مدل تجارت به تجارت(B2B)

رسانه
2021/02/15 فوریه
100st.ir/20191
کپی شد
مفهوم مدل B2B در سایت 100استارتاپ

 تجارت به تجارت (B2B) که B-to-B نیز نامیده می‌شود، شکلی از معامله بین مشاغل است، مانند معامله‌ بین تولید‌‌کننده و عمده‌فروش یا عمده‌فروش و خرده‌فروش است. تجارت به تجارت به تجارتی اطلاق می‌شود که بین شرکت‌ها انجام می‌شود، نه بین یک شرکت و مصرف‌کننده.

شرکت‌های B2B شرکت‌های حمایتی هستند که چیزهایی را ارائه می‌دهند که سایر مشاغل برای فعالیت و رشد به آن نیاز دارند. این برخلاف مدل‌های کسب‌وکار به مصرف‌کننده (B2C) است که مستقیماً به مشتریان می‌فروشد، و مدل‌های مصرف‌کننده به کسب‌وکار (C2B) که در آن کاربران، خدماتی را برای یک کسب‌وکار ارائه می‌کنند (مانند نظرات مشتری یا بازاریابی تاثیرگذار). شرکت‌های B2B مخاطبین هدف کاملاً متفاوتی دارند: آن‌ها مواد خام، قطعات نهایی، خدمات یا مشاوره‌هایی را ارائه می‌کنند که سایر کسب‌وکارها برای فعالیت، رشد و کسب سود به آن نیاز دارند که در ادامه توضیح داده شده‌است.

نمونه‌ای از تجارت B2B، یک کسب‌و‌کار در حال تامین مواد برای فرآیند تولید خود برای خروجی است (به عنوان مثال، یک تولید کننده مواد غذایی در حال خرید نمک)، یعنی تامین مواد خام به شرکت دیگری که خروجی را تولید می‌کند.

نمونه‌ای دیگر، یک تجارت به دلایل عملیاتی به خدمات دیگری نیاز دارد (به عنوان مثال، یک تولید‌کننده مواد غذایی که یک شرکت حسابداری را برای حسابرسی مالی خود استخدام می‌کند).

یا اینکه یک کسب‌وکار، کالاها و خدمات تولید شده توسط دیگران را مجدداً می‌فروشد (به عنوان مثال، خرده‌فروشی که محصول نهایی را از تولیدکننده غذا می‌خرد).