GROWTH HACKING

رسانه
2020/10/27 اکتبر
100st.ir/17407
کپی شد
بررسی هک رشد یا GROTH HACKING در 100استارتاپ

هک رشد یعنی میانبر زدن از شیوه‌های معمول بازاریابی، شناخت مخاطب و بازاریابی به شیوه‌‌های سریع‌تر و کارآمدتر. هک رشد به فرآیند آزمایش و اجرای استرا‌تژی‌هایی است که بر رشد سریع کسب‌وکار تمرکز دارد. شاید با شنیدن کلمه هک تصور دیگری در ذهن ما شکل بگیرد، در حالی که در این کلمه منظور میانبر زدن و رسیدن به استراتژی‌های سریع برای رشد است.

هک رشد ترکیبی از  مدیریت،‌ بازاریابی،‌ بررسی آمار و اطلاعات و تکنولوژی است. 

مدیریت + تکنولوژی + بازاریابی = هک رشد 

هک رشد شاخه‌ای جدید در حوزه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ است که تفاوت‌‌های بسیاری با استراتژی‌‌های سنتی بازاریابی دارد. تا پیش از ظهور اینترنت، فرآیند خرید و فروش محصولات و بازاریابی در بستر واقعی و فیزیکی انجام گرفته می‌شد. اما اینترنت و فضای مجازی شرایط را تغییر داد. از طرفی دیگر توزیع و تبلیغ محصولات نیز تغییر اساسی انجام شد. به عبارت دیگر اینترنت شرایط مناسبی را برای پیدایش هک رشد را فراهم کرد. 

هک رشد در آینده محدود به استارتاپ‌ها نخواهد شد. یعنی پتانسیل اجرایی شدن در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ را دارا است. استارتاپ‌ها به دلیل محدودیت منابع از هک رشد استفاده می‌کنند و بازدهی بالایی را تجربه خواهند کرد در حالی که سازمان‌‌های بزرگ با ظرفیت مناسبی که دارند،‌ نتایج فوق‌العاده‌ای را حاصل خواهد کرد. 

یک مثال برای استفاده از هک رشد:‌ 

دراپ باکس با توجه به این موضوع که پیشنهاد فضای ابری رایگان در ازای دعوت دوستان یک روش مناسب برای معرفی محصول خود است. دراپ باکس با این سیستم تشویقی و دادن پاداش ۵۰۰MB فضای ابری رایگان در ازای دعوت از دوستان و ثبت نام آنها در سایت توانست به رشد چشمگیری در تعداد کاربران خود دست یابد، به گونه‌ای که در کمتر از دوسال رشد ۴۰ برابری را تجربه کرد و تعداد کاربرانش از ۱۰۰۰۰۰ به ۴۰۰۰۰۰۰ نفر افزایش پیدا کرد.