ارائه حرفه‌ای مقدمه‌ای برای جذب سرمایه

رسانه
2022/03/08 مارس
100st.ir/20586
کپی شد
چک لیست رویداد سرمایه گذاری در سایت 100استارتاپ

حضور یک استارتاپ در رویدادهای سرمایه‌گذاری، حتی اگر منجر به جذب سرمایه نشود باز هم ارزشمند است. با این حال اغلب تیم‌های استارتاپی به علت شرایط روانی و استرس حاکم در رویداد برخی از نکات ساده را فراموش می‌کنند. این مقاله چک لیستی برای حضور یک استارتاپ در رویداد سرمایه‌گذاری است. 

بدون شک یکی از سخت‌ترین و پرچالش‌ترین مراحل کاری یک کارآفرین، فرایند یافتن سرمایه‌گذار و جذب سرمایه است. سرمایه‌گذاری که همراه و هم‌قدم استارتاپ بوده و علاوه بر سرمایه، تجربه و مهارت‌های خود را هم به کارآفرینان اضافه کند. جذب سرمایه اغلب اوقات کار پیچیده‌ای است و مهارت‌های مختلفی را می‌طلبد که فقط با دانش فنی و مهارت‌های خاص یک بنیان‌گذار استارتاپ به دست نمی‌آید؛ بنابراین کارآفرینان باید خود را به طور ویژه برای جذب سرمایه آماده کرده و هر آنچه در این مسیر نیاز دارند، فرا بگیرند. 

یکی از راه‌های متداول جذب سرمایه استارتاپی، حضور در رویدادهای سرمایه‌گذاری است. در این رویدادها عموما تعداد زیادی سرمایه‌گذار حضور دارد و فرصت بی‌نظیری برای کارآفرینان است که در کنار جذب سرمایه، خود را در برابر داوران و خبرگان صنعت خود، به چالش کشیده و فرصت شبکه‌سازی با دیگر حاضران در رویداد را به دست آورند. با این وجود به علت فضای پر استرس حاکم بر رویداد، بسیاری از استارتاپ‌ها نکات ساده‌ای را فراموش می‌کنند که می‌تواند در مسیر جذب سرمایه و ارائه به داوران برای آنها بسیار کارساز باشد. در این یادداشت تلاش داریم تا مرور سریع این نکات، چک لیستی برای استارتاپ‌های حاضر در رویداد سرمایه‌گذاری تهیه کنیم.

  • ارائه‌ای ساده داشته باشید.

ارائه ساده و واضحی داشته باشید تا تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر باشد. لازم است در عین ساده بودن، تمام اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران مثل اجزای مدل کسب‌وکاری، سرمایه‌ مورد نیاز، تعداد هم‌بنیان‌گذار و برخی از اطلاعات مالی و میزان فروش را به طور شفاف و واضح بیان کنید.
پیچیده نشان دادن شرایط کسب‌وکار هیچ کمکی به شما برای جذب سرمایه نخواهد کرد و هیچ تاثیر مثبتی روی داوران نخواهد گذاشت.

مقاله مرتبط:یک استارتاپ برای جذب سرمایه چه گزینه‌هایی دارد؟

  • سریع و پرشور باشید.

حتما قبل از روز رویداد ارائه خود را چندین بار تمرین کنید. درست مشابه صحنه‌های فیلم‌های دهه 70، مقابل آینه یا در برابر هم‌بنیانگذاران خود این کار انجام دهید. به این ترتیب در مقابل داوران بدون معطلی و تسلط کامل ارائه خواهید کرد. افراد حاضر در رویداد، انرژی صدا و حرکات شما را دریافت می‌کنند؛ پس محکم و پرشور صحبت کنید.

  • کنترل زمان را داشته باشید.

برای ارائه، زمان محدودی در اختیار شماست. پس لازم است تا در کنار تسلط روی مباحثی که ارائه می‌کنید، زمان را هم به خوبی در کنترل خود داشته باشید. لازم است به نحوی زمان را مدیریت کنید تا تمام موارد مهم را به خوبی بیان کنید و چیزی را از قلم نیندازید.

