مدل تجارت به دولت (B2G)

رسانه
2021/03/02 مارس
100st.ir/20523
کپی شد
مقاله‌ی مدل B2G (تجارت به دولت) در سایت ۱۰۰استارتاپ

تجارت به دولت (B2G)، در واقع به تجارت بین بخش تجاری و یک سازمان دولتی گفته می‌شود؛ تجارت به عنوان یک تامین‌کننده و سازمان دولتی به عنوان مشتری است.

سازمان‌های دولتی عموماً درخواست‌های پیشنهادی خود را به صورت مناقصه‌ می‌گذارند و تامین‌کنندگان خصوصی به آن‌ها پاسخ می‌دهند. شبکه‌های تجاری به دولت بستری را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند تا فرصت‌های دولتی را که به‌عنوان درخواست‌های پیشنهادی، از طریق یک حراج معکوس ارائه می‌شوند، پیشنهاد دهند.

 

کسب‌وکار­های متخصص در زمینه ساخت و ساز، اغلب اوقات معاملاتی از نوع B2G را با سازمان­‌های دولتی انجام می‌دهند. در این رابطه، برای مثال سازمان‌­های دولتی در قالب یک سری مناقصات، جزئیات و زیرساخت­‌های لازم برای احداث ساختمان‌­های جدید، توسعه پارک‌­ها، کتابخانه‌ها، مدارس یا اجرای پروژه­‌های حوزه راه‌سازی را مطرح می‌­کنند. بعد از تایید پیشنهاد یک کسب‌وکار توسط آژانس مربوطه، رابطه‌ای از نوع B2G بین آن دو شکل می‌­گیرد.

مثال دیگر از کسب‌و‌کار‌های B2G، شرکت‌های فعال در زمینه توسعه پایگاه داده‌­های اطلاعاتی هستند؛ که می‌­توانند سیستمی را برای دفاتر دولتی محلی راه‌اندازی کنند تا جهت تهیه فرم­‌های مالیاتی برای موضوعاتی از قبیل بازدهی سرمایه‌گذاری، استهلاک تجهیزات و خرید­های تجاری به کار گرفته شود. برای مثال، کسب‌وکار­ها با ابعاد مختلف می‌توانند به معرفی، تبلیغ و عرضه خدمات توسعه نرم‌افزار خود به آژانس­‌های دولتی بپردازند.

ارائه خدمات در حوزه تعمیر و نگهداری نمونه‌ای عالی و تمام عیار از معاملات B2G به شمار می‌­روند. برای نگهداری از ساختمان‌­های عمومی و فضای باز، امکان برگزاری مناقصه از سوی سازمان­‌های دولتی و شرکت در آن توسط پیمانکاران خارجی وجود دارد. برای مثال، این امکان وجود دارد که یک آژانس دولتی برای نگهداری و مراقبت از پارک‌­های عمومی خود، یک شرکت ارائه دهنده خدمات باغبانی را استخدام کند.