یک سبک جدید سفارشی با مدوپد

رسانه
2021/11/02 نوامبر
100st.ir/17671
کپی شد
مجتبی دلخوشیان، بنیان‌گذار استارتاپ مدوپد از تیم‌های پرتفو 100استارتاپ

«مدوپُد» برای افرادی که برای خرید،‌ سفارش‌ با سلیقه شخصی را ترجیح می‌دهند،‌ نامی آشناست. مدوپد معتقد است که هیچ محدودیتی برای سفارش طرح مورد علاقه برای افراد وجود ندارد. 

ازمجموعه‌ گفتگوهای 100استارتاپ،‌ به سراغ تیم مدوپد و مجتبی دلخوشیان آمدیم. رشته‌ی تحصیلی او در مقطع کارشناسی، کامپیوتر بوده‌است. در مقطع کارشناسی ارشد، گرافیک می‌خواند تا به‌وسیله‌ی آن جامعه هنری را به متقاضیان محصولات سفارشی شده نزدیک کند. دلخوشیان می‌گوید، “ادغام تکنولوژی و هنر برای من رویایی بود که محقق شد.” دلخوشیان با پروژه بررسی ساختاری معماری (گرافیک) حروف منفصل فارسی و یافتن قواعد طراحی حروف موفق شده است رتبه اول کاربردی را در گروه هنر و معماری یازدهمین جشنواره جوان خوارزمی کسب کند.

در ادامه ماجرای شکل‌گیری مدوپد را از زبان مجتبی دلخوشیان می‌خوانیم.

هنر و تکنولوژی دو بال مدوپُد

7 سال پیش با پیشنهاد یکی از دوستان، با کسب‌و‌کاری که به آن پرده‌های تصویری یا تولیدات فانتزی می‌گویند، آشنا شدم. این مجموعه در طراحی، توزیع و فروش مشکل داشت. با پیشنهاد همکاری،‌ کار خود را با این مجموعه آغاز کردم. در حین فعالیتم جایگاه این کسب‌و‌کار را در دنیا بررسی می‌کردم تا بدانم به چه شکلی وجود دارد. اواخر سال 96 با مفهوم پرینت بر اساس تقاضا (Print‌ on Demand) آشنا شدیم و نقطه‌ای بر آغاز کار ما بود. در کسب‌و‌کارهای تولیدی عادی ابتدا طراحی،‌ تولید و سپس فروش و ارسال انجام می‌شود. درحالی که در مدل پرینت بر اساس تقاضا جای تولید و فروش تغییر می‌کند.

مزیت این مدل این است که ریسک سرمایه کم می‌شود و انتخاب طرح با خود مشتری است. یعنی هرکس می‌تواند هر طرحی که بخواهد را سفارش دهد. در این شیوه ابتدا طرح‌های مختلف و متنوع توسط هنرمندان از سراسر ایران موکاپ شده و در اختیار مخاطب و مشتری قرار می‌گیرد. محصولات پس از خرید توسط مشتری به صورت تک عددی تولید و برای مشتری ارسال می‌گردد. به این روش پرینت بر اساس تقاضا یا Print on Demand گفته می‌شود.

همه از ما سوال دارند که چرا این اسم را انتخاب کرده‌اید، زیرا افراد دچار اشتباه خواهند شد. جواب ما این است که، زمانی که گوگل و آمازون تاسیس شدند، کلمات آشنایی در دنیا به حساب نمی‌آمدند. افراد ممکن بود آن را اشتباه تلفظ کنند و مدیران به دنبال این موضوع بودند که توجه و آگاهی از برند خود ایجاد کنند.

