فرآیند اصلی در نوپای ناب

رسانه
2020/12/05 دسامبر
100st.ir/9826
کپی شد

ایجاد یک کسب و کار پایدار

همان‌طور که در ابتدای مجموعه یادداشت‌های نوپای ناب بیان کردیم، مطالب این کتاب در سه بخش اصلی چشم انداز،هدایت و شتاب ارائه شده است. تا به این جا، بخش اول را به پایان رساندیم و چارچوب اصلی نوپای ناب را بررسی کردیم.اگر بخواهیم مروری اجمالی و سریع بر اهم مطالب گذاشته داشته باشیم تا مدخلی باشد جهت ورود به بخش دوم کتاب نوپای ناب اثر اریک ریز،می‌توانیم به مفهوم یادگیری معتبر یا Validated learning اشاره کنیم که آن را به عنوان سنجه ای مناسب برای اندازه گیری پیشرفت یک کسب و کار نوپا تعریف کرده و اهمیت بسیار آن را تبیین نمودیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که کسب و کار نوپا در حقیقت تولید کننده مجموعه‌ای از آزمایش ها است که خروجی این آزمایش‌ها منجر به یادگیری این موضوع خواهد شد که چطور یک کسب و کار پایدار ایجاد می‌شود.

حلقه بازخورد: ساخت، اندازه گیری و یادگیری

در بخش دوم به این موضوع خواهیم پرداخت که یک کسب و کار نوپا اساسا کاتالیزوری برای تبدیل ایده‌ها به محصولات است و برای این که این کار را به درستی انجام دهد باید فرایند اصلی نوپای ناب را طی نماید. فرآیند اصلی نوپای ناب عبارت است از حلقه بازخورد ساخت، اندازه گیری و یادگیری که در زیر مشاهده می‌کنید.

هر فرد با توجه به استعداد و توانایی‌هایی که دارد و آموزش‌هایی که در طول زندگی می‌بیند معمولا در یکی از اجزاء این حلقه توانمندی و درک بیشتر و بهتری دارد، مثلا معمولا مهندس‌ها در لایه‌ی محصول بسیار مسائل را خوب تحلیل می‌کنند و به قول معروف سوارِ کار هستند،در مقابل برخی مدیران در برنامه ریزی استراتژیک دور از واقعیت تبحر خاصی دارند و یا برخی کارآفرینان فقط توجه خود را صرف ایده‌پردازی می‌کنند و وسواس کشنده‌ای را برای نمونه اولیه به خرج می‌دهند.

 

مهم‌ترین اصل حلقه بازخورد

همانطور که حتما تاکنون متوجه شده‌اید اجزاء این حلقه به تنهایی هیچ اهمیتی ندارند و در کنار هم معنادار می‌شوند. از طرفی اریک ریز در نوپای ناب معتقد است که مهمترین اصل این حلقه هیچ یک از اجزاء آن نیست بلکه آن چه در این خصوص اهمیت دارد سریع و سریع تر طی کردن آن است،بنابراین برای شما به عنوان یک کارآفرین ضروری است تا انرژی خود را روی حداقل کردن زمان طی نمودن کل این حلقه ی بازخورد متمرکز کنید. این موضوع شالوده ی هدایت یک کسب و کار نوپا است که موضوع بخش دوم کتاب نوپای ناب است که پیرامون هریک از اجزاء آن و چگونگی سرعت بخشیدن به طی نمودن آن به تفصیل بحث خواهیم کرد.