تیم‌سازی، اصلی بسیار مهم در موفقیت استارتاپ‌ها

رسانه
2021/03/01 مارس
100st.ir/10476
کپی شد
سوده حیدری نسب، استارتاپ بانوان، تیم سازی استارتاپی، آموزش تیم سازی، کار تیمی، کافه نشونی، استارتاپ، استارت‌آپ

 

ساخت یک تیم متعادل از دیدگاه سوده حیدری نسب، بنیان‌گذار رایان توسعه پایا

 

        سوده حیدری نسب: سوده حیدری نسب تحصیلات خود در رشته مخابرات را در امارات و دانشگاه آمریکایی شارجه پشت سر گذاشته است. وی در دوران حضور در امارات به عنوان مدیر بازرگانی یک شرکت مشغول به فعالیت بود تا اینکه در سال 1391 به ایران بازگشت. ایشان بعد از بازگشت به کشور به عنوان مدیر برنامه‌ریزی در شرکت “مهندسی برق و الکترونیک کرمان تابلو” شروع به کار کرد و کمی بعد به عنوان قائم مقام مدیر عامل، عضو هئیت مدیره و در نهایت به عنوان مدیر عامل شرکت کرمان تابلو به فعالیت پرداخت.سودی حیدری نسب با تکیه بر تجربیات خود در صنایع مختلف و شناخت حوزه های نوآورانه، در سال 1394 اقدام به ثبت شرکت مشاوره “رایان توسعه پایا” نمود. رایان توسعه در حال حاضر به عنوان یکی از 5 شرکت مورد تایید معاونت علمی و فن‌آورری ریاست جمهوری شناخته می شود در طی سال های اخیر توانسته، خدمات مشاوره تجاری سازی و ارزش‌گذاری به استارتاپ‌ها و مشاوره سرمایه گذاری به سرمایه گذاران خطرپذیر را ارائه دهد. در سال های اخیر، سوده حیدری نسب، بارها داور رویدادهای مختلف استارتاپی بوده و به عنوان سخنران دوره های مرتبط در این حوزه  مشغول به فعالیت بوده است.

 

تیم‌سازی، یک اصل سرنوشت ساز

یک تیم عالی می‌تواند یک ایده ضعیف را به ثمر برساند و یک تیم ضعیف ممکن است یک ایده فوق‌العاده را خراب کند. ساخت یک تیم خوب برای راه‌اندازی یک استارتاپ بسیار در سرنوشت ایده مرکزی موثر و مهم است. در گفت‌وگو صداستارتاپ با سوده حیدری نسب، بنیانگذار شرکت مشاوره استراتژیک رایان توسعه پایا، نکات برآمده از تجربه ایشان در فضای کسب‌وکارهای نوپا و مسیر متعادل و پایدار تشریح شده است که می‌تواند راهنمای صاحبان ایده و کسب‌وکارهای نوپا باشد تا مراحل رشد را به صورت پایدار بگذرانند.

تیم‌سازی باید به صورت کاملا متعادل انجام شود

مهمترین و سخت‌ترین کار یک لیدر یا مدیر یک استارتاپ باید انجام دهد تشکیل یک تیم خوب و متعادل است که مراحل مختلفی دارد. ممکن است گاهی بهترین و تک‌ترین افراد را با بهترین کیفیت فنی در کنار هم جمع کرد اما بیشتر از یک هفته این گروه دوام نیاورد و نتوانند در یک تیم با هم کار کنند. یا بهترین رفقا را که بسیار با هم همدل هستند را تشکیل  دهید ولی توان فنی لازم را برای همکاری نداشته باشند.

تیم باید در حالت تعادل باشد، نه به گونه‌ای فضا رفاقتی باشد که جو بیش از حد دوستانه و شوخ و غیرجدی باشد و نه فضا به گونه‌ای خشک و جدی باشد که هماهنگی و همدلی گروه خدشه‌دار شود. در نظر گرفتن همدلی اعضای گروه یا توان فنی آنان اگر به تنهایی در تشکیل گروه در نظر گرفته شوند، گروه برای مدت زیاد نمی‌تواند دوام بیاورد.

