مزیت رقابتی یا Competitive Advantage

رسانه
2021/08/13 آگوست
100st.ir/22486
کپی شد
مزیت رقابتی یا Competitive Advantage در سایت 100استارتاپ

 مزیت رقابتی، توانایی‌هایی است که باعث عملکرد بهتر شرکت نسبت به رقبا می‌شود. شرکت‌های دارای مزیت رقابتی باید همواره عملکرد بالایی نسبت به رقبا داشته باشند. به عبارتی، مزیت رقابتی عامل یا ترکیبی از عواملی است که در یک محیط رقابتی سازمان را بسیار موفق‌تر از سایر سازمان‌ها می‌کند و رقبا نمی‌توانند به راحتی از آن تقلید کنند. بنابراین برای دستیابی به مزیت رقابتی، یک سازمان هم باید به موقعیت خارجی خود توجه کند و هم توانمندی‌های داخلی را مورد توجه قرار دهد‌. 

واقعیت این است که اگر شما در اداره‌ی کسب‌و‌کار خود به مزیت رقابتی فکر نکنید اتفاقی که می‌افتد این است که گرفتار دام رفتارهای تاکتیکی خواهید شد. شما هر روز به رقیبان‌تان نگاه خواهید کرد و سعی می‌کنید تاکتیک‌های آن‌ها را کپی کنید. این رفتارها می‌توانند اشتباه نباشند. ممکن است واقعاً گاهی اوقات، شما تصمیم بگیرید در پاسخ به تاکتیک‌های شرکت رقیب، تاکتیک‌ها و اقدام‌هایی را به‌کار بگیرید. اما اصل ماجرا این است که استراتژی را نمی‌توان در رقابت‌های تاکتیکی خلاصه کرد. 

شما باید در سطح کلان، بدانید که محور اصلی رقابت شما چیست و نسبت به رقیبان‌تان چه مزیتی دارید. سپس روی مزیت رقابتی خودتان سرمایه‌گذاری کنید و در آن حوزه قوی‌تر شوید.

به کسب‌وکارهای پیشتاز در زمینه کاری خود بنگرید و ببینید وجه تمایز آن‌ها چیست که توانسته‌اند مشتریان بیشتری را به طرف خود بکشند. این مقایسه به شما کمک می‌کند، مزیت‌های رقابتی کنونی کسب‌وکار خود را بشناسید.