۱۰ ویژگی یک ایده تجاری خوب

رسانه
2021/12/26 دسامبر
100st.ir/19267
کپی شد
مقاله 10 ویژگی یک ایده تجاری خوب در سایت 100استارتاپ

یکی از اولین قدم‌ها برای راه اندازی یک کسب و کار، داشتن یک ایده تجاری موفق است. در این یادداشت 10 ویژگی اصلی یک ایده تجاری خوب را توضیح داده‌ایم که باید قبل از شروع یک کسب و کار به آنها توجه کنید! بدون ایده، سفر شما بدون مقصد است! ایده یک عامل بسیار چالش برانگیز برای توسعه است و برای موفقیت کسب و کار شما حیاتی است. 

یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که هر ساله کسب‌وکارهای جدید شکست می‌خورند این است که اغلب افراد تمایل دارند، ایده‌های خود را بدون بررسی و تفکر به بازار ارائه دهند. فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید قبل از ایجاد یک ایده تجاری در نظر بگیرید. برای پیدا کردن ایده مناسب کسب‌وکار خود به 10 نکته باید توجه کنید:

1. مقیاس‌پذیری

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ایده تجاری خوب، مقیاس پذیر بودن آن است. مقیاس‌پذیری به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا در جایگاه خود به سرعت رشد کنند. به عنوان مثال یک مدل کسب‌وکار مقیاس پذیر، به شما این امکان را می‌دهد که با گذشت زمان، سود و درآمد خود را بدون هیچ ورودی یا هزینه اضافی چند برابر کنید. اگر ایده کسب و کار فوق‌العاده‌ای داشته باشید که با گذشت زمان مقیاس پذیر نباشد، کسب و کار شما رشد نخواهد کرد. برخی از ایده‌های تجاری برتر با حداکثر دسترسی و مقیاس‌پذیری در ذهن کارآفرینان شکل گرفتنه‌اند. 

برای درک بهتر مقیاس‌پذیری به این سوال فکر کنید:

چقدر زمان و هزینه باید صرف کنید تا اندازه کسب‌وکار حال حاضرتان دو برابر شود؟

هر چقدر که اعداد زمان و هزینه کوچک‌تر باشد، یعنی کسب و کار شما مقیاس‌پذیرتر است و پتانسیل بیشتری برای رشد سریع و نمایی دارد.

مقاله مرتبط: ایده چیست و یک ایده خوب چگونه شکل می‌گیرد؟

یک شرکت خودروسازی فرضی را در نظر بگیرید؛ اگر این شرکت بخواهد میزان تولید خودروهای خود را دو برابر کند، باید کارخانه‌های جدیدی احداث کند، بعلاوه تجهیزات خط تولید، به پرسنل جدید تولید، توزیع و فروش هم نیاز خواهد داشت که همه و همه زمان و هزینه بسیار زیادی به شرکت تحمیل خواهند کرد.

اما شرکت‌های جدید در دنیای تکنولوژی برای دو برابر شدن تعداد مشتریان خود، زمان و هزینه بسیار کمتری نیاز دارند. پس می‌توانند به‌راحتی و به‌سرعت رشد کنند.

2. حل کردن یک مشکل

همه ایده‌های عالی از این واقعیت سرچشمه می‌گیرند که به حل مسائل به روشی منحصر به فرد بپردازند تا مشكلات مشتريان را حل كنند. در نتیجه باید افراد به آن راه حل نیاز داشته باشند تا درک آن آسان باشد.

یکی از نمونه‌های عالی کسب‌وکارها که مشکلی را حل می‌کند، اوبر (Uber) و اسنپ است. این سازمان‌ها به‌عنوان یک واسط بین مسافران و راننده‌ها تنها با یک دکمه کمک کرده است. راه حل نوآورانه آنها برای سفر در همه جا فراگیر شده است و بسیاری از کسب و کارها سعی می‌کنند از این روند پیروی کنند تا موفق شوند. 

مقاله مرتبط: تبدیل ایده به یک کسب و کار موفق

3. وجود بازار بالقوه یا ایجاد بازار جدید

اگر از قبل بازاری مستعد برای کسب و کار شما وجود داشته باشد به راحتی می‌توانید در آن ورود پيدا كنيد. وجود بك بازار بالقوه مي‌تواند شما را برای ورود هوشمندانه آماده کند. شما باید بر بازار موجود مسلط باشید و با پر کردن خلاهای موجود محصولی جديد و خلاقانه وارد بازار جديد شويد.

یک مثال خوب در این زمینه iPad اپل است. اگرچه قبل از آی‌پد تبلت‌های دیجیتال کمی وجود داشت، اما اپل به سرعت کمبودهای موجود در بازار را درک کرد و با رفع آن‌ها، آی‌پد را امروزه به یک نام آشنا تبدیل کرد.

روند سکل‌گیری آیپدها تا به امروز

4. انتخاب بازاری با رقابت کمتر

هرچه ایده‌های شما منحصر به فردتر و خلاقانه‌تر باشد، رقابت کمتری در بازار پیدا خواهید کرد. یک ایده منحصر به فرد به شما کمک کرده تا با امتیاز ویژه وارد بازار شوید و سود بیشتری کسب کنید.

