سکوی پرتاب: داوری نهایی ۲۰ استارت‌آپ برای انتخاب اولین دور سرمایه‌گذاری «۱۰۰ استارت‌آپ»

رسانه
2019/12/04 دسامبر
100st.ir/7895
کپی شد

۱۶ آذر ۹۸ علاوه بر روز همیشه پرخبر دانشجو، برای زیست‌بوم کارآفرینی نیز روز پرشوری خواهد بود. «۱۰۰ استارت‌آپ» در شنبه پیش رو با برگزاری اولین رویداد فصلی «سکوی پرتاب»، با گردهم آوردن حدود ۲۰ داور اصلی خود از فعالین شاخص زیست‌بوم کارآفرینی، درباره سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های راه‌یافته به داوری نهایی فصلی تصمیم می‌گیرد. منتخبین این داوری در پایان این رویداد اعلام می‌شوند و فرایند راستی آزمایی، عقد قرارداد و واریز سرمایه آنها به سرعت آغاز می‌شود.

استارت‌آپ‌هایی که در اولین رویداد «سکوی پرتاب» داوری می‌شوند از میان ۱۴۰ درخواستی انتخاب شده‌اند که در دوماه گذشته پس از رویداد اعلام موجودیت «۱۰۰ استارتاپ» به دبیرخانه این مجموعه ارسال شده‌اند و چندین مرتبه بررسی روی آنها انجام شده است. این درخواست‌ها پس از اعتبارسنجی و سپس داوری غیرحضوری اولیه به مرحله داوری نهایی راه یافته‌اند. از ۲۰ استارت‌آپ حاضر در داوری نهایی، ۸ استارت‌آپ خدماتی و ۱۲ استارت‌آپ محصول محور هستند.

داوری نهایی این استارت‌آپ‌ها در حوزه کسب‌وکار توسط حمزه قطبی نژاد، محمد عظیمی، مهدی مظاهری و…، در حوزه محصول توسط مریم قدیری، محمدحسین حمیدی، ایمان عقیلیان، محمدحسین نیری و…، در حوزه مالی توسط جواد احمدپور، سیدسعید موسوی و ناصر غانم‌زاده و درباره کیفیت گروه بنیان‌گذار توسط جناب حامد ساجدی، حمیدرضا علوی، رضا کلانتری‌نژاد و… انجام می‌شود.

جدیت در سرمایه‌گذاری و آغاز فرایندهای آموزشی

نوید نظری، مدیر اجرایی «۱۰۰ استارت‌آپ»، درباره رویداد «سکوی پرتاپ» می‌گوید: «مجموعه ما بیش از همه رسالت خود را در ایجاد اشتیاق در زیست‌بوم کارآفرینی و کمک به آغاز رشد استارت‌آپ‌های بذری می‌بیند. از همین منظر به گمان ما این رویداد نقطه عطفی برای «۱۰۰ استارت‌آپ» و زیست‌بوم کارآفرینی است زیرا که با انجام اولین سرمایه‌گذاری‌ها دوماه پس از اعلام موجودیت رسمی، جدیت و انگیزه خود برای سرمایه‌گذاری و کمک به زیست‌بوم کارآفرینی را اثبات می‌کنیم».

نظری درباره کیفیت استارت‌آپ‌های سرمایه‌پذیر ادامه می‌دهد: «شرایط اقتصادی چندسال گذشته و تبعات آن در کنار خلاهای آموزشی و رسانه‌ای، تولد استارت‌آپ‌های با کیفیت از نظر ایده، اعضا و توانمندی را کاهش داده است. به همین دلیل نگرانیم تعداد استارت‌آپ‌های سرمایه‌پذیر مناسب به سرعت کم شوند. البته برگزاری رویداد سکوی پرتاب با اثبات جدیت ما در سرمایه‌گذاری اعتمادبخش گروه‌هایی خواهد بود که هنوز برای جذب سرمایه درخواست نکرده‌اند. با این حال برنامه‌ریزی و فعالیت اجرایی برای حرکت سریع به سمت آموزش و کمک به تیم‌سازی را شروع کرده‌ایم».

قراردادهای چابک و تقسیم سهام در آینده

تصمیم‌گیری درباره چگونگی تقسیم منافع استارت‌آپ با سرمایه‌گذار چالش همیشگی استارت‌آپ‌ها خصوصا استارت‌آپ‌های مراحل بذری است که در ابهام بیشتری به سر می‌برند. «۱۰۰ استارت‌آپ» برای حفظ چابکی و سرعت فرایند سرمایه‌گذاری تفاهم با کارآفرینان را از طریق دو مدل قرارداد Convertible Note و RBF پیگیری می‌کند. در این مدل قراردادها، تصمیم‌گیری درباره سهم سرمایه‌گذار به آینده‌ای موکول می‌شود که با سرمایه‌گذاری مراحل بعدی یا رسیدن استارت‌آپ به درآمدزایی، امکان ارزش‌گذاری واقع‌بینانه فراهم باشد. به این شکل اختلاف‌نظر در تفاهم کاهش پیدا کرده و رسیدن به توافق در دوره نیاز کسب‌وکار به سرمایه، ساده‌تر و سریع‌تر می‌شود.

در رویداد «سکوی پرتاب» علاوه بر انجام فرایند داوری و اعلام سرمایه‌گذاری‌ها، کارگاهی برای آشنایی با این مدل قراردادها نیز برگزار می‌شود تا کارآفرینان قبل از عقد قرارداد سرمایه‌گذاری آشنایی کافی با چگونگی این مدل قراردادها آن داشته باشند و ابهامات خود را قبل از عقد قرارداد رفع کنند. حضور در این کارگاه علاوه بر استارت‌آپ‌های حاضر در داوری، برای دیگر فعالین زیست‌بوم کارآفرینی نیز فراهم است و علاقه‌مندان می‌توانند از صفحه ایوند این کارگاه برای حضور ثبت‌نام کنند.

فرایند سرمایه‌گذاری «۱۰۰ استارت‌آپ»

«۱۰۰ استارت‌آپ» مجموعه سرمایه‌گذاری و شتابدهی توزیع‌شده مرحله بذری و پیش‌بذری است که تلاش می‌کند با چابکی و سرعت در استارت‌آپ‌های این مراحل و دیگر استارت‌آپ های نیازمند «سرمایه گذار» سرمایه‌گذاری کند. تصمیم‌گیری درباره این سرمایه‌گذاری‌ها در یک فرایند کوتاه و سریع از اعتبارسنجی، داوری غیرحضوری و سپس داوری نهایی توسط فعالین شاخص زیست‌بوم کارآفرینی انجام می‌شود. استارت‌آپ‌های پذیرفته شده علاوه بر اختصاص منابع سرمایه، به یک راهبر ارشد با تجربه فعالیت در صنعت هر استارت‌آپ مرتبط می‌شوند تا به عنوان فردی آشناتر به صنعت و توامندتر در کسب‌وکار، واسط ارتباط کسب‌وکار با سرمایه‌گذار باشد. همچنین این استارت‌آپ‌ها می‌توانند از خدمات شتابدهی و زیرساختی از طریق شتابدهنده‌ها و فضاهای کار اشتراکی همکار با «۱۰۰ استارت‌آپ» و تسهیلگری نهادهای حامی این مجموعه بهره‌مند شوند.