سفر به دنيای گيم

رسانه
2021/10/13 اکتبر
100st.ir/17075
کپی شد
هم‌بنیان‌گذاران استارتاپ متدوپیا در گفتگو با 100استارت‌آپ از چالش‌هایشان گفتند

قبل از میدوپیا 

میدوپیا سه هم‌بنیان‌گذار دارد و هر کدام از بنیان‌گذاران از یک مسیر به شاهراه میدوپیا رسیدند. ارس مهرانفر، ماني شعبانزاده، هم‌بنیان‌گذاران ميدوپيا هستند. من چون از مقطع کارشناسی در رشته نرم افزار تحصیل می‌کردم به این فضا علاقه‌مند بودم. در این زمان به همراه دوستان ایده‌های زیادی را داشتیم و برای عملیاتی کردن آن‌ها با شکست مواجه شدیم.در استارتاپ ایزی بوم، بن‌های تخفیف گروهی را در رشت به فروش می‌رساندیم یکی از ایده‌هایی بود که نتوانستیم موفق عمل کنیم. کم کم به فضای بازی و گیم علاقه‌مند شدم و به عنوان کارآموز در یکی از استودیوهای بازی در رشت مشغول به فعالیت شدم. در این استدیو، برنامه‌نویسی بازی‌های ویدئویی را انجام می‌دادم.

 در آن زمان هدف من برنامه نویسی بود که با گذشت زمان متوجه شدم که به برنامه نویسی علاقه ندارم و به سمت بازاریابی و تجارت و مارکتینگ استعداد دارم و همزمان در سال 96 میدوپیا را راه‌اندازی کردم. ما در ایتدا کار خود را در شتابدهنده اکسل گیلان شروع کردیم و با حضور در این شتابدهنده جزء 4 تیم برتر انتخاب شدیم و موفق به جذب سرمايه شديم. در همان فضای کار اشتراکی شروع به فعالیت کردیم و حدود 9 ماه د راین فضا که مزایای زیادی برای ما داشت، فعاليت خود را آغاز كرديم. نکته قابل توجه این بود که هر 4 تیم برگزیده در حوزه گیم بودند که ارتباطات خوبی را در کنار هم شکل دادیم.

میدوپیا دقیقا چکار می‌کند؟ 

هدف میدوپیا، موفقیت در صنعت بازی و گیم در ایران و جهان است. چشم‌اندازی که ما برای میدوپیا متصور شده‌ایم این است که به قطب گیم در ایران تبدیل شویم و تلاش‌‌های زیادی را در این راه انجام داده‌ایم. میدوپیا از ابتدا با ساخت بازی‌های ویدئویی کار خود را در گوشی‌های موبایل آغاز به کار کرد. دلیل انتخاب پلتفرم موبایل؛ ساده بودن در ساخت، نشر و در ارائه محصول و عدم وجود کپی رایت از عواملی هستند که وارد دنیای گیم در موبایل شویم. بازی‌های میدوپیا هر دو سیستم عامل اندروید و ios را پشتیبانی خواهد کرد. میدوپیا دو زمینه فعالیت دارد که یک زمینه در ساخت بازی‌های داخلی فعالیت می‌کند و ساخت بازی سرضرب از محصولات آن است. قسمت دوم کاری ما بازار خارجی و ژانر هایپرکژوال است. 

مخاطب هدف ما برای هر بازی متفاوت است. در بازی‌های هایپرکژوال مخاطب هدف همه افرادی است که در مترو و در زمان فراغت خود بازی کنند و رکورد بزنند. بازی‌های داخلی ما مثل سرضرب رده سنی مشخصی 15 تا 35 سال را در نظر دارد. 

محصولات میدوپیا

در این چند سال حداقل 50 بازی در میدوپیا ساخته شده است که محصول موفق و کامل نبوده است. محصولاتی که در این مدت با موفقیت ساخته شد، فرکتالیتی، سرضرب، آژیر و سرضرب 2 در حال ساخت است. یکی از محصولاتی که ما را با آن می‌شناسند بازی سرضرب است. 

ارس مهران‌فر هم‌بنیان‌گذار مدوپیا در گفتگو با 100استارتاپ از چالش‌هایش گفت.