چک لیست رویداد سرمایه گذاری در سایت 100استارتاپ

  • از کلمات اختصاری پرهیز کنید.

استفاده از کلمات اختصاری نامفهوم باعث سردرگمی و گیج شدن داوران می‌شود. در این صورت تمرکز داوران به جای مزیت رقابتی کسب‌وکار شما روی حواشی و تحلیل کلمات اختصاری معطوف می‌شود.

  • بر روی ارائه خود تسلط داشته باشید.

به طور کامل روی ارائه خود تسلط داشته باشید تا کنترل شرایط از دست‌تان خارج نشود. داوران روی تک تک کلمات و تصاویری که شما ارائه می‌دهید،‌ تمرکز داشته و حساس هستند. پس لازم است تا سوالات احتمالی داوران را از قبل با خود مرور کنید و بدون چک کردن یادداشت‌ها یا اسلایدهای ارائه، بتوانید پاسخ مناسبی بدهید.

  • زمان ارائه را کم کنید و بیشتر پاسخ دهید.

هرگز از به چالش کشیده شدن نترسید. سوالات داوران اغلب چالش برانگیز و پیچیده است. با این حال بهتر است از زمان صحبت کردن خود کم کنید و وقت بیشتری برای پاسخ دادن به سوالات اختصاص دهید. فراموش نکنید که در برابر خبرگان و کاربلدهای صنعت خود در حال ارائه می‌باشید؛ پس به این پرسش و پاسخ‌ها به چشم کلاس درس نگاه کنید و از یادگیری خود لذت ببرید. 

  • شفاف و صادق باشید.

هیچ چیز برای پنهان کردن وجود ندارد. سرمایه‌گذاران شما قرار است همراه شما در مسیر سخت و پرچالش کارآفرینی باشند. پس از همان اولین دیدار بهتر است کاملا صادقانه و شفاف برخورد کنید. 

  •  وارد مجادله نشوید.

به هیچ وجه با داوران یا سرمایه‌گذاران وارد بحث و جدل نشوید. فرصت شما در ارائه کوتاه‌تر از این است که آن را با بحث بی‌مورد و ایجاد تنش هدر دهید. 

  • مبلغ مورد نظر خود را دقیقا اعلام کنید.

میزان سرمایه مورد نیاز خود را با جزییات کامل اعلام کنید. علاوه بر این لازم است تا زمان‌بندی و برنامه‌های خود برای چگونه هزینه کردن مبلغ را هم توضیح دهید. از گفتن اعداد کلی پرهیز کنید و در تخصیص سرمایه به بخش‌های مختلف جزییات را ذکر کنید. برای مثال اینکه «می‌خواهم نیمی از سرمایه را برای مارکتینگ هزینه کنم»، بسیار کلی است و هیچ دیدی به سرمایه‌گذار نمی‌دهد. دقیقا بگویید برای چه قصد دارید سرمایه دریافتی را برای بازاریابی هزینه کنید، برنامه دقیق شما به چه شکل است و چرا فکر می‌کنید این شیوه موثرتر از بقیه راهکارهاست؟

مقاله مرتبط: تمام مارکتینگ را نباید برون سپاری کرد

چک لیست رویداد سرمایه گذاری در سایت 100استارتاپ

  • موقع ارائه همراه خود آب داشته باشید.

به همراه داشتن آب، از آن نکات ساده‌ای است که می‌تواند دردسرساز باشد. معمولا در مکان برگزاری رویداد آب معدنی به وفور پیدا می‌شود. اما شرایط غیرعادی و بداقبالی را در نظر بگیرید و با یک بطری آب خیال خودتان را راحت کنید. 

  • از فایل ارائه خود بک‌آپ بگیرید.

از فایل ارائه خود چند نسخه به همراه داشته باشید تا در صورتی که مشکلی برای یکی از دستگاه‌های شما رخ داد یا موردی برای فایل اصلی به وجود آمد، به دردسر نیفتید. 

  •  نشان دهید که عاشق استارتاپ خود هستید.