5. پتانسیل رشد بازار

افرادی که به دنبال ایده‌های تجاری سودآور هستند باید مطمئن شوند که وارد بازار راکد نمی‌شوند. در حالی که بازارها می‌توانند چرخه‌های اوج و فرود را طی کنند، ورود به بازاری که روند نزولی دارد به اعتبار کسب و کار شما لطمه می‌زند.

یک راه عالی برای تجزیه و تحلیل عملکرد بازار، بررسی بازار و داده‌ها است. یکی از بهترین نمونه‌های بازار رو به رشد، بازار EdTech در کشور است که در طول همه‌گیری کرونا رشد فوق‌العاده‌ای را نشان داده است و بسیاری از مشاغل در این بازار روبه رشد سرمايه گذاري كرده‌اند.

مقاله مرتبط: مسیر تبدیل ایده به محصول

6. پایداری

ایده‌های تجاری برتر همیشه در بلندمدت پایدار هستند. برای پایدار کردن آن، ایده کسب و کار شما نیاز دارد: 

  • وجود منابع حمایت کننده که موجب پايداري ايده شما خواهد شد . 
  • بدون چشم انداز و دورنما نمي‌توان یک ایده پايدار داشت، پس چشم انداز و هدف گذاري يك ركن اساسی است.

7. سودآوری

اگرچه ممکن است خنده‌دار به نظر برسد اما ایده‌های تجاری برتر همیشه سودآور هستند. برای اطمینان از داشتن یک ایده تجاری سودآور، مطمئن شوید که یک پیش‌بینی مالی از کسب‌وکار انجام می‌دهید. اگر سرمایه گذاری‌ها و منابع کافی نیست، باید مطمئن شوید که ایده کسب و کار شما قادر به جذب سرمایه خواهد بود.

مقاله مرتبط: پیش‌بینی مالی استارت‌آپ‌ها-محمد جواد احمدپور

8. مدیریت صحیح

ایده‌های تجاری عالی همیشه با مدیریت شروع می‌شوند. کارآفرینان با ایده‌های تجاری باید مهارت‌های مدیریتی مناسبی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که زمان، منابع و منابع مالی هدر نمی‌رود. حتی با وجود چند کارمند در ابتدا، کسب و کار شما اگر بخواهد در مسیر برنده باقی بماند، به مدیریت مناسب نیاز دارد.

9. شناسایی خطرات برای نظارت و کاهش آنها

آینده هر کسب و کار جدیدی کاملا نامشخص است و تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد. نکته کلیدی این است که موانع و خطرات عمده در سرمایه‌گذاری را شناسایی کنید و به طور مداوم در جهت اجتناب یا کاهش آنها برای جلوگیری از ضرر تلاش کنید. هر چه خطرات و موانع بیشتری را بتوانید شناسایی کنید، راهبردهای بیشتری برای مبارزه با آنها در اختیار خواهید داشت.

10 ویژگی یک ایده تجاری خوب

10. منحصر به فرد

همه ایده‌های برتر کسب‌وکار در جهان یک وجه اشتراک دارند و این منحصر به فرد بودن آنها بود که به آنها کمک کرد تا به پیشگامان صنعتی تبدیل شوند. با گذشت زمان بسیاری از شرکت‌ها با تکرار کردن این ایده‌ها سعی بر رسیدن به جایگاه آن‌ها را داشتند اما موفق نشدند. 

برای تبدیل شدن ایده شما به یک ایده برتر، ایده کسب و کار باید متفاوت از ایده‌های موجود باشد. ایده کسب و کار شما باید منحصر به فرد باشد و نتواند توسط سایر مشاغل موجود در بازار تکرار شود. این به کسب و کار شما کمک می‌کند که برجسته شود و مصرف کنندگان می‌توانند به راحتی با تجارت شما ارتباط برقرار کنند.

برای رسیدن به یک ایده مناسب ممکن است به سراغ هر ایده بروید اما این نکته را در نظر بگیرید که یک ایده مناسب با تحقیق و مطالعه و تجربه بدست می‌آید. اگر هنوز به ایده خوب فکر می‌کنید، امیدواریم این لیست از ویژگی‌های اصلی یک ایده تجاری خوب بتواند تا حدودی به شما کمک کند تا یک ایده تجاری موفق و عالی داشته باشید.

نتیجه گیری

در فرآیند کارآفرینی، ایده پلی است بین نیازها و محصولات جدید؛ کارآفرینان همواره بر اساس بررسی وضعیت موجود و تشخیص نیازها، مشکلات، دغدغه‌ها و روش‌های بهتر انجام کار به دنبال ایجاد محصولات جدید از طریق ایده‌های کارآفرینانه هستند. ایده ما زمانی می‌تواند مثمر ثمر باشد و در بازار تحول ایجاد کند که راه‌حلی که ارائه می‌دهد به‌راحتی قابل استفاده باشد و پیچیدگی زیادی برای مشتری نداشته باشد.

در نهایت، ایده خوب ایده‌ای است که دغدغه اصلی ایده‌پرداز باشد و حاضر باشد برای آن سال‌ها وقت صرف کند؛ در راه تبدیل ایده به محصول، مشکلات طاقت‌فرسا را تحمل کند و بعد از شکست‌های متعدد، دست از اجرایی شدن آن برندارد تا وقتی که به موفقیت برسد.

منبع: 

10 Characteristics of a Good Business Idea – SmartSchool Education