سورپرایز هیجان‌انگیز با فرش قرمز

رسانه
2023/01/01 ژانویه
100st.ir/23950
کپی شد
فرش قرمز

کریمه شعاعی مفرد متولد 1370 فارغ‌التحصیل رشته روان‌شناسی بالینی و بنیان‌گذار استارتاپ فرش قرمز است. حدود 8 سال از شروع فعالیت رسمی استارتاپ فرش قرمز می‌گذرد. فرش قرمز یک استارتاپ در حوزه برگزاری جشن و مراسمات غافلگیرانه است. شعاعی می‌گوید متاسفانه از آن‌جایی که ما روی فعالیت در اینستاگرام حساب نکرده بودیم و گمان نمی‌کردیم این شبکه اجتماعی به یک مکان تجاری برای کسب‌وکارها تبدیل شود؛ از لحاظ فعالیت در اینستاگرام جا ماندیم. در ادامه داستان این استارتاپ را می‌خوانیم.

ایده اولیه فرش قرمز از کجا آمد؟

کار از جایی شروع شد که می‌خواستم جشن تولدی برای دخترخاله‌ام که در شهر دیگری زندگی می‌کند، برگزار کنم. من ساکن اهواز و دخترخاله‌ام ساکن اراک است. چون دخترخاله‌ام برایم عزیز است به نوعی می‌خواستم غافلگیر شود. در واقع ایده فرش قرمز از این‌جا شروع شد که بتوانیم کاری انجام دهیم تا کسانی که به عزیزان خود دسترسی ندارند، بتوانند کار غافلگیری، جشن تولد، همایش و مواردی از این قبیل را داشته باشند و صفر تا صد مراسم‌ را به ما بسپارند.

تیم فرش قرمز چگونه شکل گرفت؟

تیم فرش قرمز به صورت خانوادگی شروع شد. به کمک خواهران و آشنایان خود کار را شروع کرده و پیش بردیم. اما برای شعبه‌های دیگر فرش قرمز در شهرهای دیگر مانند تهران از طریق فضای مجازی افرادی را پیدا کردیم که مانند ما در شهرهای خود فعالیت می‌کردند. با این افراد به این توافق رسیدیم که تحت عنوان فرش قرمز فعالیت خود را ادامه دهند و شعبه‌ی فرش قرمز در شهرهای دیگر باشند. برای مثال آقای علیرضا بلادی با تیم خود در شهر تهران شروع به فعالیت تحت عنوان فرش قرمز کردند. تصمیم بر این که شد که نمایندگی‌های دیگر نیز توسط آقای بلادی به دیگر شهرها اعطا شود. شهرهای شیراز، گرگان، زاهدان، رشت و کرج درخواست فعالیت به عنوان فرش قرمز را داشتند.

شرایط فعالیت به عنوان فرش قرمز پیروی کردن از قوانین و مقررات فرش قرمز و تولید محتواهای با شرایط یکسان است. حتی در روزهای اولیه هیچ سودی از نمایندگی‌های سایر شهرها دریافت نمی‌شود.

در حال حاضر به دلیل نداشتن قرارداد با نمایندگی‌های سایر شهرها، اطلاعات و آمار دقیقی از آن‌ها وجود ندارد. تنها اطلاعات دقیق مربوط به شهرهای اهواز و تهران است که در شهر اهواز 6 نفر و در شهر تهران 7 نفر مشغول به فعالیت هستیم.

فرش قرمز

مزیت رقابتی شما چیست؟

شرکت‌های بسیاری تحت عناوین مختلف شروع به فعالیت در زمینه کرده‌اند که چه بسا نسبت به فرش قرمز شناخته شده‌تر باشند. دلیل این شناخته شدن هم فعالیت زیاد در اینستاگرام و تبلیغات است. اما مزیت رقابتی ما نسبت به این شرکت‌ها، ثبت شرکت و استارت‌آپ خود است. فرش قرمز با عنوان شرکت ایده‌پرداز شگفتانه ایرانیان ثبت شده است. مزیت ثبت شرکت این است که در تعدادی از مراکز تجاری بزرگ و مجموعه‌های عمومی اجازه ورود و فعالیت گروه‌هایی مانند فرش قرمز بدون پروانه ثبت و یا شرکت ثبت‌ شده، داده نمی‌شود. اما فرش قرمز به دلیل داشتن ثبت رسمی مشکلی در این زمینه ندارد.

دلیل re-branding (بازسازی تصویر برند در ذهن مخاطب) شما چه بود؟

فرش قرمز کلمه‌ای است که مفهوم اهمیت داشتن را در ذهن تداعی می‌کند. اینکه آن شخص تا حدی برای شما اهمیت داشته که برایش فرش قرمز پهن کرده‌اید. همچنین فرش قرمز شما را به یاد جشن، فستیوال و برنامه‌هایی این‌چنینی که منظم و دارای تشریفات خاصی است می‌اندازد. برای همین فرش قرمز، صرفا کار surprise (غافلگیری) انجام نمی‌دهد. در دل فرش قرمز قرار است همایش و برنامه‌های آموزشی و علمی هم برگزار شود. علاوه‌بر این قصد داریم یک فروشگاه بزرگ که مخصوص یکسری فعالیت‌های جشنی است را راه‌اندازی کنیم تا خریدها از طریق خود سایت صورت پذیرد. به همین دلیل به فرش قرمز re-branding (بازسازی تصویر برند در ذهن مخاطب) کردیم تا بتوانیم فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کنیم.

