از مهارت تا اشتغال با پویش پیشتازی

رسانه
2022/04/06 آوریل
100st.ir/20710
کپی شد
گفتگو با تیم پویش پیشتازی از تیم‌های پرتفو 100استارتاپ

پرهام برومند کارشناس مهندسی صنایع و کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، هم بنیان‌گذار و مدیرعامل استارت‌آپ پویش پیشتازی از تیم‌های پرتفوی ۱۰۰استارتاپ است؛ در این گفتگو راجع به چالش‌های ایده‌ای صحبت می‌کنیم که توانسته به کمک کار داوطلبانه پلی به دنیای بازار کار و مسیر شغلی ایجاد کند.

ایده‌ی اولیه پویش پیشتازی چه‌طور شکل گرفت؟

طی دوران تحصیل، فعالیت‌هایی در حوزه‌ی برگزاری رویداد انجام می‌دادیم یکی از رویدادهایی که در آن به عنوان نیروهای داوطلب کنار تیم اصلی دبیرخانه تجربه کردیم جشنواره‌ی ملی فن آفرینی شیخ بهایی  در سال 97 بود، در حین این رویداد کارآفرینی به این ایده رسیدیم که کار داوطلبانه را گسترش دهیم.

به همین منظور سال ۹۸ شروع به تحقیق در رابطه با نحوه و مدل کار داوطلبانه در صنعت و کسب و کار کردیم تا ببینیم اجرای این مسئله تا چه اندازه امکان‌پذیر است. در مطالعات خود با دانشجویانی برخورد داشتیم که دنبال کار تخصصی در حوزه‌ی خود بودند و ما احساس کردیم کار داوطلبانه می‌تواند این امر را ممکن کند. شهریور ۹۸ کار پویش پیشتازی را با برگزاری یک نشست تخصصی با حضور بیش از 60 نفر از فعالان حوزه‌ی صنعت و کارآفرینی به صورت رسمی شروع کردیم تا پتانسیل کار داوطلبانه را با آن ها در میان بگذاریم.

 آذر ۹۸ به مناسبت روز جهانی داوطلب رویداد کار داوطلبانه، کسب مهارت و موفقیت شغلی را  برگزار کردیم و در مورد کار داوطلبانه و اهمیت آن برای مخاطبین داوطلب خود توضیحاتی ارائه کردیم. اسفند ۹۸ بود که پذیرش خانه صنایع خلاق و نوآوری اصفهان را گرفتیم. تیرماه ۹۹ بخش توانمندسازی خود را فعال کردیم. آذر در رویداد ۱۰۰استارتاپ شرکت کردیم و اولین مرحله جذب سرمایه‌ خود را دریافت کردیم. اواخر سال ۹۹ پذیرش شهرک علمی و  تحقیقاتی اصفهان  را به عنوان یک مجموعه تخصصی ارائه خدمات جامع نیروی انسانی گرفتیم. در سال  ۱۴۰۰ پلتفرم ما آماده شد و  پاییز امسال خدمات مشاوره‌ای نیز به بسته خدمات ما اضافه گردید تا چرخه  کامل خدمات مشاوره و آموزش مهارت‌های ورود به بازار کار و کار داوطلبانه را در کنار هم به مخاطبان خود ارائه دهیم.

دانشگاه در موفقیت شما تا چه‌ اندازه تاثیر داشته است؟

قبل از وارد شدن به دانشگاه، رشته‌ی تحصیلی خود را با هدف انتخاب کردم. دانشگاه و محل تحصیل برای من اهمیتی نداشت و فقط قصد داشتم رشته‌ی مورد‌علاقه‌ام را بخوانم. البته جایگاه علمی دانشگاه تاثیر زیادی در موفقیت دارد ولی چیزی که خیلی به من کمک کرد، فعالیت‌هایی بود که در کنار تحصیل انجام می‌دادم. این فعالیت‌ها در قالب کارهای پژوهشی، انجمن‌های علمی و غیره بودند. خیلی از موفقیت‌هایی که در مسیر کار به‌دست آوردم به‌دلیل همان فعالیت‌های دوران دانشگاهم بوده است.