یک تیم استارتاپی باید به مرور زمان به حالت  ایده‌آل برسد

البته قرار نیست در لحظه‌ تشکیل گروه به بحث‌های تئوری و انتزاعی برای  پیدا کردن ترکیب ایده‌آل گروه خود بپردازیم. در اینصورت بعد از گذشت حتی یک سال هنوز تیمی نداریم! بلکه باید آن چیزی که در اختیار است را به سمت ایده‌آل حرکت دهیم. در مراحل اولیه یک تیم برای استارتاپ‌ها عموما یک گروه همدل ایجاد می‌شود؛ یعنی افرادی جذب ایده اولیه می‌شوند و برای آن ارزش قائل‌اند و می‌خواهند برای آن همکاری کنند. نخست این افراد همدل که جذب ایده تیم شده‌اند، در کنار هم قرار می‌گیرند و بعد از تشکیل هسته مرکزی گروه، باید دور هم جمع شوند تا نقاط ضعف و قوت گروه را شناسایی کنند. باید تشخیص داده شود الان تیم شما چه ضعف فنی دارد و چه کسی با چه توانایی باید برای ایجاد تعادل به گروه شما اضافه شوند. اگر این تیم همدل را داشته باشید، هرکدام از اعضا به تنهایی می‌تواند تبلیغ‌کننده ایده شما باشد و کسانی را برای همکاری همراه شما کند.

شرکت در رویداد‌های سرمایه‌گذاری، اصلی بسیار مهم در رشد استارتاپ‌ها

همچنین عاملی که می‌تواند بسیار در بهبود فرایند تشکیل تیم و بهبود محصول، فارغ از اهمیت جذب سرمایه برای کسب‌وکارهای نوپا، شرکت در رویدادهای سرمایه‌گذاری است. یک استارتاپ با شرکت در چنین رویدادهایی خود را در معرض حضور و قضاوت شدن قرار می‌دهد و با دیدن نگاه‌هایی که از بیرون است می‌تواند عملکرد خود را بهبود ببخشد. یک استارتاپ با شرکت در این رویدادها اولا فرصت بیان ایده خود را پیدا می‌کند، همچنین با گرفتن بازخورد از دیگران و شنیدن دلایل داوران برای اینکه آن تیم را خوب یا بد ارزیابی می‌کنند، نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی می‌کند. مهم نیست که شما در رویداد اول و دوم یا دهم و حتی صدمی که شرکت می‌کنید حتما جایزه را بگیرید، مهم این است که در آن رویدادی که می‌روید چه درسی می‌گیرید، چه بازخوردی می‌گیرید و نسبت به آن بازخورد چه عکس‌العملی نشان می‌دهید. اشتباه رایج استارتاپ‌ها این است که بازخوردها را در کارهای خود اعمال نمی‌کنند و تغییری در اشکالات خود نمی‌دهند.

سادگی بیش از حد و پیچیدگی، دو مشکل رایج در طراحی MVP

موضوع مهم در ادامه کار این روند طراحیMVP است. در شرایطی که بهترین تیم جمع شده و حالا قرار است محصول اولیه تولید شود. دو مشکل بسیار رایج در طراحی MVP به چشم می‌آید. یکی ساده انگاری بیش از حد است. یعنی گروه فکر می‌کند صرف ارائه یک نسخه اولیه اپلیکیشن بدهم و سایت تاسیس کند کافی است در حالی که محصول نباید به قدری ساده باشد که مشتری هنگام مواجهه با محصول اولیه، سرخورده بشود و متوجه کاربرد محصول نشود. همچنین نباید خیلی پیچیده باشد. زیرا اگر پیچیدگی آن بالا باشد هم مشتری را ممکن است گیج کند و هم اینکه کلی از شما زمان ببرد که یک محصول فوق‌العاده از نظر تکنیکال و پیچیده را طراحی بکنید که زمان ورود به بازار را از دست بدهید، رقبا قبل از شما ورود بکنند تازه شاید بعضی از آپشن‎ها اضافی باشد.

لازم است برای طراحی یک MVP ایده‌آل حتما به فیدبک بازار و نیاز مشتری دقت شود زیرا الزاما برداشت ما از نیاز مشتری منطبق با نیاز حقیقی وی نیست. 

قسمت‌هایی از گفتگو با سوده حیدری نسب را می‌توانید در ویدیو زیر مشاهده فرمائید: