با «رو به راه» روبه راه شو

رسانه
2022/03/30 مارس
100st.ir/20657
کپی شد
گفتگو با تیم رو به راه از تیم‌های پرتفو 100استارتاپ

مسعود فخری متولد ۱۳۶۵، فارغ‌التحصیل رشته مکانیک از دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته ایرانشناسی دانشگاه یزد می‌باشد. او مدیر عامل مجموعه ایده پردازان آدلی گیتی است.

امیر کفاش داران مدرک دکتری مهندسی است او نیز در دوران دانشجویی در زمینه گردشگری فعالیت داشته و راهنمای تورهای مسافرتی بوده است.

مسعود فخری، امیر کفاش و سید محمد امین حیدری هم‌بنیان‌گذاران ایده پردازان آدلی گیتی هستند.

آدلی گیتی با برند «رو به راه» روی کار آمده است. هدف این مجموعه، گردشگری در کنار تفریح و کار‌های سرگرم کننده برای مردم است.

این بار ۱۰۰استارتاپ به گفتگو با فعالین حوزه گردشگری، تفریح و سرگرمی پرداخته که در ادامه تقدیم می‌شود.

چه شد که به این حوزه ورود پیدا کردید؟

پس از گذراندن تحصیلات آکادمیک در رشته مکانیک و صنعت به دلیل علاقه به حوزه گردشگری، به عنوان راهنمای تور فعالیت می‌کردم تا اینکه پس از چهار سال و با شیوع ویروس کرونا تور‌های مسافرتی لغو شد.

من و امیر کفاش در دوران دانشگاه با هم آشنا شدیم و هر دو راهنمای تورهای گردشگری بودیم. پس از شیوع کرونا و تعطیلی تورهای مسافرتی همفکری کردیم که چگونه می‌شود با وجود اینکه همه مراکز گردشگری و تفریحی تعطیل شده بتوان مردم را سرگرم کرد. چون قبلا راهنمای تور بودیم در این زمینه تجربه داشتیم؛ می‌دیدیم گردشگران و توریست‌ها از تجربه‌هایی که در شهر یزد و یا شهرهای دیگری همچون اصفهان و شیراز به دست می آورند لذت می‌برند. با خود گفتیم این سرگرمی‌ها و تجربه‌ها را برای مردم شهر خودمان ایجاد کنیم و اینجا بود که با گردشگری تجربه گرا آشنا شدیم. پس از آن، به تحقیق در این زمینه پرداخته و متوجه شدیم ایده‌ای که در ذهن ما است را قبلا در خارج از کشور با عنوان تجربه‌های Airbnb اجرا کرده‌اند.

پس از تحقیق درباره‌ی تیم‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کردند به این نتیجه رسیدیم که بخش تجربه گرایی (Experience) باید برای مردم ملموس باشد.

از سال گذشته من به همراه امیر کفاش و محمد حیدری در ابتدا سایتی را در این زمینه راه اندازی کردیم و در دی ماه ۱۳۹۹ از طریق پارک علم و فناوری یزد پذیرش شدیم.

 مقاله مرتبط: ایده چیست و یک ایده خوب چگونه شکل می‌گیرد؟

دانشگاه و کسب و کار

دانشگاه چه قدر در شکل گیری استارتاپ شما موثر بود؟

تحصیلات دانشگاهی و مطالبی که در کلاس دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود با مهارت‌هایی که لازم است یک فرد در حوزه شغلی از آن آگاهی داشته باشد بسیار متفاوت است و درس‌های دانشگاهی به تنهایی برای ورود به حوزه کسب و کار کافی نیست.

ورود به فضای شغلی مانند یک دانشگاه عمل می‌کند که می‌توان مهارت‌های بسیاری در آن آموخت. 

با توجه به اینکه علاقه من در حوزه گردشگری بود، رشته ایران شناسی توانست دید خوبی نسبت به جامعه و وضعیت کنونی ایران به من بدهد که بتوانم در حوزه گردشگری نیز از آن استفاده کنم. اما در کار استارتاپی، تحصیلات دانشگاهی آن طور که انتظار می‌رود مفید نیست و تاثیر مستقیم ندارد.

