پایداری در کسب‌وکارهای اجتماعی

رسانه
2022/10/26 اکتبر
100st.ir/23398
کپی شد
رویداد تخصصی حل مسئله توانمند۲

دومین رویداد تخصصی حوزه نوآوری‌های اجتماعی برگزار شد.

رویداد تخصصی حل مسئله توانمند۲ در حوزه نوآوری‌های اجتماعی ۲ آبان ۱۴۰۱ توسط ۱۰۰استارت‌آپ و بنیاد احسان در مرکز رویدادهای ۱۰۰استارتاپ برگزار شد. این رویداد با حضور فعالان اکوسیستم استارتاپی فرصتی مناسب برای انتقال تجربه و گفت‌وگو پیرامون چالش‌های این حوزه بود. 

در متن این رویداد پنلی تحت عنوان “مسئله پایداری در کسب‌وکار اجتماعی” با حضور محمد رضایی رئیس دانشگاه سازمانی توسعه اجتماعی رسالت، افشین خاکی مدیر کسب‌وکارهای اجتماعی دیجی‌کالا، سینا عطایی مدیر مرکز نوآوری شهری ماموت، آمال موسوی مدیرعامل خانه امکان، مرتضی تسخیری فعال حوزه نوآوری اجتماعی و جمعی از علاقه‌مندان به حوزه فناوری و کسب‌وکارهای اجتماعی برگزار شد. در ادامه چکیده‌ای از آنچه در این پنل مورد بحث قرار گرفت را می‌خوانیم.

در ابتدای این پنل افشین خاکی مدیر کسب‌و‌کارهای اجتماعی دیجیکالا عنوان کرد: در روستاها با چالشی تحت عنوان مساله اشتغال، ‌بازار فروش محصول و … رو‌به‌رو هستیم که هر روز به تعداد روستاییانی که می‌خواهند مهاجرت کنند افزوده می‌شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین دلایلی که روستاها خالی از سکنه می‌شوند این است که سطح درآمدشان پایین است. در تلاش هستیم با راهکارهای خلاقانه شبکه‌ای از تولید‌کنندگان را با کمک تکنولوژی توانمند‌تر کنیم و فرایند‌های فروش آن‌ها را تسهیل کنیم. با این کار روستاییان  می‌توانند سریع‌تر و بهینه‌تر به بازار فروش متصل شوند.

محمد رضایی رئیس دانشگاه سازمانی توسعه اجتماعی رسالت در را‌بطه با مدیریت زنجیره ارزش گفت: اتفاقی که در اینجا رخ می‌دهد ۲ شاخصه دارد: اول، مدیریت زنجیره ارزش صفر تا ۱۰۰ است دوم، این زنجیره کاملا مبتنی بر همیاری اجتماعی است؛ یعنی هر کدام از این اتفاقات در یک خانه رخ می‌دهد. در الگوی توسعه اجتماعی رسالت زنجیره ارزش مدیریت می‌شود تا شعار هر خانه، یک کارخانه در هسته‌های کارآفرینی اجتماعی محقق شود. زیرا اکثر مسائل اجتماعی در نتیجه حاشیه‌نشینی رخ می دهد و ۶۰٪ حاشیه‌نشین شدن به علت معیشت است.

سینا عطایی، مدیر مرکز نوآوری شهری ماموت نیز در ادامه این پنل ضمن توضیح شهر هوشمند بیان کرد: ماموت یک شتاب‌دهنده است که در ۷ زمینه استارتاپ و استودیوهای مختلف دارد. یکی از آن‌ها استودیوی نوآوری شهری ما است که در حوزه نوآوری اجتماعی در بستر شهرها کار می‌کنیم. ما برای مسائل شهری راه‌حل نوآورانه طراحی می‌کنیم و چون شهرها جزو بزرگترین اجتماعات روز هستند، باید به سمت نوآوری‌های اجتماعی حرکت کنیم. شهر هوشمند شهری است که شهروند هوشمند در آن زندگی می‌کند. بنابراین هوشمند بودن فقط محدود به زیرساخت نمی‌شود. در شهر هوشمند شهروند‌هایی مطالبه‌گر زندگی می‌کنند و می‌دانند چرا عوارض می‌دهند.

آمال موسوی، ‌مدیرعامل خانه امکان با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه گفت: در خانه امکان در راستای ترویج کسب‌و‌کارها و کارآفرینی اجتماعی با نگاه نوآوری اجتماعی فعال هستیم. خیلی اوقات بحث‌های نوآوری را از کارآفرینی جدا می‌کنیم. در حقیقت کسب‌و‌کارهای اجتماعی ۲ بال پرواز دارند و باید بخش اقتصادی و توانمند‌سازی را همراه با ایده‌های خلاقانه داشته باشند که این موضوع از مسیر نوآوری اجتماعی می‌گذرد. وی افزود: ما با طراحی مدل‌های کسب‌وکاری که پایداری را از جهت مالی حفظ می‌کند، به توسعه توانمندی‌ها از طریق نوآوری اجتماعی اقدام می‌کنیم.

در پایان مرتضی تسخیری فعال حوزه نوآوری اجتماعی در خصوص کارآفرینی اجتماعی بیان کرد: اگر معنای کارآفرینی را از معنای استارتاپ جدا کنیم؛ یعنی نمی‌توانیم برای کارآفرینی اجتماعی چیزی جز والد خودش تصور کنیم. بنابراین وقتی یک استارتاپ باشد مکانیزم سوددهی آن خطی نیست، قطعا تصاعدی است. همچنین وارد یک ارزش اجتماعی می‌شود و این ارزش خودش را نشان می‌دهد. ما اشتباه می‌کنیم که در مورد مساله پایداری صحبت می‌کنیم؛ ‌ چرا که انگار در لبه پرتگاهی ایستاده‌ایم و در این لبه فقط باید تلاش کنیم که استارتاپ از لبه پرتگاه حرکت کند و به لبه ماندگاری برسد. 

رویداد سرمایه‌گذاری پاییزه توانا، اولین رویداد تخصصی سرمایه‎‌گذاری در حوزه نوآوری اجتماعی است، که با هدف شناسایی ایده‌ها، تیم‌ها و سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها و مجموعه‌های فعال در این حوزه ۱۰ آبان ماه سال جاری توسط ۱۰۰استارت‌آپ و بنیاد احسان برگزار می‌شود.