۱۰۰استارت‌آپ چگونه شکل گرفت؟

رسانه
2022/03/07 مارس
100st.ir/20526
کپی شد
مصاحبه با علی سدیفی مدیرعامل 100استارتاپ در سایت 100استارتاپ

مصاحبه با علی سدیفی مدیرعامل ۱۰۰استارت‌آپ

علی سدیفی مدیرعامل ۱۰۰استارت‌آپ، دارای مدرک کارشناسی مدیریت دولتی از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی از دانشگاه شهید بهشتی است. در این مصاحبه علی سدیفی درباره تجارب کارآفرینی خود، وظایف مدیرعامل، فلسفه شکل‌گیری و چشم‌انداز ۱۰۰استارت‌آپ می‌گوید. 

 تجربه‌های کارآفرینی

سال 1395 اولین استارتاپ خود را با تعدادی از دوستان به نام آپاناژ شروع کردم. از همین‌جا بود که وارد اکوسیستم استارتاپی شدم و فرایندهای سرمایه‌گذاری و مدل‌های تیم‌های استارتاپی را از نزدیک دیدم. ورود به فضای سرمایه‌گذاری برای من جذاب بود که استارتاپ دیگری تحت عنوان همیان را شروع کردم و شتاب‌دهنده اجوتک را با تعدادی از دوستان ایجاد کردیم. کسب‌وکار حیاط نیز مجموعه‌ای دوست داشتنی برای من است که همیشه برای پیشروی این مجموعه کمک می‌کنم. 

وظایف مدیرعامل در 100استارت‌آپ

خیلی نمی‌توان گفت که مدیرعامل چه وظایفی دارد. به طور کلی در فضای استارتاپی مدیرعامل معنای خاص و موقعیت به خصوصی ندارد. فکر می‌کنم کاری که یک فرد به عنوان رهبر فضای استارتاپی انجام می‌دهد؛ تسهیل کردن مسیر ارتباطی بین افراد مختلف سازمان است. من تلاش می‌کنم فضای ارتباطی که اعضای تیم 100 استارت‌آپ نیاز دارند را فراهم کنم. طبیعتا کار اصلی در مجموعه توسط تیم اتفاق می‌افتد و نتایج ماحصل کار 100استارت‌آپ 20-25 نفر است. من جزو کوچکی از این تیم هستم که پشتوانه‌های لازم را برایشان فراهم می‌کنم.

فسلفه شکل گیری100استارت‌آپ

اکوسیستم استارتاپی به جایی رسیده بود که منابع سرمایه‌گذاری به واسطه تحریم‌ها و جهش‌های ارزی بسیار کم شده بود. سرمایه‌گذارهای حاضر نیز علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در راند‌های پایین‌تر را نداشتند. تیم‌های استارتاپی و نوآور، در حال از بین رفتن بودند. تیم‌هایی قبل از بحران‌ها سرمایه جذب کرده و به راندهای بالاتر سرمایه‌گذاری رسیده بودند. تیم‌های جدید نیز توانایی جذب سرمایه را نداشتند. تیم۱۰۰استارت‌آپ علاقه داشت که راه‌حلی طراحی کند که این مسئله حل شود و سرمایه‌‌گذاری‌، با ریسک کمتری در راندهای پایین‌تر یعنی مرحله پیش‌بذری و بذری و حتی مرحله A صورت گیرد. 

شروع کار ما به این صورت بود که سرمایه‌گذارها را متقاعد کنیم که ریسک کنند و در مراحل پایین‌تر سرمایه‌گذاری کنند. یکی از بهترین اتفاقات، کنار هم قرار گرفتن سرمایه‌گذارها بود. به واسطه قرار دادن سرمایه در یک سبد کلی، ریسک کمتر شده و با راهکارهایی که در جزئیات این ماجرا پرداخته شد، سرمایه‌گذارها متقاعد شدند که در کنار هم قرار بگیرند. 

چشم‌انداز 100استارت‌آپ

در فضای اکوسیستمی نمی‌توان آینده دقیقی را متصور شد. چشم‌انداز ما در 100استارت‌آپ این است که اگر یک روزی فردی یا تیمی علاقه به تلاش در مسیر کارآفرینی داشت، فضایی وجود داشته باشد که به این تیم یا فرد کمک کند؛ یک هاب در اکوسیستم وجود داشته باشد که با رجوع به این هاب به تمام ظرفیت‌های اکوسیستم دسترسی پیدا کند. 

ارزش‌ها و اصول کلی 100استارت‌آپ

به نظرم ارزش اصلی که در 100استارت‌آپ در حال شکل‌گیری است و علاقه‌مند هستیم به تیم‌های دیگر انتقال پیدا کند، تجربه زندگی کردن در کار، تیم و استارتاپ خود است. سعی ما بر این باشد که با تلاش و پشتکار به هدف خود که معمولا رفع یک نیاز یا مشکل است برسیم. در مسیر رسیدن به این موضوع به همدیگر کمک کنیم و تا جای ممکن از ظرفیت‌ها بهترین استفاده را داشته باشیم. 

مصاحبه با علی سدیفی مدیرعامل 100استارتاپ در سایت 100استارتاپ

100استارت‌آپ و نگاه بین‌المللی

همانطور که 100استارت‌آپ در فضای ایران تلاش می‌کند که به عنوان یک هاب، ارتباط بین اجزای مختلف را تسهیل کند و شکل دهد، فکر می‌کنیم برای فضای بین‌المللی نیاز به فعالیت مناسب در فضای خارج از ایران وجود دارد. خیلی بلندپروازانه در این راستا تلاش می‌کنیم، ارتباطاتی را شکل داده‌ایم و احساس می‌کنیم به لطف خدا، خروجی‌های خوبی در دل این مسیر خواهد بود. 

راه‌حل 100استارت‌آپ برای چالش‌های استارتاپ‌ها خصوصا رگولاتوری

در فضای استارتاپی چالش‌های مختلفی از جمله چالش‌های رگولاتوری وجود دارد. طبیعتا تمام تلاش ما این است که همبستگی شکل گرفته و مسائل کلان و مهم اکوسیستم استارتاپی را به گوش قانون‌گذار برسانیم. 

علی سدیفی اگر مدیرعامل 100استارت‌آپ نبود، الان چه می‌کرد؟

اگر مدیرعامل 100استارتاپ نبودم، نیازی را پیدا کرده و با دوستان به رفع این نیاز می‌پرداختم. 

اگر 100استارت‌آپ را یک موجود خارجی در نظر بگیریم، چه بود؟

اگر بخواهم 100استارت‌آپ را یک موجود خارجی در نظر بگیرم، فرشته است. شاید خنده‌دار باشد اما شبیه یک فرشته است، به این صورت که اگر شما کارها را به صورت درست و اصولی جلو ببرید و اعتماد به این فرشته داشته باشید، فضا را فراهم کرده و شرایط را برای کمک به شما فراهم می‌کند.