چرا استارت‌آپ‌ها برای جذب سرمایه‌گذار به پیش‌بینی مالی نیازمندند؟

رسانه
2022/12/29 دسامبر
100st.ir/23787
کپی شد
پیش‌بینی مالی

۶ مزیت پیش‌بینی مالی برای استارت‌آپ‌ها

تامین منابع مالی و بودجه، اصلی‌ترین دغدغه استارت‌آپ‌هاست. معمولاً استارت‌آپ‌ها برای رفع این دغدغه ۲ راهکار پیش‌ رو دارند: دریافت تسهیلات بانکی و جذب سرمایه‌گذار. از آنجایی که تسهیلات بانکی برای بیشتر استارت‌آپ‌ها با معضلاتی همراه است، جذب سرمایه‌گذار راهبرد موثر و موفقی است که هر استارت‌آپی در پی آن است. از طرفی سرمایه‌گذاران نیز همواره نگرانی بازگشت سرمایه و اعتبار را دارند. این جاست که لزوم پیش‌بینی مالی استارت‌آپ‌ها مطرح می‌شود. به همین منظور، در این مقاله قصد داریم درباره اینکه چرا استارت‌‌آپ‌ها برای جذب سرمایه‌گذار به پیش‌بینی مالی نیازمندند صحبت کنیم و شما را با ۶ مزیت پیش‌بینی مالی برای استارت‌آپ‌ها آشنا کنیم. برای شروع آماده‌اید؟ 

پیش‌بینی مالی استارت‌آپ‌ها؛ معیاری کلیدی در جذب سرمایه‌گذار

در دنیای کسب‌وکار امروز، به‌ویژه در حوزه فناوری، استارت‌آپ‌های زیادی پا به عرصه وجود گذاشته‌اند. در این میان استارت‌آپ‌هایی که با پیش‌بینی‌های مالی معنادار و منطقی کسب‌وکارشان را طراحی کرده‌اند، در مقایسه با دیگر استارت‌آپ‌ها، بسیار موفق بوده‌اند.

اگر بخواهیم دیدی کلی به موضوع پیش‌بینی مالی استارت‌آپ‌ها داشته باشیم، باید بدانیم پیش‌بینی مالی مهارتی است که استارت‌آپ‌ها به کمک آن می‌توانند، پیش از هر اقدامی، مفروضات مالی و منطقی کسب‌وکارشان را درست و سنجیده انتخاب کنند. به کمک این مهارت، علاوه بر کاهش مشکلات تامین منابع مالی و احتمال شکست استارت‌آپ‌ها، احتمال جذب سرمایه‌گذار برای آنان نیز افزایش می‌یابد. همچنین، بازبینی و اصلاح این پیش‌بینی‌های مالی به استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند تا با ساده‌نگه‌داشتن اطلاعات و بررسی معیارهای اصلی خود آن‌ها را در مسیر درست نگه دارند.

شاید برایتان این سوال مطرح شود که آیا استارت‌آپ‌ها به‌تنهایی می‌توانند پیش‌بینی مالی تهیه کنند؟ حقیقت این است که استارت‌آپ‌ها برای این کار به تحقیق، مطالعه، تجزیه‌وتحلیل و تلاش‌ تیمی نیاز دارند تا بتوانند پیش‌بینی مالی‌شان را واقع‌بینانه در نظر بگیرند. در ادامه، ۳ معیار مهم را در اختیارتان قرار می‌دهیم که موجب درک بهتر شما از پیش‌بینی‌های مالی موثر می‌شود:

معیارهای پیش‌بینی مالی

  • اقناع‌کننده

پیش‌بینی مالی استارت‌آپی که اصولی و حرفه‌ای باشد، سهولت تصمیم‌گیری را برای سرمایه‌گذاران، بانک‌ها و سایر ذی‌نفعان فراهم می‌کند. بدیهی است که در این‌گونه پیش‌بینی‌ها ما با اطلاعات، ارقام و آمار واقعی مواجهیم.

