اینترنت اشیا در لاین سرعت

رسانه
2022/03/11 مارس
100st.ir/20615
کپی شد
اعلام نتایج سکوی پرتاب اینترنت اشیا در سایت 100استارتاپ

۵.۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های حوزه اینترنت اشیا در آخرین رویداد تخصصی سرمایه‌گذاری سال ۱۴۰۰ صورت گرفت.

سکوی پرتاب اینترنت اشیا ۱۸ اسفند با همکاری ۱۰۰‌استارت‌آپ و شناسا در مرکز رویدادهای ۱۰۰استارت‌آپ برگزار شد. در مرحله اول ثبت‌نام تیم‌ها ۹۵ طرح کسب‌وکاری دریافت شد که در نهایت ۱۱ تیم به جلسه سرمایه‌گذاری راه پیدا کردند و از بین آن‌ها ۶ تیم موفق به جذب سرمایه‌‌ی قطعی معادل ۵.۱ میلیارد تومان شدند. 

مجموعه‌های ۱۰۰استارت‌آپ، شناسا، ایجاد و جناب آقای مسلمی (سرمایه‌گذار فرشته) از سرمایه‌گذاران این رویداد بودند که مجموعا روی ۶ استارتاپ سرمایه‌گذاری کردند. استارتاپ‌ آرشین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، رولر اسکیت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، هیوا و تینگزپاد هرکدام یک میلیارد تومان، جوانه ۵۰۰ میلیون تومان و هی‌مد ۳۰۰ میلیون تومان در این رویداد سرمایه جذب کردند. حوزه فعالیت هریک از تیم‌های پذیرفته شده به ترتیب حمل‌ونقل و ساختمان هوشمند، وسایل هوشمند، هوش مصنوعی، زندگی هوشمند، کشاورزی هوشمند و سلامت هوشمند می‌باشد.

سکوی پرتاب اینترنت اشیا با همکاری و حمایت مجموعه‌های مختلفی از جمله شناسا برگزار شد. مجموعه شناسا به عنوان سرمایه‌گذار و راهبر پیشرو در حوزه تکنولوژی اینترنت اشیا در ایران فعالیت می‌کند و تاکنون سرمایه‌گذاری‌های متعددی در این حوزه انجام داده است. تریگ‌آپ، لینکپ، لینک‌نت، توسعه سریع کارآفرینی ستارگان و ایجاد از دیگر همراهان ما در این رویداد بودند. حضور داوران، راهبران متخصص و سرمایه‌گذاران حوزه IOT باعث شد تا مانند دیگر رویدادهای ۱۰۰استارت‌آپ تیم‌های استارتاپی علاوه‌بر رقابت برای جذب سرمایه، امکان مشاوره با راهبران حوزه فعالیت خود و شبکه‌سازی با سایر فعالان اکوسیستم را داشته باشند.

تاثیر هم‌گرایی اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلاکچین در توسعه اقتصادی و اجتماعی

در حاشیه رویداد تخصصی اینترنت اشیا پنلی تحت عنوان “تاثیر هم‌گرایی اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلاکچین در توسعه اقتصادی و اجتماعی” با متخصصان این حوزه برگزار شد. دکتر سید حامد ابوطالبی عضو هیئت علمی پژوهشکده دانش‌های بنیادی، سعید احمدی پویا مشاور کسب‌وکار هلدینگ فناپ، عرفان طاهرخانی هم‌بنیان‌گذار استارتاپ لینک‌نت، میر سهیل نیکزاد بنیان‌گذار اوپکس و ویدا مهدی‌زاده مدیر واحد هوش مصنوعی مجموعه شناسا از مهمانان این پنل بودند. مدیریت و اجرای پنل توسط آرش سروری، برنامه‌ساز فناور و تسهیل‌گر رویدادهای فناوری و استارتاپی  بود که می‌توانید در ادامه گزیده‌ای از آن را مطالعه کنید.

حامد ابوطالبی عضو هیئت علمی پژوهشکده دانش‌های بنیادی ضمن بیان این نکته که در انقلاب صنعتی دوم، در ایران کارهای خوب و زیادی انجام شده است، عنوان کرد: در کنار ضعفی که در برخی از حوزه‌ها وجود داشت، در بعضی از زمینه‌های انقلاب صنعتی سوم عملکرد قابل دفاعی داشتیم. ولی انقلاب صنعتی چهارم با دو انقلاب قبل متفاوت است؛ سرعت انجام آن بسیار بالاست و یک زمین بازی جدید ایجاد می‌کند. مزیت بزرگ انقلاب صنعتی چهارم این است که فاصله تکنولوژی از بین می‌رود و زمین بازی نسبتا برابری برای همه کشورها وجود دارد. البته به وجود آوردن این تکنولوژی‌ها نیاز به زیرساخت‌های بسیار قوی دارد که اگر ایجاد نشوند، ما در آن عقب خواهیم افتاد. بزرگترین مزیت اینترنت اشیا ایجاد زیرساخت است؛ هرچند به تنهایی کافی نیست و به سیستم‌های کامپیوتری و نیروی کار بااستعداد و باتجربه هم نیازمندیم.

عرفان طاهرخانی در ادامه افزود: در مورد اینکه تکنولوژی می‌تواند تغییرات زیادی در صنایع مختلف ایجاد کند، شکی نیست. مخصوصا صنایع سنتی مثل حوزه نفت، گاز، معادن، پتروشیمی و حتی مسائل مدیریت شهری. مسئله کلیدی درک این تحولات بزرگ و پوست‌اندازی بزرگ توسط تمام لایه‌های کشور، اعم از استارتاپ‌ها، صنایع بزرگ و لایه‌های حاکمیتی است. این ترس در سازمان‌های بزرگ وجود دارد که ممکن است یک سرویس به دلیل ناپایداری کل سازمان را مختل کند.  بنابراین هم‌افزایی و تصمیم‌گیری درست استارتاپ‌ها و سازمان‌های سنتی در کنار هم باعث بلوغ و پیشرفت کار خواهد شد. 

سعید احمدی پویا با بیان اینکه تکنولوژی‌های تحول‌آفرین در حال تغییر مدل‌های کسب‌وکار و قواعدند گفت: توسعه تکنولوژی‌ها به معنی تغییرات تدریجی نیست، بلکه بیشتر شبیه یک سونامی است که وقتی اوج می‌گیرد همه چیز را با خودش می‌برد. سهم اقتصاد دیجیتال از کل GDP کشور در سال ۹۲ تنها 2.6 درصد بود در حالی که در اردیبهشت ۱۴۰۰ به حدود ۶.۸ درصد رسیده است و البته پیش‌بینی می‌شود این عدد تا پایان امسال به  ۷.۴۵ برسد. در کشور ما مردم شیفته تکنولوژی‌اند و دوست دارند تجربه بهتری از محصولات مصرفی خود داشته باشند؛ این مورد در رشد اقتصاد دیجیتال در کشور ما به‌شدت تاثیرگذار است. سازمان‌های ما بعضا به دنبال جلسه و وقت تلف کردن هستند و اتفاقی که خواهد افتاد غرق شدن سازمان‌ها در سونامی دیجیتال است.

ویدا مهدی‌زاده در ادامه گفت: انسان‌ها همیشه دوست دارند برای پیشبرد اهدافشان به دنبال تکنولوژی‌های جدید بروند. در کشورهای توسعه یافته، انجام کارهای روتین و تکراری که از حوصله انسان خارج است، به ماشین‌ها محول شده و زمان صرف امور مهم‌تری می‌شود. در آینده نزدیک نقش انسان به مشاغلی محدود می‌شود که صرفا به عملکردهای سطح بالای مغز ارتباط دارند و بسیاری از مشاغل و حتی تصمیم‌گیری‌ها به سیستم‌ها و ربات‌ها محول می‌شود؛ بنابراین لزوم سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین از جمله IOT اجتناب‌ناپذیر است.

در پایان این پنل سهیل نیکزاد با بیان نظرات خود در مورد دسته‌بندی تکنولوژی‌ها عنوان کرد: تکنولوژی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول که حاصل یک تحقیق و توسعه عمیق بوده و با سرمایه‌گذاری‌های زیاد ایجاد می‌شود؛ مثل فناوری هوانوردی و علم مواد پیشرفته؛ این فناوری‌ها زمانی توسعه پیدا می‌کنند که تمرکز و زیرساخت‌های گران قیمت وجود داشته باشد. در مقابل، فناوری‌های دسته دوم، فناوری‌های غیرمتمرکز هستند که به عنوان شاخه‌ای از فناوری‌های برهم‌زننده دسته‌بندی می‌شوند. این فناور‌ی‌ها عملا احتیاجی به تمرکز منابع ندارند و در برخی موارد حتی در دایره یک کشور تعریف نمی‌شوند.