ورود میدوپیا به بازار بین‌الملل

برای ورود به بازاربین‌الملل اقداماتی را انجام داده‌ایم و تجربیات زیادی را کسب کرده‌ایم. فرصتی را که با آن می‌توانستیم به این بازار ورود پیدا کنیم، ژانر هایپر کژوال بود. این ژانر به معنای سبک خیلی تفننی است که در بازی‌های موبایلی قابل اجراست. با ورود به این ژانر توانستیم به بازار خارجی ورود پیدا کنیم. بازی سرضرب ما را با استودیو فن افزار شریف که یکی از قدیمی‌ترین استودیوهای ساخت بازی است، متصل کرد. ما از طریق فن افزار شریف سعی بر مذاکره با ناشران خارجی را داریم. در حال حاضر با استودیوهای برتر موبایل گیم در دنیا ارتباط داریم. بازی Tricky Kick نمونه خارجی بازی سرضرب بود که توانستیم به کمک ناشر خارجی در بازار بین‌الملل عرضه کنیم و درآمد دلاری را تجربه کردیم. 

تعامل با شتابدهنده اکسل و 100 استارتاپ

ما در دو مقطع به سراغ جذب سرمایه برای میدوپیا رفتیم. تجربه اول ما با شتابدهنده اکسل بود که به چند سال پیش بر می‌گردد. ما چند ماهی در حال کار کردن بودیم و کسب تجربه می‌کردیم. بازی مشتی رشتی را کلید زدیم و مشابه بازی کراش بود که در فضای سه بعدی شهری شهرداری رشت طراحی کرده بودیم و بچه‌ها بازی می‌کردند. همین پروژه ما را به سمت شتابدهنده اکسل آورد. با گذشت زمان بازی‌های موفقی را ساختیم. سرضرب نمونه موفقی در تجربه ما بود. تلاش ما ارائه بازی سرضرب در بازار خارجی بود اما در برخی از معیارها عقب بود. 

ما تصمیم گرفتیم که سرضرب را منتشر کنیم به همین خاطر نیاز به جذب سرمایه داشتیم. برای جذب سرمایه به سراغ 100 استارتاپ آمدیم. ما از طریق بنری با 100 استارتاپ در شبکه‌های اجتماعی آشنا شدیم و درخواست خود را ارسال کردیم. اواخر سال 99 به پرتفوی 100 استارتاپ اضافه شدیم. ناشر خارجی برای نشر بازی سرضرب با عنوان Tricky Kick به کمک ما آمد. با نشر بازی، بالای 500 هزار نصب را داشتیم. ما تمرکز خود را بعد از جذب سرمایه به جذب نیرو، آنالیز بازار و توسعه محصولات خود گذاشتیم. به نظر من تیم‌های مختلف مارکتینگ و نیروی انسانی را بعد از جذب سرمایه در اولویت قرار بدهند. 

جلسه سرمایه گذاری میدوپیا

ارائه ما به دلیل کرونا به صورت آنلاین برگزار شد. در این فضا که همه کسب و کارها به مشکل خوردند، برای ما شیرین بود و توانستیم در جلسه سرمایه گذاری موفق بیرون بیاییم. مهمترین رکن در موفقیت جلسه سرمایه گذاری وجود نمونه اولیه و وجود طرح اولیه و اطلاعات از محصولات شما است. یعنی بتوانید در جامعه آماری کوچک محصولتان را عرضه کنید و آن اطلاعات را به سرمایه گذار عرضه کنید. ما توانستیم محصول خود را به خوبی به سرمایه گذار معرفی کنیم. میدوپیا با هدف جذب سرمایه برای سر ضرب به سراغ 100 استارتاپ آمد اما با تحلیلی که انجام شد سرمایه گذاری روی تیم انجام شد.

 

مانی شعبان‌زاده هم‌بنیان‌گذار مدوپیا در گفتگو با 100استارتاپ از چالش‌هایش گفت.

 

چالش‌های میدوپیا

ما از ابتدای تولد میدوپیا با چالش نیروی انسانی مواجه بودیم. جذب و انتخاب نیروی مناسبی که بتواند با ما بماند و راه را ادامه دهد برای ما چالش بزرگی بود. در ابتدای تولد کسب و کار افرادی به ما اضافه می‌شدند و می‌رفتند، این رفتن دلایل زیادی داشت از سفر به خارج کشور گرفته تا خدمت سربازی باعث شد که افراد از پیش ما بروند اما هسته اصلی تیم به قوت خود باقی بود. 

از اهمیت سرمایه در کسب و کار نمی‌توان چشم پوشی کرد اما در کسب و کارهای از جنس IT و نرم افزار می‌توان با سرمایه حداقلی اتفاقات بزرگی را رقم زد. ما با داشتن سرمایه اندک بازی‌های آژیر و سرضرب را ساختیم. سعی کردیم با پروموشن گرفتن از کافه بازار و مایکت مخاطب جذب کنیم. 

تحریم‌ها و نشر خارجی نیز برای ما مشکلات متعددی داشت و ما گاهی اوقات هویت خود را به ناشر خارجی نشان نمی‌دادیم، زیرا آن شرکت به دلیل تحریم نمی‌توانست با ما کار کند. 

