اصول بازاریابی در کشورهای عربی

رسانه
2020/12/01 دسامبر
100st.ir/9773
کپی شد

شناخت بازار و برنامه‌ریزی برای ورود به آن

اخیراً همه اطرافیان ما در مورد صادرات، فروش و ورود به بازارهای کشورهای خاورمیانه صحبت می‌کنند. گذشته از تفاوت‌های قیمت ارز، آنچه محبوبیت این موضوع را افزایش داده است ، نزدیکی و در دسترس بودن این بازارها به ما است.از سوی دیگر، برخی دوران کنونی ما را، عصر استارتاپ های برتر می‌دانند، دورانی که بسیاری از افراد مشتاق، به دنبال اجرای ایده های خلاقانه خود بوده و در تبدیل آنها به کسب و کاری سودآور می‌کوشند. در میان کسب و کارهای استارتاپی، گاها ورود به بازارهای جدید و دسترسی به انبوه مخاطبان آن که بعضا ثروتمند نیز هستند، جذاب است که این موضوع پیچیده، در حد ترجمه آیتم‌های نرم افزار، ساده انگاشته می‌شود. اما آنچه که واقعاً ذهن من را درگیر کرده این است که چرا شناخت این بازار و برنامه ریزی برای ورود و بازاریابی در آن، آخرین چیزهایی هستند که به آن فکر می شود؟

  • رویکردهای جذاب و خطرناک

برای درک دقیق‌تر این موضوع، باید توجه داشت که در 5 سال گذشته، بازار تجارت در خاورمیانه شاهد پیشرفت سریع و وسیعی بوده است. این پیشرفت، تحت تأثیر عوامل جهانی مانند توسعه تجارت الکترونیک، بروز کسب و کارهای کارآفرینانه و استارتاپها ، قدرت رسانه‌های غیرمتمرکز و اینفلونسرهای مدرن است . اگر درباره بازاریابی در خاورمیانه نمی توانید بهترین راه حل‌ها را ارائه دهید، پیشنهاد می‌کنم رویکردهای جذاب و خطرناک این بازار را با ما مرور نموده و با ماهیت این مصرف کننده‌ها، بیشتر آشنا شوید.

 

جذابیت‌های بازار عربی:

 

1. بزرگ بودن بازار خاورمیانه

خاورمیانه به چند دلیل رشد بسیار زیادی را تجربه می‌کند:

عامل جمعیتی نقش مهمی در این رشد دارد، خصوصاً اینکه نیمی از جمعیت کشورهای خاورمیانه در حال حاضر زیر 30 سال هستند.مخاطبان جوان بیشتر از میانسالان، وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می گذرانند و بنابراین این فرصت مغتنمی را برای بازاریابان فراهم می کنند تا از این بستر، برای بازاریابی محصولات خود استفاده کنند. کشورهای منطقه خلیج فارس، به عنوان بخشی از این بازار، مصرف کنندگان جوان ، متخصص و ثروتمندی دارند که این نشان دهنده یک بازار غنی، برای مارک های گران قیمت و محصولات باکیفیت می باشد.اگرچه برخی از کشورهای منطقه با بی ثباتی اقتصادی روبرو هستند ، اما علاوه بر نرخ مالیات پایین در مقایسه با بازارهای اروپا ، این منطقه بالاترین هزینه سرانه را برای وسایل مصرفی ، رفاهی، آرایشی و مد در جهان دارد .

2. استقبال از ایده‌های خلاقانه 

با توجه به گستره وسیع سکونت عرب زبانان در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، آشنایی با بسیاری از سرویس‌های بین المللی و تجربه کار با تکنولوژی‌های جدید آنها، قبلا شکل گرفته است. از سوی دیگر قدرت خرید بالا، ریسک استفاده را پایین آورده، که تلاقی این دو امر بهشتی را برای ظهور ایده های خلاقانه بوجود می‌آورد. در سال 2014 هنگامی که سوزانا انجالز و هم بنیانگذارش در آلمان، روی ایده استارتاپی خود کار می کردند، بدنبال شهری کوچک بودند که بدون حضور رقیب بتوانند، با پذیرندگان آغازین مرتبط شده و پس از اعتبارسنجی ایده، شرکت خود را رشد دهند. اما آشنایی با شرایط و فرصت‌های موجود در کشور قطر، باعث شد که حتی با وجود مشکل زبان و دوری مسافت، به آنجا نقل مکان کرده و فعالیت خود را در قالب پروژه اربن پوینت آغاز نمایند. آنچنان مخاطب قطری از ایشان استقبال کرد که بلافاصله شاهد سرمایه گذاری یکی از اپراتورهای تلفن همراه قطری شد و توانست رشدی چند برابری را رقم بزند.

 

3. سهل بودن ورود به بازار خاورمیانه

بخش بندی مصرف کنندگان عربی و تعریف نوع شخصیت آنها مشکل نیست. با این حال، استفاده از نظرسنجی‌های سنتی و پرسشنامه ها، ایده خوبی به شمار نمی آید. زیرا اعراب به طور کلی با ملت‌های دیگر متفاوت هستند و در مورد به اشتراک گذاشتن مشاهدات صادقانه خود، محافظه کارانه تر برخورد می کنند. نظارت بر روندهای رو به رشد مطالب در شبکه‌های اجتماعی و شناخت ترندهای بازار، یکی از موثرترین روش‌های شناسایی مشتریان بالقوه شماست. و البته نباید داده‌های منتشر شده از بولتن های معتبر در خصوص علایق مشتریان را از یاد برد. پیشنهاد می‌کنم با انتخاب یک هدف مشخص، در یک منطقه جغرافیایی محدود و تعیین نوع محتوا و کمپین‌های بازاریابی مناسب، پله پله برای رسیدن به اهدافتان، برنامه ریزی کنید. اگر در تهیه و ساخت آگهی ها و پیام‌های تبلیغاتی خود از مردم محلی کمک نمی‌گیرید، لازم است فردی را استخدام کنید، که در فرهنگ آن کشور و عبارت های محاوره ای و روش‌های وایرال شدن تبلیغات آن منطقه، متخصص باشد.

4. پاسخ مثبت به فعالیت‌های بازاریابی نوین و سنتی

با اینکه روشهای بازاریابی مورد استفاده که از سوی برندهای مطرح جهانی، به راحتی در کشورهای عربی در دسترس می‌باشد، لکن توجه به سنتها و تمایلات مردم این کشورها، در اثربخش بودن این آگهی‌ها، ارزش بسزایی دارد.در یک مطالعه موردی در مورد برند P&G، هنگامی که این برند میخواست وارد کشور مصر شود، به این نتیجه رسید که آگهی‌های آهنگین و شاد، از استقبال زیادی برخوردار می شود. لذا با اینکه سیاست تبلیغاتی شرکت تاکنون اینگونه نبود، ولی به فراخور مخاطب، آگهی موزیکال تولید شد و بازخورد بسیار خوبی دریافت نمودند. با رشد تکنیکی ابزار‌های تبلیغاتی، کماکان در کشورهای عربی، توجه به سنن و عادات مردم، باعث جذب مخاطب شده، در ویروسی شدن آگهی‌ها تاثیر بسزایی دارد.