  • بلندمدت

برنامه‌ریزی مالی در آن ۳ تا ۵ ساله در نظر گرفته می‌شود و این امکان را برای استارت‌آپ‌ها فراهم می‌کند تا با اطمینان بیشتری بر اجرای ایده کسب‌وکار خود تمرکز کنند.

  • استراتژیک

داشتن استراتژی در پیش‌بینی مالی به استارت‌‌آپ‌ها کمک می‌کند تا اهدافی را تعیین کنند که در آن میزان فروش و درآمد به‌وضوح پیش‌بینی شده باشد. این رویکرد در پیش‌‌بینی مالی استارت‌آپ‌ها منجر به شناسایی سود یا پاداش موردانتظار استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران در تعیین ترازنامه می‌شود.

اما حالا که با ضرورت پیش‌بینی مالی برای استارت‌آپ‌ها آشنا شدیم، بیایید مزایای آن را هم بررسی کنیم.

مزایای پیش‌بینی مالی

۱. اعتباربخشی و معرفی استارت‌آپ‌ به سرمایه‌گذاران

زمانی که سرمایه‌گذاران بتوانند بازگشت سرمایه خود را پیش‌بینی کنند و سود سهام امیدوارکننده‌ای برای آینده‌شان ترسیم کنند با امنیت خاطر بیشتری سرمایه‌گذاری می‌کنند. درست است که پیش‌بینی دقیق دستاوردهای استارت‌آپ‌ها در ۵ تا ۱۰ سال آینده دشوار است، اما استارت‌آپ‌ها باید بتوانند به سرمایه‌گذاران نشان دهند که پتانسیل رشد دارند و با سرمایه‌گذاری آن‌ها از یک مدل کسب‌وکار بادوام حمایت می‌شود.

بنابراین، هرچه زمان بیشتری را برای پیش‌بینی‌های مالی خود صرف کنیم، سرمایه‌گذاران استارت‌آپی قاطعیت بیشتری برای ورود به آن خواهند داشت.

۲. افزایش قدرت راهبری

استارت‌آپی که توانایی پیش‌بینی مالی دارد، حرفه‌ای‌تر از دیگر استارت‌آپ‌ها تیم خود را رهبری می‌کند و این موضوع، موجب افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به آن استارت‌آپ می‌شود. افزایش قدرت رهبری استارت‌آپ‌ موقعیت بهتری برای جذب سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند. گفتنی است برای جذب سرمایه سرمایه‌گذاران، استارت‌آپی موفق می‌شود که از هدایت هوشمندانه، استراتژیک و انضباط مالی قوی‌تری برخوردار است.

۳. تعیین مقیاس

با پیش‌بینی مالی، نیازهای مشتری و مقیاس فعالیت استارت‌آپ روشن می‌شود. استارت‌آپی که برای تحقق و برآورده‌کردن نیاز مشتریان آمادگی بیشتری داشته باشد، موفق‌تر است. سرمایه‌گذاران همواره در پی کسب‌وکارهایی هستند که در مقیاس مشخصی شکوفا شوند و در نهایت بازگشت سرمایه‌شان را فراهم کنند.

۴. ارائه برنامه بازاریابی دقیق

فرقی نمی‌کند کمک سرمایه‌گذاران را برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود می‌خواهیم یا برای رسیدن به مرحله بعدی کسب‌وکارمان. در هر صورت سرمایه‌گذاران خواهان یک طرح بازاریابی از کسب‌وکار ما هستند که در آن مخاطبان و چگونگی دسترسی به آن‌ها مشخص باشد. در یک برنامه بازاریابی واضح و دقیق، استراتژی کمپین‌های بازاریابی، رسانه‌های اجتماعی، پرورش سرنخ و ایمیل، بازاریابی محتوا، گزارش‌دهی‌های منظم و… گنجانده شده است.

