چگونه استارت‌آپ خود را اسکیل‌آپ کنیم؟

رسانه
2023/01/04 ژانویه
100st.ir/23829
کپی شد
چگونه استارت‌آپ خود را اسکیل‌آپ کنیم؟

۷ استراتژی مهم برای مقیاس‌پذیری استارت‌آپ‌ها‌

وقتی استارت‌آپ خود را با موفقیت راه‌اندازی کردیم، زمان آن می‌رسد که آن را اسکیل‌آپ (scaleup) یا مقیاس‌پذیر کنیم. این مرحله برای بسیاری از استارت‌آپ‌ها با چالش‌هایی همراه است اما اگر برای آن برنامه و استراتژی مشخصی داشته باشیم این فرایند بسیار ساده است. برای اینکه با موانع و مسائل این فرایند آشنا شویم، بهتر دیدیم که اول به این موضوع بپردازیم که چگونه استارت‌آپ خود را اسکیل‌آپ کنیم و در ادامه برای مقیاس‌پذیری استارت‌آپ‌ها ۷ استراتژی مهم ارائه دهیم. اگر شما نیز در فکر اسکیل‌آپ‌کردن استارت‌آپ خود هستید لطفاً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

چطور شروع کنیم؟

یکی از مشکلاتی که اغلب استارت‌آپ‌ها دارند این است که نمی‌دانند پیش از اسکیل‌آپ کسب‌وکارشان به چه نکاتی توجه کنند. هر استارت‌آپی پیش از مقیاس‌‌پذیری به مقدماتی نیاز دارد که مهم‌ترین آن تأمین منابع مالی و زمانی است. اگر استارت‌آپ خود را به‌‌تنهایی یا در کنار شغل دیگری اداره می‌کنیم، پیش از هر اقدامی باید صرفاً بر استارت‌آپ خود متمرکز شویم و از شغل دیگرمان استعفا دهیم. ممکن است از قبل این مرحله را گذرانده باشیم که در این حالت بودجه خود را افزایش می‌دهیم. زیرا برای مقیاس‌پذیری استارت‌آپ خود، به هزینه‌های بازاریابی یا سرمایه‌گذاری بیشتر برای محصول یا خدمات نیاز داریم.

بیایید این موضوع را بیشتر بررسی کنیم. اسکیل‌آپ مرحله مهمی در فرایند رشد استارت‌آپ‌ها محسوب می‌شود که پیش از آن ضروری است مسائلی را در نظر بگیریم تا با شکست مواجه نشویم. پیشنهاد می‌کنیم پیش از ورود به مرحله اسکیل‌آپ این جوانب را بسنجید:

اسکیل‌آپ

تیم حرفه‌ای

اگر اعضای تیممان به‌خوبی با یکدیگر همکاری می‌کنند ولی کارها با کیفیت و حجم مناسبی پیش نمی‌رود، ممکن است نشانه این باشد که وقت آن است تا نیروی عملیاتی خود را افزایش دهیم. برای این منظور بهتر است مطمئن شویم که افراد شایسته را استخدام می‌کنیم که مکمل تیم فعلی‌مان باشد. این کار باعث می‌شود تیم فعلی عملکرد بهتری داشته باشد و بهترین کیفیت را ارائه دهد.

جاه‌طلبی

میزان موفقیت خود را در دستیابی به اهدافی که برای کسب‌وکار خود تعیین کرده‌ایم ارزیابی کنیم. اگر بتوانیم صادقانه دستاورد و موفقیت‌های بزرگ خود را بسنجیم، یعنی زمان آن رسیده است که با هدف‌گذاری بزرگ‌تری چالش‌ها و ریسک‌پذیری خود را افزایش دهیم. تعیین اهدف جاه‌طلبانه می‌تواند کسب‌وکارمان را به مراتب بالاتری برساند.

