فرصتی برای استارتاپ‌های حوزه بازنشستگی و سالمندی

رسانه
2022/11/21 نوامبر
100st.ir/23596
کپی شد
رویداد سپیدار بازنشستگی و سالمندی

رویداد تخصصی سپیدار در حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌های بازنشستگی و سالمندی‌، ۲۵ آبان برگزار شد.

رویداد سپیدار در حوزه بازنشستگی و سالمندی ۲۵ آبان ۱۴۰۱ توسط ۱۰۰استارت‌آپ، خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه و مرکز نوآوری سپید، در مرکز رویدادهای ۱۰۰استارتاپ برگزار شد. این رویداد با حضور فعالان اکوسیستم استارتاپی فرصتی مناسب برای انتقال تجربه و گفت‌وگو پیرامون چالش‌های این حوزه بود. 

در متن این رویداد پنلی تحت عنوان “اقتصاد سالمندی” با حضور کامران پورمحمدی نایب رئیس هیات مدیره موسسه توانمندسازی بازنشستگان، محمود مرتضایی‌فر معاون اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، احمد دلبری رئیس مرکز تحقیقات سالمندی، شیوا پروایی  پژوهشگر اجتماعی و جمعی از علاقه‌مندان کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه بازنشستگی و سالمندی برگزار شد. در ادامه چکیده‌ای از آنچه در این پنل مورد بحث قرار گرفت را می‌خوانیم.

کامران پورمحمدی نایب رئیس هیات مدیره موسسه توانمندسازی بازنشستگان، ضمن اشاره به فعالیت‌های مجموعه خود، بیان کرد: خیلی سعی کردیم نگاه حمایتی را از بازنشسته‌ها برداریم و اسم آن را به توانمندسازی تغییر دهیم. باید در طی ۳۰ سال فعالیت افراد روی سرمایه‌های انسانی کار کنیم. فضای لازم با توانمندسازی باید ایجاد شده باشد تا افراد بتوانند به نحو درست وارد عرصه جدیدی از زندگی خود شوند. 

پورمحمدی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی سالمندان را به ۳ گروه تقسیم کرده است که سالمند جوان در محدوده سنی ۶۰ تا ۷۴ سال است، سالمند میانه ۷۵ تا ۸۴ سال و سالمند پیر بالای ۸۵ سال سن دارد. همین دسته‌بندی هم می‌تواند اطلاعات مناسبی در اختیار کسب‌وکارها بگذارد. 

احمد دلبری رئیس مرکز تحقیقات سالمندی، با بیان فرصت‌های فراوان این حوزه برای کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها گفت: موضوع سالمندی برای حاکمیت و کشور یک معضل و بحران است. ولی برای افرادی که به دنبال کسب‌و‌کار هستند چنین چیزی نیست. امروزه یک جامعه ۱۰ میلیون نفری از سالمندان داریم که ۲۰٪ از آن‌ها نیازمند خدمات مراقبتی هستند. یعنی بازار کار برای ۲ میلیون نفر در این حوزه وجود دارد.

شیوا پروایی جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز افزود: سالمندی یک پدیده اجتماعی است و همه آن‌ را به یک شکل تجربه نمی‌‌کنند. نسل امروز سالمندی با نسل آتی متفاوت است. حوزه بکری برای کسانی است که می‌خواهند در آن کار کنند؛ اما به وقت و انرژی کافی نیاز دارد تا بتوان به ثمره‌ خوبی دست پیدا کرد. این بازی برد-برد است؛ هم جامعه سالمندان از این شرایط منتفع می‌شوند و هم اقتصاد کشور از آن نفع می‌برد.

محمود مرتضایی‌فر معاون اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری در پایان عنوان کرد: از یک مقطعی در صندوق بازنشستگی تلاش شد به بازنشستگان به عنوان یک فرصت نگاه شود؛ نه به عنوان کسانی که فقط برای صندوق هزینه‌ای به دنبال دارند. این نگاه دستاوردهایی داشت که فکر نمی‌کردیم به این اندازه موثر باشد و به حوزه بازنشستگان و صندوق‌ها کمک کند.

رویداد سپیدار، پیش‌رویدادی برای رویداد سرمایه‌گذاری تخصصی در حوزه بازنشستگان و سالمندان بود که با هدف گفت‌وگو و انتقال تجربه برگزار شد. لازم به ذکر است رویداد سرمایه‌گذاری سپیدار توسط ۱۰۰استارت‌آپ و مجموعه‌های خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه و مرکز نوآوری سپید در آینده‌ای نزدیک برگزار می‌شود که اخبار مفصل آن را می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی ۱۰۰استارت‌آپ دنبال کنید.