گزارشی از نشست خبری بهمن ۹۸ / سرمایه‌گذاری‌های ۱۰۰ استارت‌آپ تا پایان سال ۹۸ به ۴ میلیاردتومان می‌رسد

رسانه
2020/02/17 فوریه
100st.ir/8360
کپی شد

«۱۰۰ استارتاپ» برای بازگشت رونق به اکوسیستم کارآفرینی قصد دارد که بیش از هر زمان دیگری بر روی تیم و تیم‌سازی متمرکز شود تا بتواند اکوسیستم کارآفرینی را در کشور بهبود دهد. به گفته محمد یاراحمدی، مدیر روابط عمومی «۱۰۰ استارتاپ»، سرمایه‌گذاران باید به جای تمرکز صرف روی ایده و مدل کسب‌وکار استارتاپ‌ها به تیم و تیم‌سازی توجه کنند.

اولویت اصلی «۱۰۰ استارتاپ» بهبود فضای اکوسیستم کشور است؛ زیرا معتقد هستند که تمام نقش‌آفرینان اکوسیستم مانند یک زنجیره به هم متصل هستند و از هم تأثیر می‌گیرند و بر هم تأثیر می‌گذارند. به طوری که اگر قدرت ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران کاهش پیدا کند، در چنین شرایطی استارتاپ‌های کمتری رشد خواهند کرد؛ تیم‌های کمتری فرصت تجربه کردن را به دست خواهند آورد و ایده‌های نوآورانه کمتری هم خلق خواهد شد.

مجموعه این عوامل در کنار هم موجب شده است که «۱۰۰ استارتاپ» رسالت اصلی خود را بهبود فضای اکوسیستم کارآفرینی کشور قرار دهد. در همین راستا، این مجموعه فعالیت خود را از مهر ۹۸ آغاز کرده است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این مجموعه در سال ۹۸، انتخاب و سرمایه‌گذاری بر روی ۵ تیم استارتاپی از میان ۱۴۷ درخواست ثبت شده در اولین رویداد سکوی پرتاب «۱۰۰ استارتاپ» بوده است. به طوری که تاکنون مبلغ ۲/۵ میلیارد تومان بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شده است که این عدد تا پایان سال ۹۸ به ۴ میلیارد تومان خواهد رسید.

سرمایه‌گذاری ۵ تیم استارتاپی در مرحله اول سرمایه‌گذاری «۱۰۰ استارتاپ»

۵ تیم استارتاپ که در اولین دوره سرمایه‌گذاری مجموعه «۱۰۰ استارتاپ» توانسته‌اند، سرمایه جذب کنند؛ عبارت‌اند از:

  • ابرپزشکی  با هم‌سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ

ابرپزشکی پلتفرم ابری ذخیره‌سازی مدارک بیماران است که با ذخیره‌سازی تصاویر رادیولوژی کار خود را آغاز کرده است.

  • فن‌آسا  با هم‌سرمایه‌گذاری تریگ‌آپ

فن‌آسا بر تولید ابزارهای توان‌بخشی برای معلولین و بیماران متمرکز است و فعالیت خود را با تولید قاشق‌های لرزه‌گیر برای بیماران پارکینسونی آغاز کرده است.

  • مدوپد  با راهبری دکتر محمدحسین حمیدی

استارتاپ حوزه هنر و مًد که امکان دسترسی هنرمندان به بازارهای خارجی و فروش اقلام تولید شده از طراحی هنرمندان را فراهم کرده است.

  • اسمارت مدیکو  با هم‌سرمایه‌گذاری شتاب‌دهنده هلثیو

اسمارت مدیکو، دستیار سلامت مخصوص بیماران دیابتی است که با هوش مصنوعی به این بیماران کمک می‌کند.

  • دست به رنگ  با هم‌سرمایه‌گذاری یک سرمایه‌گذار فرشته

استارتاپ حوزه فرهنگ که بر تولید بوم‌های نیمه آماده آموزشی متمرکز است.