۵. برآورد معقول هزینه‌ها

درست است که همیشه بر پیش‌بینی مالی استارت‌آپ‌ها تاکید می‌شود اما پیش‌بینی بیش‌ازحد، ارزش استارت‌آپ ما را در نظر سرمایه‌گذاران بالقوه کاهش می‌دهد.

پس بهتر است مطمئن شویم که هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکارمان متناسب با اندازه و مشتریان فعلی‌مان باشد. ما باید بتوانیم از این سرمایه‌ها در استارت‌آپ خود عاقلانه و منطقی استفاده و از هزینه‌های غیرضروری اجتناب کنیم.

۶. ارائه چشم‌انداز و برنامه بلندمدت

اهداف استارت‌آپ ما چیست؟ قرار است سرمایه‌گذاران با استارت‌آپ ما چه دستاوردهایی را کسب کنند؟ قصد داریم که در نهایت استارت‌آپ ما به چه جایگاهی برسد؟

آیا می‌خواهیم سهم خود را از بازارهای محلی به بازارهای جهانی ارتقا دهیم؟

آیا می‌خواهیم ۵۰ هزار نیرو را استخدام کنیم و محصول خود را در هرجایی ارائه دهیم؟ این‌ها سوال‌هایی است که پیش از پیش‌بینی مالی باید به آن‌ها پاسخ دهیم. در پیش‌بینی مالی باید از موقعیت کسب‌وکارمان در آینده تصویری برای سرمایه‌گذاران بالقوه استارت‌آپ خود ترسیم کنیم تا آن‌ها راجع‌به چگونگی دستیابی به این اهداف قانع شوند.

سخن پایانی

  سرمایه‌گذاران با استارت‌آپی همکاری می‌کنند که حوزه فعالیت و صنعت آن استارت‌آپ را بشناسند. با این شناخت سرمایه‌گذاران خطر هدررفت سرمایه خود را کاهش می‌دهند. بنابراین هنگام معرفی سرمایه‌گذاران بالقوه، آشنایی عمومی آن‌ها با صنعت و فعالیت استارت‌آپ امن‌ترین گزینه است.

از طرفی سرمایه‌گذاران به‌دنبال استارت‌آپ‌هایی هستند که با ارائه پیش‌بینی‌های مالی مبتنی بر تحقیقات و منطق بتوانند فرصت‌هایی را برای آنان فراهم کنند. زیرا بیشتر سرمایه‌گذاران از قبل می‌دانند که چگونه استارت‌آپ‌ها در صنعت خود سودآور می‌شوند و برای کسب بازده سرمایه‌گذاری‌‌شان چه‌چیزی لازم دارند.

اگر عملکرد مالی استارت‌آپ‌ها برای سرمایه‌گذاران بالقوه مشخص یا تعیین‌شده باشد، اعتبار و اعتماد‌سنجی بیشتری برای استارت‌آپ‌ها فراهم می‌شود که تمایل سرمایه‌گذاران را برای همکاری با استارت‌آپ‌ها افزایش می‌دهد.

در این مقاله سعی کردیم درباره لزوم پیش‌بینی مالی برای استارت‌آپ‌ها صحبت کنیم. پیش‌بینی مالی استارت‌آپ‌ها مهارتی حرفه‌ای است که برای اقناع سرمایه‌گذاران ناگریز به ارائه آن هستیم. علاوه بر آن پیش‌بینی مالی مزایایی را برای استارت‌آپ‌ها به‌همراه دارد که در این مقاله به ۶ مزیت آن اشاره کردیم.

اگر استارت‌آپ هستید و نیاز به جذب سرمایه دارید یا برای پیش‌بینی مالی استارت‌آپ خود نیازمند راهنمایی‌های بیشتر هستید لطفا آن را با ۱۰۰استارت‌آپ در میان بگذارید.