آدلی گیتی چه کار می‎‌کند؟

هدف آدلی گیتی ایجاد سرگرمی و گردشگری تجربه‌گرا است؛ که به شکل آنلاین و حضوری انجام می‌شود. خصوصا در دوران کرونا تورهای مجازی داخلی و خارجی و همچنین تجربه‌های آشپزی و بازدید از بناهای خاص به شکل مجازی برگزار می‌شد.

پس از کاهش ویروس کرونا به دلیل تمایل مردم به حضور در جمع و ارتباط گیری با یکدیگر فعالیت ما به شکل حضوری گسترش پیدا کرد.

دغدغه اصلی ما سرگرم کردن مردم و ایجاد تفریح برای آنان بود.

وقتی ما از همشهری‌های خود درباره سرگرمی‌هایشان می‌پرسیدیم که چه کارهایی انجام می‌دهند و برای تفریح کدام مکان‌ها را انتخاب می‌کنند همه می‌گفتند که یزد جای خاصی ندارد که بتوان چیزهای جدید را تجربه کرد.

ولی ما با توجه به تجربه‌های گذشته در زمینه گردشگری نسبت به این موقعیت‌ها آگاهی داشته و می‌دانستیم که سرگرمی‌ها و مکان‌های بسیاری وجود دارد. فقط کافی است کشف شده و به مردم معرفی شود. مثلا در بوم گردی‌ها درست کردن غذای محلی آن منطقه می‌تواند بسیار لذت بخش باشد و یا شنیدن توضیحاتی درباره فرش بسیار سرگرم کننده و دوست داشتنی است، حیات وحش و طبیعت کویری یزد از جمله مواردی بودند که در سرگرمی و تفریح مردم موثر هستند و همین موضوع باعث شد ایده اصلی «رو به راه» شکل گیرد.

تصاویری سایت تیم رو به راه در مصاحبه با این تیم در سایت 100استارتاپ

نیازسنجی از مخاطبین

ما در ابتدا برای اینکه بتوانیم نیاز مخاطبان خود را بیشتر بشناسیم و همچنین «رو ‌به راه» را به آن‌ها معرفی کنیم به عارضه یابی پرداختیم. گروه هدف ما بانوان جوان بودند. پس طی نیازسنجی که از طریق پرسشنامه و مصاحبه انجام شد؛ مشاهده کردیم که اغلب از فقدان سرگرمی و نداشتن امکانات و موقعیت تفریح گله می‌کردند. پس از شناسایی نیاز‌ها، اقداماتی برای برآورده کردن آن انجام دادیم. برای مثال ایجاد فضایی برای دوچرخه سواری بانوان به شکل گروهی.

«رو به راه» علاوه بر آنکه پلتفرم برگزاری برنامه‌های تفریحی به شکل آنلاین و حضوری است، از علاقمندان و کسانی که توانایی برگزاری برنامه‌های سرگرم کننده را دارند نیز دعوت می‌کند تا با کمک مجموعه ما فعالیت‌های خود را انجام دهند.

چرا اسم «رو به راه» را برای مجموعه خود انتخاب کردید؟

اسم شرکت ما آدلی گیتی است اما نام سایت «رو به راه» است و در فضای مجازی نیز با همین اسم فعالیت می‌کنیم. دلیل انتخاب اسم روبه راه این است که می‌خواهیم حس و حال خوب به آدم‌ها منتقل کنیم و به عبارتی حال آنها را رو به راه کنیم.

رقبای اصلی رو به راه چه کسانی هستند؟

Airbnb نمونه خارجی از رقبای ما است که به شکل حضوری و مجازی در این حوزه فعالیت می‌کند.

«زوم» نرم افزاری است که برای برگزاری ویدئو کنفراس‌ از راه دور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم افزار اخیرا در حوزه سرگرمی ورود پیدا کرده و برنامه‌های ورزشی، بازدید شهری و مواردی از این قبیل را به شکل زنده و آنلاین برگزار می‌کند.

یکی دیگر از رقبای ما، تیم «اکتیک» تهران است که جدیدا شکل گرفته و فعلا در مرحله آزمون و خطا است.

 مجموعه شما در مسیر خود با چه چالش‌هایی رو به رو شد؟

مواجه شدن با چالش‌های حل نشده و برطرف کردن آنها باعث خلق یک استارتاپ می‌شود. اما بعضی چالش‌ها محدودیت ایجاد می‌کنند و مانع پیشرفت استارتاپ می‌شوند مانند قانون گذاری‌های اشتباه که در بعضی موارد همچون سدی در برابر پیشبرد برنامه‌های ما بوده است. لازم به ذکر است درباره برخی فعالیت‌ها هیچ محدودیت قانونی وجود ندارد اما با توجیه تناقص با عرف، اجازه‌ی کار در آن حوزه داده نمی‌شد برای مثال یکی از برنامه‌های مجموعه ما، برگزاری ورزش یوگا برای بانوان در فضای باز بود که با آن مخالفت شد.

شما چه برنامه‌هایی برای آینده رو به راه دارید؟

در آینده می‌توانیم برنامه‌های سرگرم کننده خود را از سطح شهری به کشور و پس از آن در خاورمیانه گسترش دهیم. گردشگری فضایی نیز جدیدا در جهان به وجود آمده و افرادی هستند که تمایل دارند این فضا را نیز تجربه کنند شاید رو به راه بتواند در آینده به آن دسترسی پیدا کند.

شبیه سازی بناها و مکان‌ها در حوزه‌ی گردشگری بسیار مهم است، زیرا باعث جلوگیری از تخریب بناها شده و علاوه بر آن گردشگر را برای حضور در این مکان‌ها ترغیب می‌کند. اما ما به دلیل فعالیت در بخش های دیگر فعلا قصد ورود به این حوزه را نداریم.

اعضای تیم رو به راه در مصاحبه با این تیم در سایت 100استارتاپ

مدل درآمدی آدلی گیتی به چه شکل است؟

بخشی از درآمد مجموعه ما از طریق خدماتی که به برگزارکننده‌ها ارائه می‌دهیم دریافت می‌شود، طراحی گرافیک و همچنین سود حاصل از فروش، درآمد ما را تامین می‌کند پس از تقویت پیج رو به راه می‌توانیم از طریق تبلیغ در اینستاگرام نیز کسب درآمد کنیم.

به عنوان یک کارآفرین برای کسانی که قصد ورود به این حوزه را دارند چه پیشنهادی دارید؟

راه اندازی استارتاپ کار ساده‌ای نیست و کسی که می‌خواهد به نتیجه برسد باید ۲۴ ساعته و به طور مستمر وقت خود را صرف این کار کند.

در این زمینه کتاب‌های «قلاب» و «طرح بازاریابی کسب و کارهای کوچک» را حتما پیشنهاد می‌کنم بخوانند.

جذب سرمایه به چه شکل صورت گرفت؟

در دی ماه سال ۹۹ شرکت ما توسط ۱۰۰استارتاپ پذیرفته شد و در تیر ماه ۱۴۰۰ اولین قسط پرداخت شد و کار خود را شروع کردیم.

 

در ادامه امیر کفاش، یکی دیگر از هم‌بنیانگذاران روبه راه به اشتباهات، عوامل مهم در جذب سرمایه و شاخصه‌های جذب نیروی انسانی اشاره کرد. 

اشتباهات شما در مسیر «رو به راه» چه بوده است؟

زمانی تصمیم گرفتیم که تیم خود را گسترش دهیم. به همین منظور، افرادی را وارد تیم کردیم که هیچ پیش زمینه‌ای نسبت به میزان همکاری و وقت گذاشتن آنها نداشتیم.

 

برای جذب نیروی انسانی چه شاخصه‌هایی را ملاک قرار می‌دهید؟

علاقه زیاد نسبت به یادگیری و کسب تجربه‌های جدید جزو مهم ترین ویژگی‌هایی است که فرد باید دارا باشد.

 

چه عواملی در جذب سرمایه مهم است؟

در ابتدا ساختار و کیفیت محصول اولیه (mvp) مهم است که باید ارزشمند باشد و پس از آن داشتن تیم منسجم و نحوه قرار گیری هم‌بنیانگذاران کنار هم، بسیار مهم بوده و مورد توجه سرمایه گذاران است.

 

در کنار همه‌ی چالش‌ها و سختی‌ها مجموعه رو به راه با هدف خوب کردن حال مردم فعالیت‌های خود را در پیش گرفته است.

شرکت در برنامه‌های خاصی که بعضی از آنها برای اولین بار در ایران اجرا می‌شوند و در نظر دارد علاوه بر سرگرم کردن مخاطبان محتوای آموزشی نیز به آنها ارائه دهد.