اولین دورهمی سیاست گذاری ۱۰۰ استارتاپ برگزار شد

رسانه
2019/09/25 سپتامبر
100st.ir/7805
کپی شد

اولین دورهمی سیاست گذاری ۱۰۰ استارتاپ با حضور شخصیت‌های کلیدی و تاثیر گذار بر زیست‌بوم کارآفرینی در شتابدهنده هاردتک برگزار شد. در این دورهمی که با هدف معرفی نهاد ۱۰۰ استارتاپ و رونمایی از پلتفرم آن برگزار شد، بازیگران مختلف به بحث و تبادل نظر حول فرآیندهای طراحی شده و شیوه‌ی اثرگذاری ۱۰۰ استارتاپ بر اکوسیستم استارتاپی، پرداختند.

دکتر لشکر بلوکی مشاور وزیر اقتصاد و وحید شامخی مدیرعامل مدیریت ثروت ستارگان

در حاشیه این رویداد، نوید نظری، مدیر اجرایی ۱۰۰ استارتاپ، به سوالاتی در خصوص این نهاد پاسخ داد:

۱۰۰ استارتاپ چه نهادی است و چه نقشی در اکوسیستم خواهد داشت؟

۱۰۰ استارتاپ یک نهاد سرمایه گذاری در مرحله‌ی بذری است که روی استارتاپ های بذری و پیش بذری سرمایه‌گذاری می‌کند. در برخی موارد خاص، استارتاپ‌ه هایی که سرمایه ای برای Bridge کردن لازم داشته باشند هم مورد حمایت ۱۰۰ استارتاپ قرار خواهند گرفت.

دکتر مهدی محمدی دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و دکتر سید علی موسوی عضو هیئت مدیره موسسه دانش بنیان برکت

این نهاد چه ساختار و ویژگی‌هایی دارد؟

۱۰۰ استارتاپ ۴ رکن اصلی دارد که ویژگی مشترک این ارکان غیر متمرکز بودن آن ها است. صندوق بذرمایه ای با سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده است که تا کنون تامین ۱۴ میلیارد آن محقق شده است. به دنبال این هستیم که با جذب مشارکت های بیشتر، این رقم را به ۲۰ میلیارد برسانیم. می خواهیم مشارکت ها به نحوی شکل بگیرد که همین مقدار سرمایه را هر ساله برای حمایت از استارتاپ های بذری و پیش بذری در اختیار داشته باشیم.

رکن دوم صد استارتاپ شبکه‌ی داوری و منتورینگ است. بیش از ۱۰۰ نفر از افراد توانمند اکوسیستم برای همکاری در این چارچوب شناسایی و با ایشان تعامل صورت گرفته است. در تلاش هستیم که این دایره را گسترده‌تر کنیم و از ظرفیت‌های بیشتری بهره‌مند شویم. فکر می‌کنیم افراد متخصصی داریم که می‌توانند به رشد اکوسیستم کمک کنند اما در حال حاضر ارتباطی بین ایشان و اکوسیستم شکل نگرفته است. صد استارتاپ می‌تواند دروازه‌ای برای ورود این افراد به اکوسیستم استارتاپی باشد.

رکن سوم صد استارتاپ نهاد پشتیبان است. تامین زیرساخت‌های فیزیکی استقرار و زیرساخت‌های غیر فیزیکی مانند حمایت‌های حقوقی که در مراحل مختلف رشد مورد نیاز استارتاپ ها است در این نهاد اتفاق خواهد افتاد. شرکت ها، نهادها و یا افرادی که با صد استارتاپ در تعامل هستند، می‌توانند ارائه دهنده این خدمات پشتیبانی باشند.

رکن چهارم، پلتفرم صد استارتاپ است. در این پلتفرم ثبت نام، غربالگری اولیه و همچنین داوری نهایی انجام می‌شود.

حسین اسلامی قائم مقام سابق فناپ و مدیر پلتفرم ققنوس، مسعود وکیلی نیا مدیر توسعه کسب‌وکار مبین و نوید نظری مدیر اجرایی ۱۰۰ استارتاپ

هدف اصلی ۱۰۰ استارتاپ یعنی سرمایه گذاری در چه چارچوبی محقق خواهد شد؟

سرمایه گذاری بر روی استارتاپ های مرحله بذری خدمات یا پلتفرم محور با رقم ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان صورت خواهد پذیرفت و برای استارتاپ های محصول محور رقمی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان را در نظر گرفته‌ایم.

اگر در مرحله پیش بذری با ایده و طرح کسب و کار جذابی مواجه شویم، در این مرحله هم سرمایه گذاری خواهیم داشت. در این چارچوب سرمایه گذاری ۵۰ میلیونی برای استارتاپ های پلتفرمی و خدماتی و ۱۰۰ میلیونی برای استارتاپ های محصول محور در نظر داریم.

برای پذیرش استارتاپ های خدماتی و پلتفرمی در مرحله پیش بذری، داشتن یک تیم منسجم، طراحی خوب رابط و تجربه کاربری وبسایت و همچنین مدل کسب و کار قابل قبول را شروط اصلی قرار داده‌ایم.

برای پذیرش این نوع استارتاپ ها در مرحله بذری، علاوه بر بهره‌مندی از تیم خوب، محصولی که آماده دمو و فروش باشد و همچنین داشتن استراتژی جذب کاربر، شرایطی هستند که روی آن‌ها حساس هستیم.

برای استارتاپ های محصول محور هم شرایط مشابهی را متصور هستیم با این تفاوت که در مرحله پیش بذری داشتن یک نقشه جامع و طراحی از محصول مدنظر است و در مرحله بذری استارتاپ باید یک محصول اولیه یا MVP داشته باشد.

دکتر ناظمی، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری، مهندس دیداری نایب رئیس موسسه دانش بنیان برکت و شکوفایی و دکتر امیری نیا از ستاد اجرایی فرمان امام
سید محسن سیدین، مدیر سرمایه‌گذاری شناسا

منبع:‌ اکوموتیو