استارتآپها برای جذب سرمایه و شرکت در رویدادهای سرمایهگذاری نیاز به یک فایل کوتاهی دارند که باید آن را به سرمایهگذار ارائه دهند. به این فایل پیچدک (Pitch Deck) گفته میشود که یک مدل استاندارد دارد. در واقع این فایل اولین نقطه تماس شما با سرمایهگذار است؛ بنابراین شما باید آن را طوری تهیه کنید که برای سرمایهگذار جذاب باشد.
این فایل ارائه، ویژگیها و همچنین الزامات مشخصی دارد که باید تحت هر شرایطی رعایت شوند.
ارائه معمولا توسط پروژکتور و به صورت اسلاید باکیفیت انجام میشود، اما همانند سایر آموزههای کسب و کار باید استانداردها و قوانین آن رعایت شود؛ برای مثال هیچ پیچ دکی نباید بیش از 19 اسلاید یا بخش باشد.
به طور خلاصه یک پیچ دک قدرتمند، خصوصیات زیر را دارد:
– وضوح و سادگی
– مهارت متقاعد سازی مخاطب
– عملگرایی و آسان بودن پیروی دقیق از آن
پیچدک استاندارد ۱۳ اسلاید دارد که برای معرفی استارتآپ شما طراحی میشود. ما در این یادداشت توضیح دادهایم که یک پیچدک چه ویژگیهایی باید داشته باشد تا از طریق آن ارائه خوبی داشته باشید و نظر سرمایهگذاران را جلب کنید.
اسلاید ۱: کاور
موارد زیر باید در اولین اسلاید ذکر شود:
- نام استارتآپ
- لوگو استارتآپ
- معرفی استارتآپ در یک عبارت حداکثر 140 کاراکتری
- یک تصویر مرتبط با استارتآپ
اسلاید ۲: مسئله
اولین اسلاید از یک پیچ دک بیان و تفسیر پیچ دک است. در این بخش مسیری در اختیار کارآفرین قرار میگیرد تا شکاف پر شده توسط کسبوکار خود در بازار را توضیح دهد. بدین ترتیب مشکل یا چالش مد نظر باید چیزی باشد که از اهمیت بالایی برای مردم برخوردار است و ابعاد مختلف آن نیز توسط سرمایهگذاران به راحتی درک شود. در این اسلاید باید درباره مسائلی که در حال حاضر با آن روبهرو هستید صحبت کنید. سعی کنید از داستانهای مرتبط با مشکلتان استفاده کنید. حداکثر ۴ مساله مهم عنوان کنید؛ نیازی به تلاش برای اثبات مسائل نیست، فقط باید به آن اشاره کنید. طوری به مسائل اشاره کنید که به سرعت تداعی کننده آن باشد.
اسلاید ۳: راهحل
راه حل باید کاملا شفاف، واضح و همچنین مختصر باشد. یک رابطه منطقی بین مسئله، راهحل و عبارت درج شده در اسلاید کاور ایجاد کنید. راهحل دقیقا باید پاسخگوی مسئلهها باشد. راهحل خود برای مسائل اسلاید قبل را، شفاف و مرتبط ابراز کنید.
اسلاید ۴: ارزیابی بازار
این اسلاید حداقل به دو عدد نیاز دارد:
1 )چه تعداد نفر درگیر مسئله و راه حل مطرح شده هستند؟
2 )چه مقدار بابت این مسئله و راه حلهای موجود هزینه میکنند؟
به آمار و ارقام بالفعل، و آنچه که هم اکنون در بازار هست اشاره کنید؛ جستجوی اینترنتی بهترین راه رسیدن به این اعداد است . همچنین منبع اطلاعات خود را ذکر کنید.
اسلاید ۵: اندازه بازار
یک رابطه منطقی از کل به جز طراحی کنید. چه تعداد افراد مشتری بالقوه شما هستند؟ طی یک سال پیش رو، چه تعداد از آنها قرار است مشتری شما شوند؟ دو روش بالا به پایین و پایین به بالا را محاسبه و در نهایت با هم مقایسه کنید.
اسلاید ۶: محصول
چند تصویر از محصول خود را به نمایش بگذارید.
اسلاید ۷: مدل درآمدی
پاسخ به این سوالات مدل درآمدی شما را مشخص میکند:
از چه مسیرهایی قرار است درآمد داشته باشید؟
هرکدام از مشتریان شما در اسلاید اندازه بازار چه مقدار بابت استفاده از خدمات پرداخت خواهند کرد؟
اسلاید ۸: استراتژی ارائه
مشتریان شما در اسلاید اندازه بازار، از چه طریق با محصول شما آشنا خواهند شد؟
اسلاید ۹: رقبا
هر راهحلی غیر از شما برای مشتریانتان، رقیب شما به حساب می آید.
یک مثال مهم: تنها رقیب یک تاکسی اینترنتی، مابقی تاکسیهای اینترنتی نیست! خطوط اتوبوسرانی، تاکسیها، آژانسهای محلی و حتی پیادهروی، رقیب آن به حساب میآید.
اسلاید ۱۰: مزیت رقابتی
هر آنچه باعث میشود مشتریانتان راهحلهای مرسوم را کنار گذاشته و سمت شما بیایند. قیمت، تکنولوژی منحصر به فرد و تجربه کاربری بهتر، بخشی از انواع مزیتهای رقابتی هستند.
اسلاید ۱۱: اعضای تیم
برای هرکدام از اعضای تیم، ارائه 5 فاکتور لازم است:
- نام و نام خانوادگی
- عکس
- تخصص
- سمت
- میزان سهام
- در صورت جذب سرمایه در دورههای قبل، حتما نام و میزان سهام سرمایه گذار پیشین را مشخص نمایید
- جمع درصدها باید 100 باشد.
اسلاید ۱۲: سرمایه مورد نیاز
برای این اسلاید ارائه 3 فاکتور لازم است:
- مبلغ کل سرمایه مورد نیاز
- مدت زمانی که این سرمایه را هزینه خواهید کرد
- نمودار هزینه کرد
اسلاید۱۳: بازخورد انتشار
مواردی که به عنوان دستاورد لازم است ذکر کنید:
- وضعیت محصول
- تعداد کاربران
- میزان فروش
- قراردادها و مذاکرات
نتیجهگیری
در این مقاله آموختید که چگونه میتوانید کسبوکارتان را به بهترین نحو ممکن برای سرمایهگذاران توصیف کنید. مطالبی که در این مقاله برایتان عنوان گردید بخشی از ضروریات استارتآپهاست. آمادهسازی یک ارائه مناسب و استاندارد به منظور توصیف کسبوکار برای سرمایهگذاران، مستلزم داشتن دانش و آگاهی لازم و آموختن برخی مهارتها است. ما در فایل زیر نمونهی پیچدک استاندارد را برای شما قرار دادیم.