چه چالش‌هایی در مسیر فرش قرمز داشته‌اید؟

یکی از چالش‌هایی که ما با آن مواجه هستیم نوع برخورد و نگاه مردم است. تصور مردم از فعالیت‌ گروه‌هایی مانند فرش قرمز، هنجارشکنی و انجام کارهای خارج از چهارچوب است. گویی قرار است خلاف جهت مردم قدم برداریم. یکی از کارهایی که برای برطرف کردن این تصور کردیم، برگزاری یک جشن در روز پدر در یکی از مرکز خریدهای شهر اهواز بود. در این جشن علاوه‌بر جشن و مصاحبه و ایجاد یک فضای شاد، 150 شاخه گل رز و 150 جفت جوراب به تمام آقایان حاضر در مجتمع اهدا کردیم. از این جشن بازخوردهای خوبی از مردم گرفتیم.

چالش‌های بسیاری با اماکن و وزارت ارشاد داریم. سخت‌گیری‌هایی از طریق اماکن و وزارت ارشاد وجود دارد که کار را برای ما سخت کرده است. برای مثال اجازه برگزاری همایش‌های مختلف و مراسم در سینماها، هتل‌ها و … به ما داده نمی‌شود. به همین دلیل بخش برگزاری همایش‌ها در فرش قرمز فعلا متوقف شده است.

فرش قرمز دقیقا چکار می‌کند؟

در حال حاضر به دلیل چالش‌هایی که برای ما ایجاد شد تنها در حوزه‌های بادکنک آرایی، کیک‌پزی و برگزاری جشن فعالیت می‌کنیم. در خصوص برگزاری جشن به دلیل چالش‌های مختلف با اداره امکان، امکان برگزاری جشن در مکان‌هایی که نیاز به اجازه اداره اماکن هست را نداریم.

در راه‌اندازی کسب‌وکار چه چیزی برای شما اهمیت داشت؟

در راه‌اندازی کسب‌وکار چیزی که برای من اهمیت داشت، ایجاد شادی، نشاط و هیجان برای مخاطب و خود فرد بود. چون نقطه شروع این ماجرا از تولد و غافلگیری دخترخاله‌ام شروع شده و چیزی مهم‌تر از شاد کردن برایم وجود نداشت. مورد دیگر این بود که هر کس با هر توان مالی بتواند از خدمات ما استفاده کند.

چه مقدار جذب سرمایه کردید و سرمایه‌ی جذب شده را صرف چه کارهایی کردید؟

مبلغ 100 میلیون تومان از صندوق ستارگان و 100استارت‌آپ سرمایه جذب کردیم. سرمایه جذب شده صرف تبلیغات، بهبود سایت، خرید تجهیزات و بستن قرارداد با گروه‌های موسیقی شد.

چشم‌انداز 10 ساله شما به چه صورت است؟

چشم‌انداز ما این است که در 10 سال آینده بتوانیم به صورت بین‌المللی فعالیت کنیم. این‌که فرش قرمز مانند دیجی کالا شناخته شده باشد و مردم از آن استفاده کنند. امیدواریم بتوانیم فروشگاه خرید فرش قرمز را راه‌اندازی کنیم تا مردم بتوانند خرید خود را هم از سایت ما انجام دهند.

در ازای چه چیزی استارتاپ خود را رها می‌کنید؟

تنها زمانی این اتفاق می‌افتد که دیگر عمرم تمام شده باشد. فرش قرمز جزئی از زندگی من است و حتی اگر فرش قرمز را از دست بدهم، این کار را هر چند کوچکتر و در حد مراسم‌ها و تولدهای خانوادگی و اطرافیان انجام خواهم داد. چرا که دوست ندارم کسی را از این نشاط و شادی محروم کنم.

فرش قرمز

برای کسانی که در مرحله راه‌اندازی استارتاپ هستند چه توصیه‌ای دارید؟

مهم‌ترین مورد به نظر من آموزش است. اشتباه بزرگی که من انجام دادم این بود که بدون اطلاعات وارد مسیر شدم. راه‌اندازی استارتاپ نیاز به شناخت رقبا، شناخت مسیر کاری، شناخت مشتری، چشم‌انداز و حوزه‌های مختلف دارد. باید تلاش کرد تا در حوزه‌های مختلف آموزش دید و تجربه کسب کرد تا در صورت وجود بحران بتوان از آن به سلامت عبور کرد. نکته بعدی صبور بودن است. در راه‌اندازی کسب‌وکار باید صبور بود و برای رسیدن به نتیجه استمرار داشت.