مدوپّد یک پلتفرم بین هنرمندان، طرفداران هنرمندان و تولیدکنندگان

مدوپد پلتفرمی واسط میان هنرمندان یا «هرمن» با طرفداران است. هرمن لزوما طراحان نیستند بلکه می‌توانند شاعران و نویسندگانی باشند که نوشته خود را برای فروش گذاشته‌اند. افرادی که علاقه به چاپ آن نوشته بر روی لباس، وسایل و ابزار خود داشته باشند،‌ آن‌ نوشته را خریداری خواهند کرد. چشم انداز ما ایجاد پلتفرمی سه سویه و اضافه‌کردن تولیدکنندگان به این چرخه است. چراکه هنرمندان نمی‌توانند تولید انجام دهند و فقط طرح را برای فروش به اشتراک می‌گذارند. در کار هنری تعیین نرخ از سوی مشتریان ممکن است افراد را آزرده خاطر کند. در مدوپد اما خود هنرمند محصولات را قیمت گذاری می‌کند.

همچنین یکی از مهمترین کاربردهای مدوپد استفاده برندهای مشهور از این پلتفرم است. منابع درآمد دیزنی،‌ برندهای فوتبالی و تصویری از این راه است. خیلی از افراد هنرمند می‌توانند تصاویر خود را در این پلتفرم به فروش برسانند.

آسانسور یا پله برقی؟

تولیداتی که انجام می‌شود، تکی با مشتریانی متنوع و انبوه است. مثلا در صنعت چاپ با دوشیوه‌ چاپ دیجیتال و افست مواجهیم. در چاپ دیجیتال حداقل میزان برای چاپ یکی است در حالی که برای چاپ افست باید تعداد انبوه وجود داشته باشد. سرویس پرینت بر حسب تقاضا امکان چاپ حداقل یک محصول را فراهم کرده است. با این تکنولوژی هزاران محصول با هزاران طرح تولید خواهد شد.

بهترین مثال برای ما آسانسور و پله برقی است. زمانی که شما قصد سوار شدن در آسانسور را دارید،‌ درصورت پربودن آسانسور باید منتظر برگشت آن باشید. در حالی که در پله برقی،‌ هر زمانی که افراد بخواهند سوار آسانسور شوند، هیچ محدودیت و انتظاری نیاز نیست.

 

گفتگو با مجتبی دلخوشیان مدیر‌عامل مدوپد در 100استارتاپ

 

مدوپد ابزاری برای اقتصاد هنر

اگر به مفهوم اقتصاد هنر توجه داشته باشیم،‌ مدوپد یک ابزار برای زنده‌ نگه‌داشتن آن است. مدوپد برای هنرمند تامین مالی را شکل خواهد داد. یک هنرمند جوان با داشتن ذهن خلاق خود شروع به طراحی می‌کند و درعین حال زمان خود را می‌فروشد. در دوران پیری احتمالا دیگر خلاقیتی وجود ندارد و هنرمند دچار مشکل خواهد شد. در مدوپد اصل اثر فروخته نمی‌شود و محصول مادام العمر فروخته می‌شود.

در مدوپد، هنر به عنوان یک ابزار جدی برای کسب درآمد هنرمند و تنوع برای مشتریان است. هنرمند به ازای فروش هر محصول با طرح او، درصدی از فروش را دریافت می کند. با این شیوه نیازی به تولید فیزیکی نمونه محصول وجود ندارد . به دلیل عدم محدودیت در تنوع طرح و همچنین سرعت عمل در تبدیل طرح ‌به نمونه محصول می توانیم برای مشتریانی چون خانم‌ها و جوانان و بخشی از مشتریان که مشکل پسند‌ند و به دنبال ست کردن محصولات مختلف هستند، محصولات مناسب و دارای جذابیت ارائه کنیم.

چالش اساسی در مدوپد

یکی از مسائل بزرگی که با آن مواجه بودم،‌ تبدیل ارزش‌ کاری افراد به سهام متناسب بود. همه کسب‌وکارها و هم‌بنیان‌گذاران در ابتدا، این چالش را دارند. به‌هرحال هر کسی به اندازه تلاش و نقش خود،‌ سهمی را باید مالک شود.