این جمله را احتمالا بارها شنیده‌اید و ما هم دوباره تکرارش می‌کنیم. سرمایه‌گذاران روی آدم‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند نه روی ایده‌ها. پس لازم است اشتیاق خود را به کسب‌وکارتان و کاری که انجام می‌دهید، در حرکات و جملات خود نمایش دهید. 

  • در جلسه سرمایه‌گذاری، تمام هم‌بنیان‌گذاران حضور داشته باشند.

یک تیم منسجم و با انگیزه به طور قابل توجهی احتمال جذب سرمایه را بالا می‌برد. حضور تمام هم‌بنیان‌گذاران این پیغام را به سرمایه‌گذار مخابره می‌کند که با یک تیم رو در رو است نه یک شخص. از طرفی حضور تمام بنیان‌گذاران باعث می‌شود تا جدیت خود را برای کار و ادامه مسیر به سرمایه‌گذار نشان دهید.

  •  روحیه خود را حفظ کنید

ارائه به داوران بدون شک با چالش زیادی همراه است. شاید هیچ‌کدام از سرمایه‌گذاران شرایط شما و استارتاپ‌تان را درک نکنند یا حتی بدتر از آن هیچ اشتیاقی به ارائه شما نشان ندهند. فراموش نکنید که در ارائه به سرمایه‌گذار در هیچ شرایطی اجازه ندارید روحیه خود را از دست بدهید. گاهی لازم است خودتان را جای سرمایه‌گذار بگذارید تا سوالات، دغدغه‌ها و رفتار او را بهتر متوجه شوید. 

  • لبخند بزنید.

لبخند زدن نقطه آغاز بسیار ساده‌ای برای ایجاد یک ارتباط موثر است. پس لبخند زدن و خوش‌رو بودن را به یاد داشته باشید. 

چک لیست رویداد سرمایه گذاری در سایت 100استارتاپ

  • لباس مناسب بپوشید.

ارائه به سرمایه‌گذار یک جلسه کاملا رسمی و رویداد سرمایه‌گذاری یک رویداد طولانی مدت است. پس لباس‌هایی انتخاب کنید که هم در شان رویداد بوده و هم به اندازه کافی راحت باشد. 

  • قدرت، منطق و قابل اعتماد بودن خود را نشان دهید.

برای تمام حرف‌های خود دلیل داشته باشید و تلاش کنید به جای شهود و بینش شخصی از داده‌ها و اطلاعات موثق استفاده کنید. هوشمند و منطقی بودن شما تاثیر بسزایی در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران دارد. 

  • طراحی ساده و مناسب برای پاورپوینت ارائه خود داشته باشید.

یکی اشتباهات رایج استارتاپ‌ها در رویداد سرمایه‌گذاری تمرکز بیش از حد روی محتوای ارائه و غافل شدن از طراحی پاورپوینت است. اجازه دهید محتوای شما با یک طراحی ساده، چشم‌نواز و تاثیرگذار باشد. 

  • فایل ارائه خود را حتما PDF یا Embed شده ارسال کنید.

یکی از دردسرهای فونت فارسی، به هم ریختگی هنگام تغییر فایل از سیستمی به سیستم دیگر است. پس بهتر است فایل ارائه خود را به صورت PDF یا Embed شده به همراه داشته باشید تا دچار دردسر نشوید.

  • آموزش‌پذیری و جنگ‌جو بودن تیم خود را نشان دهید.

یادگیری سریع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بنیان‌گذاران و به طور کلی یک استارتاپ است. نشان دهید که برای یادگیری موضوعات جدید و مقابله با مسائل ناگهانی آماده‌اید و روحیه حل مشکلات پیش‌بینی نشده را دارید. 

 

آنچه در متن بالا خواندیم، حاصل مشاهدات ما طی رویدادهای متعددی است که در سالیان اخیر برگزار کرده‌ایم. جذب سرمایه فرایند ساده‌ای نیست و نیازمند مطالعات مرتبط و مهارت‌افزایی است. مطمئنا دانش مورد نیاز برای هیچ‌کس از مطالعه یک مقاله به دست نمی‌آید اما این نکات ساده کمک فوق‌العاده‌ای به تیم‌های استارتاپی می‌کند تا ارائه بهتری را در مقابل سرمایه‌گذاران داشته باشند.