مهارت‌آموزی عملی

پویش پیشتازی چه کاری انجام می‌دهد؟

پویش پیشتازی سعی کرده است با یک رویکرد جدید، بین دانشجویان و فارغ التحصیلان با فضای صنعت و کسب‌وکارها ارتباط برقرار کند. هدف پویش پیشتازی مهارت‌آموزی عملی است. ما در قالب یک چرخه‌ی شتاب‌دهی کامل با کمک ارائه آموزش‌های کاربردی و عملی، در کنار خدمات مشاوره و کار داوطلبانه، نیروی انسانی متخصص را برای سازمان‌ها فراهم می‌آوریم. ما برای رویدادها، کسب‌وکارهای کوچک مثل استارت‌‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صنعتی بزرگ فرصت های داوطلبانه را منتشر می‌کنیم، افراد برای این فرصت‌ها به ما درخواست می‌دهند، وارد شرکت‌ها شده و با انجام کار داوطلبانه کسب تجربه می‌کنند و مسئله‌ی سابقه کار را حل کرده و با فضای کار آشنا می‌شوند.

کمی راجع به تیم خود به ما بگویید.

تیم ما متشکل از ۶ نفر است؛ ۳ نفر بنیان‌گذار و ۳ نفر بازوی کلیدی، توانمند و پیشتاز. افراد تیم در حین رویدادها و فعالیت‌هایی که پیش‌تر برگزار شده شناسایی و به ما اضافه شدند. معیار کلیدی ما در تشکیل هسته مرکزی تیم در نگاه اول مهارت نرم و شخصیت فرد و در نگاه دوم تخصص بوده است. 

فعالیت‌‌های تیم پویش پیشتازی در سایت 100استارتاپ

علاقه یا درآمد

مدل درآمدی شما به چه صورت است؟

پویش پیشتازی با دغدغه ورود کسانی که سابقه کار ندارند به بازار کار آغاز شد. به این علت تا دو ماه اول مدل درآمدی مناسبی نداشتیم و حتی نمی‌دانستیم چطور می‌خواهیم مدل مالی خود را پیاده‌سازی کنیم. به همین دلیل اوایل کار، دید مالی آنچنانی نداشتیم و فقط بحث علاقه به کار و تسهیلگری بود. اما در حال حاضر مدل درآمدی پویش پیشتازی از طریق انتشار فرصت ها و خدماتی است که به افراد ارائه می‌دهیم. 

مزیت رقابتی شما چیست؟

بزرگترین مزیت ما کار داوطلبانه در کنار آموزش، مشاوره و کار عملی آن هم در فضای کار واقعی است. ما در مرحله‌ی آموزش دو بخش را در نظر گرفتیم اولین و مهم‌ترین آموزش های ما مهارت های نرم هستند و در کنار مهارت های نرم، بوت کمپ های تخصصی را برگزار می‌کنیم که فرد در این دوره یک پروژه‌ی واقعی را انجام می‌دهد و با تمام چالش‌های آن کار آشنا ‌شده و در نهایت مشغول به کار داوطلبانه می‌شود.

در مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار خود با چه چالش‌هایی روبه‌رو شدید؟

زمانی که شروع کردیم، با‌توجه به جنس فعالیت‌مان باید فرهنگ‌سازی انجام می‌دادیم. دغدغه‌ی اصلی ما این بود که خیلی از ایده‌مان استقبال نشود. از طرفی باید این نیاز را در مخاطبمان ایجاد می‌کردیم که نیاز دارند کار داوطلبانه انجام دهند، آموزش ببینند و مشاوره بگیرند تا بتوانند وارد بازار کار شوند. بحث بعدی معرفی این کار به متخصصان، یعنی صنعت‌گران بود؛ تا قبول کنند مخاطبان ما در شرکت‌هایشان مشغول به کار شوند. در حال حاضر دغدغه‌ی ما این است که بتوانیم فعالیت خود را توسعه دهیم.