قدرت مالی

قبل از اینکه بخواهیم یک استارت‌آپ مقیاس‌پذیر بسازیم و رشد کنیم، باید از نظر مالی در جایگاه خوبی باشیم. اگر شرکتمان خدماتی ارائه می‌دهد، باید مشتریان فعلی آن زیاد باشد تا بتوانیم برنامه‌هایی برای جذب مشتریان جدید در آن بگنجانیم. اگر محصولی داریم، مطمئن شویم که بودجه زیادی برای تحقیق و توسعه، تبلیغات، موجودی و سایر هزینه‌های مرتبط در اختیار داریم.

زیرساخت قوی

اگر جنبه ٔفنی استارت‌آپ بدون مشکل و ایرادی اجرا می‌شود، یعنی ما آمادگی و توانایی مدیریت کاربران و ترافیک بیشتر را داریم. اگر هم در این‌باره مطمئن نیستیم می‌توانیم با ابزارهایی عملکرد فنی آن را بررسی کنیم تا مطمئن شویم که می‌توانیم هرگونه افزایش ترافیک را مدیریت کنیم. این ارزیابی ساده مشخص می‌کند آیا زیرساخت‌های فناوری‌محور استارت‌آپ ما برای افزایش فعالیت‌های تجاری آماده است یا خیر.

تعیین استراتژی مقیاس‌پذیری

برای گسترش و اسکیل‌آپ‌شدن همه کسب‌وکارها هیچ‌گاه نمی‌توانیم راهکار مشخصی در نظر بگیریم. برای این منظور صرفاً استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانیم از بین آن‌ها انتخاب کنیم. در ادامه برای آنکه به دیدگاه بهتری برسیم به ۷ استراتژی موفق برای مقیاس‌پذیری استارت‌آپ‌ها اشاره می‌کنیم:‌

تعیین استراتژی اسکیل‌آپ

  • منابع مالی استارت‌‌آپ خود را حرفه‌ای مدیریت کنیم.

اگر تاحالا به‌شیوه‌ای سنتی منابع مالی استارت‌آپ خود را مدیریت می‌کردیم، برای رشد و ارتقا به مرحله اسکیل‌آپ لازم است منابع مالی و بودجه خود را حرفه‌ای مدیریت کنیم. بدین صورت که با ایجاد یک جدول واضح و ساده صورت های مالی و سایر اسناد مرتبط را مرتب کنیم و مطمئن شویم که برنامه‌های خود برای توسعه، سودآوری‌های فعلی یا آینده و زمان بازگشت سرمایه را واقع‌بینانه و منطقی در نظر گرفته‌ایم.

  • روی زیرساخت‌های فنّاوری استارت‌آپ خود سرمایه‌گذاری کنیم.

یکی دیگر از استراتژی‌های مهم برای اسکیل‌آپ، که معمولاً برای مقیاس‌سازی و گسترش استارت‌آپ استفاده می‌شود، سرمایه‌گذاری بیشتر در فناوری و زیرساخت مورد استفاده در استارت‌آپ است. با ارتقای فناوری فعلی یا انتقال آن به زیرساخت‌های مدرن و مقیاس‌پذیرتر می‌توانیم به‌طور مؤثرتری به مشتریان خود خدمت کنیم.

اگر مقیاس‌پذیری فناوری را موفقیت‌آمیز انجام دهیم، می‌توانیم انتظار کاربران و ترافیک بیشتری را داشته باشیم. زیرساختی که مطمئن و قوی باشد در حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید کمک می‌کند.

  • استراتژی جدیدی در بازاریابی به کار بگیریم.