تحول در مدل فعالیت «۱۰۰ استارتاپ»

مجموعه «۱۰۰ استارتاپ» از آغاز فعالیت خود تاکنون تجربه‌ها بسیاری را در فضای اکوسیستم استارتاپی کشور به دست آورده است. نتایج این تجربه‌ها موجب ایجاد تغییرات و تحولاتی در مدل فعالیتی «۱۰۰ استارتاپ» شده است.

به گفته محمد یاراحمدی، در مهر سال ۹۸ «۱۰۰ استارتاپ» با تمرکز بر سرمایه‌گذاری با حجم سالانه ۲۰ میلیارد تومان و حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان برای صندوق سرمایه‌گذاری خود و تکیه بر شبکه راهبران ارشد متشکل از افراد حقیقی فعال در زیست‌بوم کارآفرینی و صنعت برای راهبری تیم‌های استارتاپی، فعالیت خود را آغاز کرد. به علاوه نهاد پشتیبان «۱۰۰ استارتاپ» صرفاً تأمین زیرساخت‌های شبکه‌ همکاران «۱۰۰ استارتاپ» را پیگیری می‌کرد.

اما پس از گذشت ۵ ماه از شروع فعالیت «۱۰۰ استارتاپ» تغییرات و تحولاتی به خصوص در شیوه همکاری با دیگر نهادهای فعال زیست‌بوم کارآفرینی در این مجموعه ایجاد شد. از جمله مهم‌ترین تغییرات آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تکمیل شیوه‌های سرمایه‌گذاری

در حال حاضر مجموعه «۱۰۰ استارتاپ» برای تأمین سرمایه بذری با هم‌سرمایه‌گذارن دیگری چون صندوق‌های جسورانه، سندیکاهای سرمایه‌گذاران فرشته (مانند کارایا) و گروه‌های تأمین مالی جمعی (مانند نیک‌استارتر) همکاری می‌کند. به گفته مدیر روابط عمومی «۱۰۰ استارتاپ»، این مدل جدید به مجموعه این اجازه را می‌دهد که علاوه‌بر تأمین سرمایه‌ بذری بیش از ۱ میلیارد تومان، ریسک سرمایه‌گذاری باقی نهادها مانند صندو‌ق‌های جسورانه خصوصی، شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران فرشته را کاهش دهند.

تاکنون وضعیت ۱۹ میلیارد تومان از صندوق اختصاصی «۱۰۰ استارتاپ» مشخص شده است و از میان شبکه سرمایه‌گذاران «۱۰۰ استارتاپ»، صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان، صندوق پژوهش و فناوری یزد، صندوق پرشین داروی البرز،‌ صندوق سرمایه‌گذاری شناسا و رویش به تعهدات مالی خود به صندوق «۱۰۰ استارتاپ» عمل کرده‌اند. به گفته محمد یاراحمدی، تعهدات معاونت مالی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی هم در حال انجام است. به طوری که سهم ۴ میلیارد تومانی معاونت علمی به طور اختصاصی برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های حوزه زنان و خانواده و استارتاپ‌های با هم‌سرمایه‌گذاری بانوان اختصاص پیدا خواهد کرد.

لازم به ذکر است که «۱۰۰ استارتاپ» به دلیل تأخیر در تصمیم‌گیری و انجام تعهدات مجبور شد تبیان و ایران‌خودرو (صندوق سلیم) را که پیش از این اعلام آمادگی کرده بودند را از دایره شرکای خود خارج کند.