وضعیت فعلی پویش پیشتازی چگونه است؟ چشم‌انداز ۱۰ ساله‌ی شما چیست؟

ما سال ۱۴۰۰ توانستیم نیازهای اولیه‌ای که برای کسب‌وکار داشتیم را فراهم کنیم و زیرساخت‌های لازم را به‌وجود آوریم. پیش‌بینی می‌کنم در سال‌های آینده بتوانیم در استان‌های مختلف کشور این پلتفرم‌ را اجرا کنیم و بتوانیم به عنوان یک مرکز تخصصی کار داوطلبانه، مشاوره شغلی و آموزش مهارت‌های ورود به بازار کار به تمام ایران معرفی شویم.

جالب‌ترین ویژگی پویش پیشتازی از نظر شما چیست؟

نتیجه‌ی فعالیت پویش پیشتازی و مدت زمانی که ما در کنار مخاطبانمان همراه هستیم، ساخت مسیر زندگی و شغلی آن‌ها است. شاید مخاطبان ما در یک بازه‌ی حداکثر یک تا دو ساله همراه با ما باشند ولی جذابیت ماجرا این است که نتیجه‌ی فعالیت ما در۱۰ تا ۲۰ سال آینده روی زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

اعضای تیم پویش پیشتازی در مقاله گفتگو با تیم در سایت 100استارتاپ

چه زمانی احساس کردید نیاز به جذب سرمایه دارید؟

اواسط سال ۹۹ این نیاز را حس کردیم که کار را گسترده‌تر کنیم و این نیازمند جذب سرمایه و ورود بازوهای حمایتی بود. به بقیه‌ی استارت‌آپ‌ها توصیه می‌کنم سرمایه‌گذار را از جهت مادی و معنوی ببینند؛ ما هم به این حمایت‌ها نیاز پیدا کردیم و در سال ۹۹ کاروان استانی ۱۰۰استارتاپ به اصفهان آمد و ما از طریق خانه صنایع خلاق و نوآوری اصفهان به ۱۰۰استارتاپ معرفی شدیم و در نهایت موفق به جذب سرمایه در این رویداد شدیم.

چه پیشنهادی برای کسانی که تازه می‌خواهند استارت‌آپ راه‌اندازی کنند دارید؟

تجربه‌ی ما این بود که ایده و تیم اصلی‌ترین مسائل هستند؛ که البته تیم مهم‌تر است. حتی ایده‌ها‌ی ضعیف، با یک تیم خوب نیز قابلیت اجرا شدن به بهترین نحو را داراست. پیشنهاد من این است که روی ایده کار کنید، برای شروع عجله نداشته باشید و هم تیمی‌های خود را خیلی خوب بشناسید. وجود این‌ها کنار یک‌دیگر باعث رقم خوردن اتفاقات بسیار خوبی می‌شود. انتخاب سرمایه‌گذار مناسب باعث رشد کسب‌وکار شما خواهد شد. سعی کنید دیدگاهتان فقط مالی نباشد و رابطه‌ی خود را با سرمایه‌گذار افزایش دهید تا بتوانید از تجربیاتشان استفاده کنید.

چند کتاب به ما معرفی می‌کنید.

در زمینه توسعه فردی کتاب‌های بی حد و مرز و با چرا شروع کنید و در حوزه‌ی استارت‌آپی کتاب سختی کارهای سخت و رهبران آخر غذا می‌خورند.

حرف آخر

مدل همکاری ۱۰۰استارتاپ برای رشد استارت‌آپ ها جهش خوبی ایجاد می کند. احساس می‌کنم حضور چنین مجموعه‌ای در فضای اکوسیستم کارآفرینی کمک می‌کند تیم‌ها سریع‌تر با سرمایه‌گذارها ارتباط برقرار کنند. به خصوص تیم هایی که سرمایه‌گذار تخصصی آن‌ها در شهر دیگری است، ۱۰۰استارتاپ این مشکل را حل کرده است.