از دست دادن مادر تا مدوپد

در سال 91 اتفاق ناراحت‌کننده‌ای برای من افتاد و مادرم فوت کرد. در همان سال‌ به عنوان مشاور فعالیت می‌کردم. باتوجه به حال بسیار بدی که داشتم از مدیر مجموعه درخواست مرخصی کردم. برخلاف انتظار، ‌ایشان بدون توجه به شرایطم، مرخصی بدون حقوق در نظر گرفت. با خود گفتم اگر دست،‌ پا یا یک عضو بدنم را از دست بدهم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟! این اتفاق مرا مجاب کرد تا به سمت کارآفرینی حرکت کنم. به نظر من در ابتدای مسیر کاری باید در یک شرکت بزرگ کار کرد تا بتوان ادبیات کار را متوجه شد. بیل زدن و کاشتن در زمین دیگران بسیار متفاوت است. باید افراد توکل داشته باشند و بتوانند برای خود کار کنند. 

درکارآفرینی نیز شما با دو مسیر مواجه هستید. مسیر اول راه‌اندازی یک فلافلی است و مسیر دوم ایجاد کردن یک ایده و حل یک مسئله است.

از سال 91 تا 95 که مدوپد را راه‌اندازی کردم،‌ شکست‌های زیادی را متحمل شدم. در این سال‌ها به سراغ گردشگری و ‌رزرواسیون رفتم اما نتوانستم این مجموعه‌ها را جلو ببرم. بزرگترین اشتباه من، اکتفا به توان خودم بود. حاضر نبودم تیم تشکیل بدهم. اما الان حاضرم با افراد مختلفی حتی در شهرهای مختلف کار کنم.

هرچقدر پاس بدی بیشتر میتونی گل بزنی!

برای انجام دادن هر کاری، باید یک پایه وجود داشته باشد تا بتوانم بعدا از آن کار جدا شوم. تا جایی که بتوانم کار را برون‌سپاری می‌کنم و به افراد پاس ‌می‌دهم. هر چقدر پاس بدهی بیشتر می‌توانی گل بزنی و نتیجه مطلوبی را شاهد هستی.

اگر گوگل پیشنهاد دهد!

من و همسرم در شریف درس خواندیم و فرصت رفتن به خارج از کشور را داشتیم. از طرفی پایان‌نامه ارشد من یافتن قواعد طراحی حروف فارسی ایران بود که رتبه اول در کشور را کسب کرد. با این وجود برای کسب درآمد مایل نیستم به کشور دیگر مهاجرت کنم. ارتباطات اجتماعی برای من اهمیت بالایی دارد و به‌نظرم در کشور دیگر این ارتباطات شکل نمی‌گیرد. معتقدم اگر کوهی از مشکلات در کشور وجود دارد،‌ باید کم‌کم با برداشتن سنگ‌ریزه‌ها این کوه را جابجا کنیم. من سعی کرده‌ام همیشه در کار خود تاثیرگذار باشم و همه چیز خودم، از‌ تفریح،‌زمان و خواب را پای آن بگذارم.

 

مقاله مرتبط:

گفتگو با امیرحسین محمدزاده؛‌ مدیرعامل پیکسمر

نگاهی به شکل‌گیری و رشد تیم سمف کیدز از تیم‌های 100استارتاپ

مصاحبه مرتضی کمساری بنانی؛‌ مدیرعامل تراول‌ گرام

100 استارتاپ و مدوپد

زمانی که تصمیم به جذب سرمایه از 100 استارتاپ گرفتم، خیلی از افراد قصد منصرف کردن من را داشتند. ‌اما من قول و تعهد خود را به یک سرمایه‌گذار سپردم و خود را به انجام این کار یعنی موفقیت مدوپد پایبند کردم. همچنین ماهیت 100 استارتاپ برای من جذاب بود زیرا ریسک فرآیند جذب سرمایه را کم کرده و مسیر کوتاهی برای موفقیت ترسیم شده است.