تکمیل شیوه راهبری تیم‌های استارتاپی

در آغاز فعالیت «۱۰۰ استارتاپ»، راهبری تیم‌ها صرفاً از طریق شبکه راهبران متشکل از افراد حقیقی انجام می‌گرفت؛ اما در حال حاضر، همکاری بسیار نزدیکی با شتاب‌دهنده صورت گرفته است. به طوری که به گفته محمد یاراحمدی، در این همکاری علاوه‌بر ورود تیم‌های شتاب‌دهنده‌ها که بدون غربالگری غیرحضوری وارد فرآیند داوری حضوری می‌شوند، از ظرفیت شتاب‌دهنده‌های تخصصی برای راهبری تیم‌های دیگر و همچنین استفاده از امکانات شتاب‌دهنده‌ها هم در بخش زیرساخت و نیز شبکه منتورینگ استفاده می‌شود. در نتیجه «۱۰۰ استارتاپ» می‌تواند با پرداخت بخشی از بذرمایه به شتاب‌دهنده‌ها جریان درآمدی در این نهادها را در این دوره رکود حفظ کند.

برنامه جدید «۱۰۰ استارتاپ»: آموزش و افزایش بازدهی تیم‌ها

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های «۱۰۰ استارتاپ» در سال ۹۸، آموزش به تیم‌های استارتاپی است که هم بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شده است و نیز تیم‌هایی که در فرآیند داوری حضور پیدا کرده‌اند؛ اما موفق به جذب سرمایه نشده‌اند. به گفته محمد یاراحمدی، علی‌رغم وجود نهادهای آموزشی متعدد در زیست‌بوم برای آموزش فنون تخصصی مثل برنامه‌نویسی یا تجربه‌ کاربری و بازاریابی، اصلی‌ترین چالش‌ها در حوزه‌هایی چون مدیریت، طراحی کسب‌وکار، تیم‌سازی، سرمایه انسانی و تقسیم سهام و … در تیم‌های استارتاپی دیده می‌شود. به همین دلیل یکی از مأموریت‌های جدیدی که در نهاد پشتیبان «۱۰۰ استارتاپ» در سال ۹۸ تعریف شده، کمک به آموزش گروه‌ها، بازپروری و بازگرداندن آن‌ها به فرایند سرمایه‌گذاری است.

تحول رویکرد داوری تیم‌های استارتاپی در «۱۰۰ استارتاپ»

تجربه حضور در فضای اکوسیستم موجب تغییر رویکرد مجموعه «۱۰۰ استارتاپ» در بخش داوری تیم‌ها شده است. تأکید بر سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها در کنار راهبران و منتورها در فرآیند داوری یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی بوده است که توسط مجموعه «۱۰۰ استارتاپ» انجام گرفته است. در این راستا، تفاهم‌نامه‌هایی با سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها انعقاد شده است. این اقدام به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران فرشته این امکان را می‌دهند تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند.

افزایش گستره فعالیتی «۱۰۰ استارتاپ» در سایر استان‌های کشور

یکی از رویکردهای اصلی «۱۰۰ استارتاپ» پرهیز از تمرکز در تهران و توجه به ظرفیت‌ها، شبکه و افراد کلیدی سایر استان‌هاست. در همین راستا، این مجموعه با همکاری صندوق رویش با در نظر گرفتن منابع سرمایه‌گذاری هر استان اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است.

همکاری با صندوق سرمایه‌گذاری استان‌های خراسان رضوی در دو حوزه گردشگری و محتوا، استان همدان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، استان سیستان و بلوچستان در حوزه صنایع خلاق، استان اصفهان در حوزه گردشگری، استان فارس در حوزه رباتیک و سلامت و استان یزد در حوزه نساجی و سرامیک از جمله مهم‌ترین اقدام‌های «۱۰۰ استارتاپ» در سال ۹۸ بوده است.

برگزاری دو رویداد سکوی پرتاب زمستانی و نشونی در ۷ و ۸ اسفندماه ۹۸

به گفته مدیر روابط عمومی «۱۰۰ استارتاپ» پس از برگزاری رویداد سکوی پرتاب در آذر، میزان اقبال زیست‌بوم به «۱۰۰ استارتاپ» بیشتر شد و به دنبال آن تعداد درخواست ثبت‌نام‌ها افزایش یافت. در این مرحله، ۲۶۸ درخواست ثبت شده است که از بین آن‌ها ۱۳۵ درخواست به دلیل مستندات کافی و معتبر شناخته و در نهایت ۷۸ تیم برای داوری حضوری انتخاب شدند.

