آشنایی با مسائل حقوقی کسب‌وکارها

رسانه
2022/04/13 آوریل
100st.ir/20827
کپی شد
محمدمهدی صافی اصفهانی در یادداشت آموزشی مسائل حقوقی کسب‌وکارها در سایت 100استارتاپ
محمد مهدی صافی اصفهانی، کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری و مشاور حقوقی است. در این آموزش، نکات مهمی در خصوص مسائل حقوقی مربوط به کسب‌وکارها را خواهیم آموخت.

ابعاد حقوقی کسب‌وکارها

اداره‌ی کسب‌وکار ابعاد مختلفی دارد؛ مانند ابعاد مدیریتی، ابعاد منابع انسانی و… اما بعد حقوقی یکی از ابعاد بسیار مهم در اداره یک کسب و کار است. اگر به بعد حقوقی یک کسب‌و‌کار توجه نکنیم با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد؛ بنابراین توصیه می‌شود، قبل از شروع یک کسب و کار و یا در حین اداره یک کسب و کار حتما به ابعاد حقوقی آن توجه کنیم تا دچار مشکل نشویم.

حقوق، علمی‌ است که به تنظیم روابط اجتماعی می‌پردازد و یک کسب‌و‌کار طبیعتا ابعاد مختلفی از روابط اجتماعی را در خود دارد؛ از جمله روابط بین بنیان‌گذاران یک کسب‌و‌کار، روابط با ادارات دولتی، بانک‌ها، بیمه، مالیات، روابط بین سهامداران و مدیران یک شرکت و روابط سهامداران و مدیران با یک شرکت. همه‌ی این‌ها مسائلی است که لازم است همزمان با اداره‌ی یک کسب و کار به آن‌ها توجه داشته باشیم و عدم توجه به این مسئله می‌تواند منجر‌به مشکلات فراوانی شود.

توافق نامه بین سهام داران

یکی از روابط حقوقی که باید به آن توجه کرد روابط میان سهام‌داران یک شرکت است. هنگام شروع  یک کسب‌و‌کار، میان سهام‌داران باید مسائلی از جنس نوع همکاری، زمان شروع و پایان همکاری، شرایط پایان همکاری و مواردی از این قبیل مشخص شود. چرا که در صورت مشخص نکردن این موارد ممکن است پس از مدتی بین اعضای اصلی کسب و کار اختلافی عمیق به وجود آید و موجب بروز مشکلات فراوان شود.

راه جلوگیری از این مشکلات، مشخص کردن تمام وظایف، نوع حق و حقوق و مکتوب کردن آن‌ها تحت عنوان یک توافق‌نامه است. وجود توافق‌نامه میان سهام‌داران و پرداختن به تمام مسائل می‌تواند از بروز مشکلات بسیاری جلوگیری کند.

مسائل حقوقی با منابع انسانی

یکی دیگر از روابطی که در کسب و کار اهمیت فراوانی دارد، روابط با منابع انسانی است. منابع انسانی ممکن است انواع مختلفی از قراردادها را داشته باشند که در هر یک از این قراردادها، نوع حق و حقوقی که کارفرما در قبال آن‌ها دارد متفاوت است. انواع قرارداد مانند قرارداد کار، قرارداد مشارکت، قرارداد پیمانکاری و… است.

با توجه به تفاوت حق و حقوق در هر یک از قراردادها لازم است در نوع قرارداد و همکاری با منابع انسانی دقت و توجه لازم اعمال شود؛ به این علت که در صورت رخ دادن اشتباه ممکن است دچار خسارت و جریمه از جانب اداره مالیات یا بیمه شویم.

هنگام عقد قرارداد نیز لازم است دقت لازم اعمال شود، زیرا ممکن است در آینده قرارداد از سوی نیروی انسانی شما منتشر شود. باید توجه داشته باشیم که شفاف و دقیق نبودن نوع رابطه و قرارداد حقوقی می‌تواند امکان سوء استفاده را فراهم کند.

برای تشخیص درست نوع روابط و اطلاع بیشتر از قوانین اداره کار و مالیات و مسائل حقوقی  لازم است از افراد خبره در این زمینه کمک و مشورت بگیریم و از اتفاقات ناگواری که ممکن است رخ دهد جلوگیری کنیم.