1399/09/11 آذر

آزمایش و اندازه گیری در کسب و کارهای نوپا

در یادداشت های قبلی از محوری ترین رکن مدل نوپای ناب یعنی “یادگیری معتبر” سخن گفتیم و از طرفی اصلی ترین ویژگی استارتاپ یا کسب و کار نوپا را پر ابهام بودن آن در تمام شئون تعریف کردیم.حالا به راستی در این شرایط پر ابهام و پر از عدم قطعیت چگونه باید گام برداریم تا در جهت ارزش آفرینی کسب و کار و رشد پایدار آن قراربگیریم…

just do it

در یادداشت های قبلی از محوری ترین رکن مدل نوپای ناب یعنی “یادگیری معتبر” سخن گفتیم و از طرفی اصلی ترین ویژگی استارتاپ یا کسب و کار نوپا را پر ابهام بودن آن در تمام شئون تعریف کردیم.حالا به راستی در این شرایط پر ابهام و پر از عدم قطعیت چگونه باید گام برداریم تا در جهت ارزش آفرینی کسب و کار و رشد پایدار آن قراربگیریم و اقداماتمان باعث اتلاف منابع نشود؟ از قدیم گفته ایم و شنیده ایم که “املای نانوشته غلط ندارد.” از طرفی ما در مطالب قبلی از ضرورت آزمون و خطا و هرچه سریع تر تکرار کردن این حلقه گفتیم اما حالا می خواهیم این را هم مطرح کنیم که اگر فقط پیرو مکتب “فقط انجامش بده” یا همان “just do it” باشیم،می توانیم خیلی زود تبعات تصمیماتمان را ببینیم اما لزوما اطلاعات معتبری به دست نخواهیم آورد.

ضرورت طراحی آزمایش‌ علمی

روش علمی و طراحی آزمایش های علمی به ما کمک خواهند کرد تا بدانیم هر اقدام را به چه دلیل انجام می دهیم و صرف نظر از توفیق یا عدم موفقیت در آن اقدام ،چه دست آورد هایی خواهیم داشت.اریک ریس در مدل نوپای ناب معتقد است که تمام اقدامات کسب و کارهای نوپا باید در قالب آزمایش هایی مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان تشخیص داد کدام قسمت ها عالی هستند و کدام قسمت ها نقص دارند.او معتقد است یک آزمایش به درد بخور از روش علمی پیروی می کند.یعنی این آزمایش ها با فرضیه هایی روشن آغاز می شوند و درباره آنچه قرار است اتفاق بیفتد پیش بینی هایی ارائه می دهند، سپس صحت و سقم این پیش بینی ها را در عمل می آزمایند.

فرضیات در آزمایش علمی

بحثمان خیلی انتزاعی شد،اجازه بدهید تا مثالی بزنیم و بحث را بیشتر باز کنیم:

فرض کنید شما می خواهید یک کسب و کار فروش آنلاین کیف و کفش راه بیاندازید؛ شما می توانید مدت زیادی را صرف کنید تا تمام آنچه در ذهن دارید را اعم از انبارهای بزرگ، محصولات متنوع، شرکای توزیع و قول فروش فراوان بدست آورید و بعد این محصول عظیم الجثه را بدست مشتری برسانید و تازه ببینید که مورد اقبال مشتری واقع می شود یا نه.حتما اگر محصولتان مقبول مشتری نباشد بسیار ترسناک است و قطعا با این اقدام که کسب و کار را با اتلافی زیاد به سمت تباهی می کشد موافق نخواهید بود.در عوض می توانید کار خود را با انجام یک آزمایش علمی با فرضیه ای روشن آغاز کنید.

بررسی یک فرضیه

فرضیه این است که آیا مشتریان اصلا تمایل دارند به صورت آنلاین کیف و کفش بخرند؟

شما می توانید برای پاسخ به این سوال و جلوگیری از اتلاف منابع مثلا به سراغ خرده فروش های محلی بروید و درخواست کنید تا از موجودی ویترین آنها تصویر برداری کنید و این تصاویر را به صورت آنلاین پخش کنید و در صورتی که کسی خواهان خرید بود این فرایند را پیش ببرید و به قول خودمان معامله را جوش بدهید و خرید را به دست مشتری برسانید و پول را تمام و کمال دریافت کرده و به فروشنده بدهید و پورسانتی بابت این کار دریافت کنید،از این طریق شما اصلی ترین فرضیه کسب و کارتان را آزموده اید.این مثالی که زدیم داستانی واقعی از Nick Swinmurn موسسه Zappos است که از معروف ترین فروشگاه های آنلاین کیف و کفش و لباس بوده و سالانه بیش از یک میلیارد دلار فروش ناخالص دارد.حالا فکر کنید اگر آقای Swinmurn به جای این کار مدت ها وقت و سرمایه خود را صرف مثلا راه اندازی یک سایت با ظاهری خارق العاده می کرد و در راه اندازی آن از بروز ترین تکنولوژی ها استفاده می کرد،البته اینجا داستان به خوبی و خوشی ختم شد وگرنه ممکن است بعد از این طی طریق به این نتیجه برسیم که اصلا آن چیزی که ما آن را ارزش می پنداشتیم برای مشتری واقعا ارزشی نداشته است.

حسن ختام

اریک ریس در نوپای ناب معتقد است که هر آزمایش به خودی خود یک محصول است و خیلی بیش تر از یک تحقیق نظری است و اگر هر آزمایش صحت فرضیه ای که برای آن طرح شده را تایید کرد مدیر می تواند عملیات مربوط به آن را آغاز نماید.امیدوارم همگی در هر کسب و کاری که فعالیت می کنیم به نصیحت اریک ریس که در ادامه آن را عینا برایتان از کتاب نوپای ناب آورده ام گوش جان فرا دهیم باشد که با گام هایی استوار و عاری از اتلاف در مسیر توسعه پایدار کسب و کار قدم برداریم.

“موفقیت فقط ارائه چند ویژگی نیست،بلکه موفقیت عبارت است از یادگیری چگونگی حل مسائل مشتری”

 

ارسال دیدگاه جدید