یکی از مؤثرترین استراتژی‌ها برای افزایش مقیاس استارت‌آپ‌ها این است که به افراد بیشتری درباره آن بگویید! راه‌اندازی کمپین بازاریابی تأثیرگذار می‌تواند استارت‌آپ ما را یک‌شبه متحول کند. به لطف ماهیت ویروسی رسانه‌های اجتماعی، یک ویدئو می‌تواند به‌شدت بر تعداد فروش و سفارش‌های دریافتی هر کسب‌وکاری تأثیر بگذارد. بنابراین، برای اینکه بدانیم چه نوع استراتژی بازاریابی برای استارت‌آپ ما مناسب است، باید تحقیقات مناسبی انجام دهیم. برخی از استراتژی‌های محبوب در این باره عبارت‌اند از: ایجاد محتوای جذاب و ارزشمند، تبلیغات پولی، وبلاگ‌ها و راهنمایی‌های ویدیویی، سئو، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی مستقیم.

به کمک یک مشاور یا متخصص بازاریابی یا یک آژانس تبلیغاتی می‌توانیم درباره اینکه کدام استراتژی می‌تواند بهترین گزینه برای استارت‌آپ ما باشد، تصمیم‌ بگیریم.

  • محصولی با خدمات مرتبط ارائه دهیم.

برای تسهیل رشد استارتاپ خود، می‌توانیم محصولی با خدمات رایگان ارائه دهیم تا کسب‌وکار ما را رونق دهد. برای مثال تصور کنید فایل‌های رایگان پی‌دی‌افی را برای خدمات خود ارائه می‌دهیم و گزارش تعاملی پویایی بر اساس محتویات آن پی‌دی‌اف ایجاد می‌کنیم. حالا برای مقیاس‌پذیری، تصمیم می‌گیریم بیشتر در کسب‌وکارمان سرمایه‌گذاری کنیم و ابزار فعلی برای ارسال فایل‌های پی‌دی‌اف را گسترش دهیم. شاید واضح و ساده به نظر برسد، اما مطمئناً تیم ما در توسعه، آزمایش و پشتیبانی از این نسخه جدید با چالش‌های زیادی مواجه خواهد شد. هر چالشی که پیش می‌آید معمولاً برای ما هزینه‌های پولی و زمانی خواهد داشت. با این حال، این مدل خدمات ما موردتوجه بسیاری از مشتریان بالقوه در آینده خواهد بود.

  • در فرایندهای جاری تأمل کنیم.

یکی از استراتژی‌های نوآورانه و مقرون‌به‌صرفه که می‌توانیم از آن برای اسکیل‌آپ استفاده کنیم، تأمل در فرایندهای فعلی کسب‌وکار و شناسایی اقدامات ناکارآمد و عوامل رکود کسب‌وکار است. هنگامی که در پی گسترش سریع استارت‌آپ خود هستیم، وسوسه‌انگیز است که به منابع خارجی مانند استخدام نیرو یا مشتریان جدید توجه کنیم. زیرا باعث افزایش بازده کسب‌وکار ما می‌شود. با این حال، این امکان نیز وجود دارد که با ساده‌سازی فرایندهای فعلی خود به سطح مشابهی از رشد دست یابیم. تخمین زده می‌شود که داشتن فرایندهای ناکارآمد می‌تواند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از درآمد سالانه کسب‌وکارها را هدر دهد. تصور کنید اگر این پول را برای سرمایه‌گذاری مجدد در استارت‌آپ خود در اختیار داشتیم، چقدر نتایج متفاوت می‌شد. به‌عنوان یک استارت‌آپ مدرن و خاص، باید به اتوماسیون توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

  • مدیری باتجربه استخدام کنیم.

درست است که با راه‌اندازی استارت‌آپ خود نشان داده‌ایم که فرد قابلی هستیم و در بسیاری از مسائل کسب‌وکار استعداد داریم، اما هیچ‌کس کامل نیست. گاهی اوقات کمک گرفتن از افراد متخصص در مدیریت و باتجربه و هدفمند می‌تواند برای استارت‌آپ‌ها مفید باشد. زیرا این مدیران که خارج از تیم ما بوده‌اند می‌توانند با موقعیت‌‌های‌ استرس‌زا با آرامش بیشتری برخورد کنند. واقعیت این است که صاحبان استارت‌آپ‌ها به‌دلیل سرمایه‌گذاری زیادی که روی استارت‌آپ خود داشته‌اند ممکن است در مواقع بحرانی تصمیمات نادرستی بگیرید. داشتن یک مدیر باتجربه در کنار خود می‌تواند کسب‌وکار ما را به تجارتی قوی‌ و سازمان‌یافته‌ تبدیل کند.

این موضوع برای حفظ کارمندان لایق نیز مهم است. اگر استارت‌آپ محیط پر هرج‌ومرج و استرس‌زایی برای کار باشد، کارمندان خوب نمی‌مانند و از تیم شما جدا می‌شوند. به گفته گالوپ، شرکتی در حوزه مشاوره مدیریتی، گردش مالی داوطلبانه سالانه یک تریلیون دلار برای شرکت‌های آمریکایی هزینه دارد. علاوه بر این، نیاز به جایگزینی کارمندی که شرکت را ترک کرده است می‌تواند نصف تا دو برابر حقوق سالانه فرد هزینه داشته باشد.

  • روند فعالیت استارت‌آپ را خودکار کنیم.

   هدف نهایی هر استارت‌آپی تبدیل‌شدن به یک کسب‌وکار معتبر، موفق و پایدار برای سال‌های آینده است. اگر مسئولیت استارت‌آپ را خودمان بر عهده داریم باید مطمئن شویم که در نبود ما نیز به‌خوبی اجرا می‌شود. اگر استارت‌آپ خود را بفروشیم یا دیگر مسئولیت اجرای روزانه آن را نداشته باشیم، آیا باز هم استارت‌آپ بدون ما دوام می‌آورد؟ اگر به این سؤال پاسخ «نه» دادیم، باید فوراً کار را برای توزیع نقش‌ها و مسئولیت‌های خود در بخش‌های مختلف شرکت آغاز کنیم که احتمالاً موجب استخدام کارمندان جدید برای مدیریت حجم کار افزایش یافته است.

   مهم نیست که این انتقال و کنار گذاشتن کنترل در آن لحظه چقدر دردناک است، مهم این است که استارت‌آپ در برابر تغییرات بازار بسیار چابک و انعطاف‌پذیر شود. همچنین این مزیت افزوده برای ما ایجاد می‌شود که اگر بخشی از کار خود را به متخصصان می‌سپاریم، انتظار این را داشته باشیم که کار با کارایی و استاندارد بیشتری انجام شود.

سخن پایانی

همه ما می‌دانیم که راه‌اندازی هر استارت‌آپی با سختی‌هایی همراه است و وقتی زمان اسکیل‌آپ یا مقیاس‌پذیری استارت‌آپ فرا می‌رسد، سختی‌های دیگری شروع می‌شود. در این مقاله سعی کردیم از این منظر به این موضوع توجه کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه استارت‌آپ خود را اسکیل‌آپ کنیم و در ادامه ۷ استراتژی مهم برای مقیاس‌پذیری استارت‌آپ‌ها ارائه دهیم.

همان‌طور که گفتیم پیش از اینکه تصمیم بگیریم استارت‌آپ خود را اسکیل‌آپ کنیم به مقدماتی نیاز داریم. مواردی را برای این منظور مطرح کردیم که به کمک آن می‌توانیم تصمیم بگیریم که آیا زمان مناسبی را برای مقیاس‌پذیری کسب‌وکارمان انتخاب کرده‌ایم یا خیر.

شما در این باره چگونه فکر می‌کنید؟ استراتژی شما برای اسکیل‌آپ کردن کسب‌وکارتان چیست؟ فکر می‌کنید برای این کار با چه چالش‌هایی مواجه شوید؟ لطفاً آن را با ۱۰۰استارت‌آپ در میان بگذارید.