این تیم‌ها (۷۸ تیم) در رویداد سکوی پرتاپ زمستانی در تاریخ ۷ و ۸ اسفند با همکاری راهبران ارشد و مجموعه‌های سرمایه‌گذاری داوری می‌شوند. نقطه تمایز این رویداد، نقش فعالانه مجموعه‌های هم‌سرمایه‌گذار در فرآیند داوری حضوری است. در صورت ابراز تمایل آن‌ها به هم‌سرمایه‌گذاری روی تیم‌ها فرآیندهای بررسی بعدی به آن‌ها واگذار خواهد شد و «۱۰۰ استارتاپ» منابع خود را برای کاهش ریسک آن‌ها استفاده خواهد کرد.

به گفته آقای محمد یاراحمدی، مجموعه‌هایی که تاکنون برای حضور در رویداد اعلام آمادگی کرده‌اند؛ عبارت‌اند از: ادونچرز، اسمارت‌آپ، هم‌آوا، وی‌سی شریف، شناسا، کارایا، فینتک بانک انصار، توسعه کارآفرینی بهمن و صندوق‌های استان یزد، استان خراسان و دانشگاه تهران.

این رویداد در «باهمستان ۱۰۰ استارت‌آپ» برگزار خواهد شد و همزمان با آن در همان مکان اولین رویداد «نشونی» نیز برگزار خواهد شد. «نشونی» فرصتی است تا بنیانگذاران استارتاپ‌ها از نزدیک با راهبران، افراد شاخص زیست‌بوم و افراد مؤثر حاکمیتی و دولتی زیست‌بوم ارتباط داشته باشند و راهنمایی‌های لازم را برای رشد کسب‌وکار خود کسب کنند. حضور در این هم‌نشینی محدود به ۷۸ تیم تحت داوری نیست و سایر استارتاپ‌ها نیز می‌توانند از روزهای آینده برای حضور در این بخش رویداد ثبت‌نام کنند.

باهمستان «۱۰۰ استارت‌آپ» مکانی برای شبکه‌سازی

«باهمستان ۱۰۰ استارت‌آپ» به هدف شبکه‌سازی، تعامل و ارتباط افراد در فضای اکوسیستم کارآفرینی کشور با همکاری مؤسسه دانش‌بنیان برکت در دهکده کارآفرینی باغ بهشت بنا شده است.

این بنا از دو ایوان در شرق و یک ایوان پیوسته با همکف و فضای رویداد در جنوب ساخته شده است. یک اتاق رسانه با دیوار شیشه‌ای در طبقه دوم و مشرف به فضای رویداد از ویژگی‌های این مکان است. به طوری که اهالی رسانه می‌توانند بدون هیچ گونه مزاحمتی به فعالیت خود بپردازند. کافی شاپ وسیع، اتاق جلسه‌ و فضاهای خدمات از دیگر بخش‌های برنامه فیزیکی این بنا هستند.

منبع گزارش: تکراسا

پوشش این نشست در رسانه‌ها:
+ دیجیاتو / گزارش ویدئویی: مرحله دوم ماموریت ۱۰۰ استارتاپ: سرمایه‌ گذاری‌ جدید در اکوسیستم استارتاپی ایران
+ راه‌پرداخت: سرمایه‌گذاری روی پنج استارت‌آپ با رقم دو و نیم میلیارد تومان، دستاورد اصلی ۱۰۰ استارت‌آپ
+ شنبه‌پرس: ۷۰ تیم در سکوی پرتاب داوری می‌شوند
+ تکراسا: سرمایه‌ گذاری ۴ میلیارد تومانی «۱۰۰ استارتاپ» در سال ۹۸
+ آی‌چیزها: ۱۰۰استارتاپ در ۶ ماه اول فعالیت خود، دو و نیم میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرد