کارآفرینان جوان دنیای جذاب بازی

رسانه
2022/01/25 ژانویه
100st.ir/19723
کپی شد
گفتگو با تیم فنیکس گیمز از تیم های پرتفو 100استارتاپ

بابک میرزایی، دانشجوی مهندسی نرم‌افزار و بنیان‌گذار فنیکس گیمز است. همانطور که می‌دانید، استودیوهای بازی سازی حاضر در ایران به دلایل تحریم‌های موجود بر علیه کشورمان، کار سختی را در عرصه‌های بین‌المللی دارند. با این وجود بابک اهداف بلندپروازانه‌ای در سر دارد.

ورود به دنیای بازی

از ۱۴ سالگی وارد دنیای CG شدم. زمانی که همه داشتند بازی می‌کردند من به فکر این بودم که بازی چطور ساخته می‌شود. اولین چیزی که به آن علاقمند شدم انیمیشن بود. بعد از آن با بازی سازی آشنا شدم؛ به سمت طراحی وب رفتم و دوست داشتم تمام جنبه‌های کار را یاد بگیرم ولی هیچ وقت نتوانستم روی تمام این‌ها تسلط پیدا کنم؛ کم کم با ویدیو گیم آشنا شدم و به سمت ساخت بازی حرکت کردم.

شکل‌گیری استارتاپ

شکل‌گیری فنیکس گیمز از دو سال پیش شروع شد. به دلیل سن کمی که داشتم افراد خبره و کاربلد این راه به من اعتماد نمی‌کردند. به همین دلیل سعی کردم استودیویی را که دوست دارم به تنهایی بسازم. با بررسی بازار و ساخت چند پروتوتایپ کار ما شروع شد و فنیکس گیمز شکل گرفت. اولین پروژه ما ایکس‌گان بود.

 

تیم فنیکس گیمز

تیم فنیکس گیمز از ۸ نفر تشکیل شده است که ۳ نفر از آن‌ها حضوری و بقیه دورکار هستند. یکی از اعضای تیم فنیکس گیمز انگلستان و یکی دیگر ترکیه است. این دورکاری چالش‌هایی هم دارد اما ما سعی کردیم حلش کنیم به این صورت که زمان زیادی را به صورت آنلاین باهم در ارتباط هستیم و دائما با یکدیگر صحبت می‌کنیم. 

یک سری از افراد گروه بدون دستمزد کار می‌کنند. افرادی هم که حقوق می‌گیرند حقوق بسیار کمی نسبت به چیزی که حقشان است، دریافت می‌کنند. اگر قرار باشد حقوق منصفانه‌ای به آن‌ها داده شود، باید ۵-۶ برابر حقوقی که الان به آن‌ها می‌دهیم داده شود. 

به نظرم چیزی که باعث شده افراد با این حقوق کم در تیم کنار ما، در فنیکس گیمز بمانند، سطح کیفیت متفاوت کار ما نسبت به تیم‌های دیگر و همدلی که بین اعضای تیم وجود دارد است.

اعضای تیم فنیکس گیمز در سایت 100استارتاپ

چالش‌ها و شکست‌ها و فرصت‌ها در مسیر راه‌اندازی 

مهم‌ترین چالش سن پایین من بود. کسانی که ده سال در این زمینه فعالیت می‌کردند به من اعتماد نداشتند؛ به همین دلیل دوسال پروژه ایکس‌گان را به تنهایی پیش بردم. بعد از مدتی که کار به سطح خوبی رسید و وقتی افراد کاربلد و حرفه‌ای نتیجه را دیدند، اعتماد کردند و من را در این مسیر همراهی کردند. افراد فعال در این حوزه یعنی بازی سازی برای کامپیوتر در ایران کم هستند و بیشتر افراد در حوزه بازی سازی برای موبایل فعالیت می‌کنند.

زمانی که انفرادی کار را پیش می‌بردم مشغول به ساخت دو بازی برای موبایل بودم که حتی با وجود مشکلات مالی به مرحله انتشار هم رسید اما به دلیل اینکه مشابه آن بازی‌ها در بازار وجود داشت پروژه‌ها شکست خوردند. 

یکی از اینفلوئنسر‌ها از ایده‌ی من و همچنین از این که من به تنهایی کار را پیش می‌بردم استقبال کرد و کمکی که به من کرد این بود که در شبکه‌های اجتماعی من را معرفی کرد و همین باعث شد تا دنبال کننده‌های فنیکس گیمز اضافه شوند.

از همین طریق با یک نفر از اعضای تیمم آشنا شدم که آرتیست دو بعدی است و به من پیشنهاد داد که طراحی بهتری برای بازی من در نظر دارد و بعد تصمیم گرفتیم با هم کار را پیش ببریم.

 

نیاز به جذب سرمایه و آشنایی با ۱۰۰استارتاپ

یکسری از کار‌ها را می‌توان بدون سرمایه پیش برد اما کارهایی مثل تبلیغات اصولی را نه! تیم ما از جنبه فنی وضعیت بسیار خوبی داشت و برای پیشرفت در جنبه‌های دیگر مانند تبلیغات نیاز به سرمایه داشتیم.

 در رویداد دمودی اصفهان شرکت کردیم و تیم اول شدیم اما بعد از یک سال پیگیری موفق به جذب سرمایه نشدیم و متاسفانه پولی وجود نداشت که به ما بدهند؛ در آنجا به ما پیشنهاد داند تا در رویداد ۱۰۰استارتاپ شرکت کنیم. از این طریق ما با ۱۰۰استارتاپ آشنا شدیم.

ما در رویداد ۱۰۰استارتاپ شرکت کردیم و موفق به جذب سرمایه شدیم. من در مسیر جذب سرمایه کم تجربه بودم و فکر می‌کردم در عرض یک ماه سرمایه را دریافت خواهیم کرد اما پروسه بستن قرارداد و دریافت سرمایه حدود ۳ ماه طول کشید.

رقیب و مزیت رقابتی 

در حوزه‌ای که ما فعالیت می‌کنیم رقیب زیادی نداریم زیرا بیشتر افراد به فکر ساخت بازی‌های فانتزی برای موبایل هستند تا درآمد کوچکی را کسب کنند. ولی ساخت بازی اکشن و با کیفیت بالا سختی بیشتری دارد و افراد کمتری به این سمت می‌آیند. شرکت سورنا گیمز می‌تواند رقیب فنیکس گیمز باشد. با این که در بخش توسعه نقشی نداشته ولی در آینده رقیب ماست.

ما از نظر تبلیغات، بدون این‌که هزینه‌ی زیادی کنیم در مقایسه با شرکت های دیگر مانند سورنا گیمز جلوتر هستیم. ما برای این که هزینه‌هایمان در بخش تبلیغات کمتر شود از کاراکترهای معروف در بازی خود استفاده کردیم.

از افراد معروف ویدیو گیم که در یوتیوب زیاد دیده می‌شدند استفاده کردیم که این ما را از نظر تبلیغاتی جلو انداخت. همچنین از لحاظ فنی نسبت به رقبا خیلی جلو هستیم. ویژگی خوبی که ایکس گان دارد فارسی بودن آن است و بازی لذت‌بخش و کاربر پسندی است.

اعضای تیم فنیکس گیمز در سایت 100استارتاپ

وضعیت الان و چشم‌انداز ۱۰ سال آینده‌ی فنیکس گیمز 

نسخه آزمایشی یکی از بازی‌های ما قرار است منتشر شود و منتظر هستیم واکنش کاربران را ببینیم. انتظار داریم در ۱۰ سال آینده به فضای بین‌المللی ورود کنیم.

 

 توصیه به تیم‌های تازه‌کار

فقط ایده کافی نیست. خیلی‌ها منتظرند تا یک نفر بیاید و ایده‌ آن‌‌ها را بخرد یا این‌که فقط روی ایده سرمایه‌گذاری کند. باید با تیم کار را پیش ببرید و حداقل به یک MVP خوب برسید و بعد دنبال جذب سرمایه باشید.

باید مطمئن باشید هنگام ارائه به سرمایه‌گذار نظرشان را جلب می‌کنید. در ارائه به سرمایه‌گذار مهم‌ترین چیزی که اهمیت دارد MVP است. MVP نشان می‌دهد دقیقا می‌خواهید چه کار کنید.