همه این چالش‌ها دارای راه‌حل‌هایی است که توانستیم با قدرت ادامه دهیم. 

شاهین چرخشت هم‌بنیان‌گذار مدوپیا در گفتگو با 100استارتاپ از چالش‌هایش گفت.

یک روز کاری شاهین چرخشت چگونه می‌گذرد؟ 

در میدوپیا ساعت کاری مشخصی وجود ندارد و یک سیستم پویا در میدوپیا وجود دارد. زمانی که من از خواب بیدار می‌شوم از ساعت 8 صبح کار من شروع می‌شود تا زمان ناهار و تا غروب من در حال کار کردن هستم. گاهی اوقات شب‌ها نیز جلسات را برگزار می‌کنیم. فضای استارتاپی به گونه‌ای است که زمان مشخص وجود ندارد و همه زمان‌ها افراد درگیر هستند. 

موفقیت از زبان شاهین چرخشت 

موفقیت فقط در کسب و کار نیست بلکه فرد اگر در زندگی خود نیز موفق باشد یک فرد موفق به حساب می‌آید. در ابتدای راه اندازی کسب و کار زمان زیادی برای کسب و کار می‌گذرد و ممکن است خانواده از شما دلخور شوند. بعد از گذشت زمان با موفقیت‌هایی که برای شما حاصل می‌شود کم کم این تناسب بین خانواده و کسب و کار حاصل خواهد شد.

بازی مورد علاقه شاهین چرخشت 

من زیاد بازی می‌کنم و به بازی dota2، مجموعه کالاف دیوتی علاقه زیادی دارم اما به دلیل جنس کاری که داریم بازی‌های موبایلی را دنبال خواهیم کرد.

شاهین چرخشت را به چه صفتی می‌شناسند؟

فعال و پرانرژی

سخن پایانی

اتفاقاتی که برای میدوپیا در این سال‌ها افتاده بسیار شیرین بوده است و ما از وضعیت موجود علی رغم مشکلات کشور راضی هستیم و به آینده امیدواریم.

مصاحبه 100استارت‌آپ با تیم مدوپیا اعضای تیم از چالش ها گفتند

 

دستاورد های میدوپیا

بازی های منتشر شده حال حاضر در بازار داخلی:

 

بازی های منتشر شده حال حاضر در بازار خارجی:

 

دستاوردها و افتخارات میدوپیا:

  • برگزیده شتابدهنده اکسل در ۱۳۹۶
  • دریافت جایزه بهترین بازی سال در دهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال برای بازی فرکتالیتی در۱۳۹۷
  • انتخاب بازی سرضرب به عنوان یکی از بهترین بازی های تفننی سال ۱۳۹۸ توسط کافه بازار
  • دریافت جایزه مردمی بهترین بازی امتیازی سال برای بازی سرضرب در سیزدهمین جشنواره وب و موبایل ایران ۱۳۹۹
  • کسب بیش از ۱۰۰ میلیون تومان درآمد برای بازی سرضرب و انتخاب به عنوان یکی از پر فروش ترین بازی ها در طول سال ۱۳۹۹ در کافه بازار و همچنین مایکت
  • برگزیده شدن بازی سر ضرب در دسته ها و بخش های مختلف مایکت و کافه بازار و همچنین منتخب عنوان یکی از بهترین بازی های برگزیده سال به انتخاب سردبیران کافه بازار در سال ۱۳۹۹
  • برگزیده شدن بازی آژیر در دسته ها و بخش های مختلف مایکت و کافه بازار به عنوان بهترین بازی ماشینی و همچنین منتخب سردبیران کافه بازار در سال ۱۳۹۹
  • انتخاب بازی سرضرب: فوتبال آنلاین به عنوان یکی از بازی های اصلی و برگزیده پویش ملی بازینو توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای و پویش بازینو در ایام نوروز ۱۳۹۹
  • همکاری با ناشر خارجی جهت انتشار بازی Tricky Kick در بازار جهانی از اوایل اسفند ۱۳۹۹
  • انجام تست های متعدد در کشورهای مختلف و جذب ۵۰۰ هزار کاربر توسط ناشر خارجی برای بازی Tricky Kick در فاز Early Access از ابتدای سال ۱۴۰۰
  • افزایش تعداد نیروهای استودیو بازی میدوپیا از ۵ نفر به حدودا ۱۵ نفر از فروردین سال ۱۴۰۰ تا کنون
  • برندینگ بیشتر و قدرتمند تر نام تجاری میدوپیا به واسطه دستاورد های فوق الذکر