مرکز رشد یا Incubator

رسانه
2021/05/26 می
100st.ir/21564
کپی شد
مفهوم مرکز رشد در سایت 100استارتاپ

مرکز رشد یا Incubator (انکوباتور) به معنی رشد کردن اشاره دارد. در ادبیات کارآفرینی، مراکز رشد زیرساخت‌هایی هستند که برای ایجاد یا پرورش کسب‌و‌کارهای کوچک تاسیس می‌شوند. این مراکز شامل قسمت‌های مختلفی مانند فضای اداری، فنی و آزمایشگاهی همراه با خدمات حمایتی هستند.

از مزایای مرکز رشد این است که افراد با حداقل هزینه، خدمات حمایتی را دریافت می‌کنند و همچنین فضایی برای شبکه سازی می‌باشد. 

در واقع مرکز رشد، مرکزی است که با در اختیار قرار دادن امکانات و خدمات از یک سو و مشاوره‌های لازم در زمینه‌های فنی، مدیریتی، حقوقی و… از سوی دیگر به ایجاد، پرورش و توسعه واحدهای نوپا کمک می‌کند. مدت استقرار موسسات در این مرکز معمولا بین سه تا پنج سال است.

انواع مراکز رشد

مرکز رشد صنعتی: مراکز رشد صنعتی اغلب توسط نهادهای دولتی یا مراکز غیرانتفاعی به منظور حمایت از کارفرمایان تأسیس می‌شوند.

مرکز رشد دانشگاهی: مراکز رشد دانشگاهی به منظور تسهیل استفاده تجاری، از دانش فنی و حقوق مالکیت معنوی تأسیس می‌شوند و امکان استفاده از امکانات دانشگاهی مانند آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه فراهم می‌شوند. همچنین امکان استفاده از نظرات و مشاوره تخصصی اعضای هیات علمی دانشگاه نیز فراهم است.

مرکز رشد مجازی: این مراکز معمولاً دارای فضای فیزیکی خاصی نیستند و امکاناتی غیر از فضای اداری را ارائه می‌دهند.

مرکز رشد بین‌المللی: به طور معمول این دسته از مراکز دارای مجموعه کاملی از سرویس‌های پشتیبانی برای پیشرفت فعالیت‌های تجاری هستند و تمرکز آن‌ها بیشتر بر روی صادرات است. این مراکز با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی در ارتباطند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این گروه، ایجاد شبکه‌ای از مراکز در محدوده مربوط به خود است.