تلفیق مهندسی با بیوتکنولوژی در آلگاپرو

رسانه
2022/05/01 می
100st.ir/21074
کپی شد
بنیان‌گذار تیم آلگاپرو از تیم‌های پرتفوی 100استارتاپ

محمد قاسمی، دارای کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت و بنیان‌گذار آلگاپرو هستند. در مصاحبه ۱۰۰استارتاپ با ایشان، از اهمیت جلبک در ایران، روند کار آن‌ها و مسائل مربوط به استارت‌آپ‌ها می‌خوانیم؛ با ما همراه باشید.

آلگاپرو به چه معناست؟

آلگا به معنی جلبک و پرو مخفف کلمه‌ی production (تولید) است. در واقع ما با این کلمه می‌خواهیم این مفهوم را برسانیم که ما در حوزه‌ی تولید جلبک فعالیت داریم.

ایده‌ی اولیه‌ی آلگاپرو چطور شکل گرفت؟

۲ سال پیش، ما با یکی از دوستان که الان هم‌تیمی ما هستند، در یک همایش در حوزه‌ی جلبک شرکت کردیم و با تعدادی از اساتید این حوزه آشنا شدیم. تخصص دوستم در زمینه‌ی جلبک بود و بنده هم به واسطه‌ی علاقه‌ای که در ارتباط برقرار کردن بین علوم مهندسی و بیوتکنولوژی داشتم، در این همایش شرکت کردم. بحث‌های زیادی در ارتباط با ضعف تجهیزات در زمینه پرورش جلبک مطرح شد. ایده‌ی آلگاپرو توسط یکی اساتید این رویداد گفته شد و ما از آن‌جا پیگیری‌ها را شروع کردیم.

چه چیزی باعث شد تا شما بین تمام ایده‌هایی که به ذهنتان می‌رسد، آلگاپرو را عملی کنید؟

اولین موضوع بحث علاقه است. من فکر می‌کردم به حوزه‌ی مهندسی علاقه‌مندم و باید کسب‌وکاری در این زمینه راه‌اندازی کنم. موضوع بعدی امکاناتی است که داشتیم؛ امکانات من یک تیم خوب و ارتباطاتی بود که در این حوزه داشتم. در نهایت متوجه شدم با توجه به این شرایط می‌توانم ایده‌ی آلگاپرو را عملی کنم.

آلگاپرو چه‌ کاری انجام می‌دهد؟

جلبک در دنیا به عنوان خوراک انسان و دام، مواد اولیه لوازم آرایشی بهداشتی و حتی مواد تصفیه آب شناخته می‌شود. در کشور ما نیز اگر بخواهیم از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد زیستی حرکت کنیم، جلبک یکی از پایه‌های اصلی این موضوع خواهد بود. ما یک فرآیند فناور محور ارائه می‌دهیم که بتوان جلبک را با کیفیت بهتر و حفظ خواص اصلی آن استخراج کنیم. هم‌چنین پودر جلبک را که محصول اولیه لوازم آرایشی بهداشتی و خوراک دام و طیور است را در اختیار تولیدکننده‌ها قرار می‌دهیم. در واقع ما زنجیره‌ی اولیه‌ی این چرخه را کامل می‌کنیم تا محصولی با کیفیت در انتهای چرخه تحویل مشتری داده شود.

قسمتی از روند تولید جلبک در مجموعه آلگاپرو از تیم‌های پرتفو 100استارتاپ

تیم‌سازی برای آلگاپرو به چه شکل بوده است؟

در واقع تا وقتی تیمی نباشد، کسب‌وکاری هم شکل نمی‌گیرد. کنار هم قرار گرفتن تخصص‌ها و دیدگاه‌های مختلف است که باعث ساختن یک تیم می‌شود. ملاک‌هایی که من برای انتخاب هم‌تیمی داشتم بحث تخصص، علاقه و مهم‌تر از این‌ها جدیت و پیگیری در کسب‌وکار بود.

مقاله مرتبط: تیم‌سازی، اصلی بسیار مهم در موفقیت استارتاپ‌ها

دانشگاه تا چه اندازه در موفقیت شما تاثیر داشته است؟

در دانشگاه بحث مطالعه عمیق و بهینه گذراندن دروس مطرح است. خیلی از ما اینطور فکر می‌کنیم که فقط باید دروس را پاس کنیم؛ ولی من افراد زیادی را دیدم که دروس را به طور بهینه گذرانده‌اند و بعدها در بحث‌های کاری هم از آن‌ها استفاده کردند.

در دانشگاه‌ها امکان استفاده از یک شبکه‌ی قوی وجود دارد که بعدها بسیار به کار می‌آید. در بحث تیم‌سازی با هم‌سن و سال‌های خود ارتباط داریم که آن‌ها نیز مانند ما برای کار اشتیاق دارند. به‌نظر من دانشگاه محیط بسیار خوبی است برای این‌که بتوانیم در کنار یادگیری دانش تخصصی، مهارت‌های فردی خود را ارتقا دهیم. هم‌چنین این فضا کمک زیادی می‌کند تا بتوانیم با آمادگی بیشتر وارد فضای کار شویم.

مدل درآمدی شما تا به حال چگونه بوده است؟

در داخل کشور نزدیک به ۱۰ گونه میکرو‌جلبک پرکاربرد داریم که هرکدام چالش‌های پرورش خود را دارند. دستگاه ما باید به‌روز باشد، یعنی برای هر مشتری که می‌خواهیم تولید کنیم باید با پارامترهای خودش این‌کار را انجام دهیم. به همین منظور ما یک پایگاه داده را تهیه کردیم و آزمایش‌هایی را روی گونه‌های مختلف انجام دادیم. مدل درآمدی ما به این صورت است که اول تقاضا را از سمت مشتری می‌گیریم و سپس تولید می‌کنیم.

پیشنهاد شما به کسانی که می‌خواهند کسب‌وکار راه‌اندازی کنند، چیست؟

استارتاپ و کسب‌وکار از نظر من یعنی ارائه با‌کیفیت‌ترین محصول، در بهترین زمان به مشخص‌ترین مخاطب؛ یعنی من که جلبک تولید می‌کنم، بازار و مخاطب خودم را شناخته باشم و با توجه به آن بهترین محصول را تولید کنم. در نتیجه ابتدا باید بازاری که می‌خواهند در آن فعالیت کنند را به خوبی بشناسند، سپس در آن بازار فروش داشته باشند تا بتوانند خلا‌ها را پیدا کنند. در کشور ما متاسفانه یا خوشبختانه خلا‌های زیادی در اکثر حوزه‌ها از جمله تجهیزات، فروش، مارکتینگ و… وجود دارد که همه‌ی این خلا‌ها فرصتی برای ایجاد یک کسب‌وکار است.

اعضای تیم آلگاپرو از تیم‌های پرتفوی 100استارتاپ

چه زمانی احساس کردید نیاز به جذب سرمایه دارید؟

بعد از مطرح شدن ایده، ما به بررسی آن پرداختیم و وقتی از امکان عملی شدن آن در کشور مطمئن شدیم، به دنبال جذب سرمایه رفتیم. ما با پارک علم و فناوری چابهار در ارتباط بودیم و قصد جذب سرمایه از آن‌ها را داشتیم ولی چون تیم تحقیق و توسعه ما در تهران مستقر بود نمی‌توانستیم از آن‌جا جذب سرمایه انجام دهیم. با تحقیقاتی که داشتیم به ۱۰۰استارت‌آپ رسیدیم و به پیشنهاد آقای محمدی که الان هم منتور تیم ما هستند، وارد فرایند جذب سرمایه شدیم و توانستیم در راند اول ۲۰۰ میلیون تومان جذب سرمایه کنیم.

نقطه قوتی که باعث موفقیت آلگاپرو در جذب سرمایه از طرف ۱۰۰استارتاپ شد چه بود؟

مورد اول، جدید و جذاب بودن حوزه جلبک و بیو‌تکنولوژی بود. مورد بعدی هم کامل بودن تیم ما از نظر تخصص مکانیک، برق و مهندسی شیمی بود.

سرمایه‌ی جذب شده را در چه زمینه‌ای استفاده کردید؟

روی توسعه محصول و MVP (کمینه محصول پذیرفتنی) کار کردیم که MVP کامل شده و روی یک محصول نیمه صنعتی مشغول به کار هستیم تا به یکی از مشتریان تحویل دهیم. همانطور که اشاره کردم ما یک پایگاه از داده‌های مختلف ایجاد کردیم که نیاز به آزمایش‌های فراوان و هزینه‌ی زیاد داشت.

مقاله مرتبط: یک استارتاپ برای جذب سرمایه چه گزینه‌هایی دارد؟

قبل و بعد از جذب سرمایه برای شما چه تفاوت‌هایی داشت؟

مهم‌ترین تاثیری که داشت، حس جدی بودنی بود که به تیم ما داد. ما یک ایده داشتیم که داخل کارگاه خیلی آرام، بدون هیچ جدیتی مشغول ساخت آن بودیم. این اتفاق که افتاد متوجه شدیم باید به موضوعات بزرگ‌تری فکر کنیم و جدی‌تر عمل کنیم. تاثیر بعدی هم سرعت بخشیدن به فرایند ساخت MVP ما بود. بعد از آن ما دیگر به یک کسب‌وکار فکر می‌کردیم نه صرفا دستگاهی که می‌خواهیم بسازیم.

کلام آخر

اگر دوست دارید پیشرفت کنید، اول از همه روی توسعه توانمندی‌های فردی خود کار کنید. در کنار آن دنیای اطراف خود را خوب ببینید تا بتوانید از فرصت‌هایی که کنار شما هستند به خوبی استفاده کنید.