پارتیان؛ بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در هوش مصنوعی

رسانه
2021/10/10 اکتبر
100st.ir/16969
کپی شد
کاور پست محمدرضا میلانی

در حاشیه برگزاری رویداد هوش مصنوعی توسط 100 استارتاپ، با محمد میلانی مدیر صندوق سرمایه گذاری جسورانه پارتیان گفتگویی صمیمانه داشتیم. شرکت «پردازش اطلاعات مالی پارت»، سال 92 با هدف گسترش ابزار هوش‌مصنوعی و توسعه سامانه‌های مالی تاسیس شد.

کمی از خود و مجموعه پارتیان بگویید.

محمد میلانی هستم، مدیر صندوق سرمایه گذاری جسورانه‌ی پارتیان.

پارتیان یک صندوق جسورانه بورسی است و شاید اولین صندوق سرمایه‌گذاری تخصصی در حوزه هوش مصنوعی در ایران باشد.

مدیر این صندوق از نظر حقوقی با توجه به ساختار صندوق‌های بورسی، شرکت پردازش مالی اطلاعاتی پارت برعهده دارد. پارت بزرگترین شرکت هوش مصنوعی در سطح کشور از نظر منابع انسانی با ۱۵۰ نفر پردازنده است. همچنین پارت یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فینیتک است. با محصولاتی از قبیل مرات(سامانه اعتبار سنجی) و سیگنال.

 

مقاله مرتبط : هوش مصنوعی: فرصت‌ها، تهدیدها و چالش‌ها

 

به نظر شما چه موانعی بر سر کسب‌وکارهایی است که از تولید هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟

مانع اول: عدم شناخت فواید و کاربردهای هوش مصنوعی!

یکی از موانعی که در سطح دنیا وجود دارد عدم شناخت فواید کاربرد هوش مصنوعی در صاحبان صنایع است. 

مانع دوم: زیرساخت مناسب!

مانع دومی که در کشور ما وجود دارد این است که شرکت‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی کار می‌کنند در کشورهای دیگر، لازم نیست چرخ را از اول اختراع کنند. چون بسیاری از سیستم‌هایی که احتیاج دارند مانند سیستم‌های پردازشی را می‌توانند از شرکت‌هایی مثل گوگل کلود (Google Cloud) یا مایکروسافت (Microsoft) دریافت کنند. ما در کشورمان تقریبا این زیرساخت‌ها را نداریم. البته خود پارت یکی از معدود مجموعه‌هایی است که در این مسیر سعی می‌کند حرکت کند.

اما این چالش و مانع شرکت‌های هوش مصنوعی همین عدم وجود ظرفیت‌های هوش مصنوعی در ایران است. وجود زیرساخت پردازشی یکی از چالش‌های ما در زیرساخت است. همچنین استارتاپ‌های ایرانی نمی‌توانند از خدمات استارتا‌پ های خارجی به دلیل وجود تحریم استفاده کنند. 

مانع سوم: نبود نخبگان

یکی از موانع نیز کمبود نیروی انسانی و عدم وجود نخبگان در سیستم هوش مصنوعی است. این مشکلی جدی تلقی می‌شود.

مانع چهارم: سرمایه گذارها

مانع بعدی بحث سرمایه‌گذاری در این حوزه است. چون سرمایه‌گذاران هنوز چشم انداز و برآورد روشنی از سرمایه‌گذاری حوزه هوش مصنوعی ندارند، سرمایه‌گذاری در این حوزه آنچنان که باید اتفاق نیفتاده‌ است. 

البته یکی از اهداف این رویداد همین مسئله بود که ما این جهت را به سرمایه‌گذاران بدهیم. تا بتوانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

 

 

مجموعه شما برای هر کدام از موانع بر سر حوزه هوش مصنوعی چه راه حل‌هایی را پیش‌بینی می‌کند؟

ما برای هر کدام از این موانع تقریبا اقداماتی را انجام داده‌ایم. در بحث سرمایه‌گذاری ما صندوق پارتیان را راه‌اندازی کردیم. پذیرفته‌ایم که با سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی ریسک‌‌پذیری بالاتری داشته باشیم. 

در مورد حمایت از نخبگان نیز ما در پارت سعی بر جذب افراد و جای‌گذاری آن‌ها در حوزه‌های مورد علاقه‌ خود است.

در رابطه با دسترسی‌ها و ظرفیت‌های زیرساختی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز ما سامانه سحاب و شهاب را در پارت راه‌اندازی کردیم. سحاب در حال حاضر ۵۰ پردازنده دارد که در آینده نیز به تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد. بیشترین ظرفیت پردازشی را نیز در شهاب جادهی نموده‌ایم که اخیرا رونمایی شد. شرکت‌ها می‌توانند سرور‌های پردازشی خود را از ما دریافت کنند.

هوش مصنوعی تا چه اندازه می‌تواند در استارتاپ‌های ایرانی مزیت محسوب شود؟

در حال حاضر نمی‌توان گفت در استارتاپ‌ها این مزیت‌‌، مزیت ملموسی است. عموما شرکت‌های بزرگ‌اند که می‌توانند از هوش مصنوعی در جایگاهی که ما قرار داریم،‌ استفاده کنند و مزیت کسب کنند. 

استارتاپ‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند امیدشان به اهداف میان مدت و بلند مدت ۵ساله و ۱۰ ساله است و یا شرکت‌های بزرگی است که آن‌ها را توسعه دهند.

 

مقاله مرتبط : زیر و بم هوش مصنوعی از زبان دکتری علوم اجتماعی محاسباتی

 

در حال حال حاضر ما در اکوسیستم استارتاپ‌ها با بحران نیروهای انسانی مواجه هستیم. راه حل شما چیست؟

این بحران دو بُعد دارد : یک بعد ‌شرایط کلی کشور است که مسئولین امر باید در اینباره تدبیر کنند.

بعد دیگر، بعد درآمد و شرایط زندگی است. درآمد متخصصان ما در ایران با فرصتی که در دنیا وجود دارد، فاصله زیادی دارد. لازمه حل این مشکل این است که بیزینس‌هایی را توسعه دهیم که بتوانند در سطح جهانی به فعالیت بپردازند و درآمد ارزی داشته باشند. اتفاقا هوش مصنوعی یکی از حوزه‌هایی است که این پتانسیل را دارد و می توان در آن محصولاتی را تعریف کرد که در سطح جهانی به فروش برود. در این حالت است که این حوزه می‌تواند نخبگان خود را نگه‌دارد و درآمد ارزی خوبی برایشان داشته باشد و در نتیجه شاهد خروج نخبگان از کشور نباشیم.

با توجه به این مسئله که شما در حوزه سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی فعالیت می‌کنید؛ به نظر شما اقبال و توجه سرمایه‌گذاران به سمت چنین استارتاپ‌هایی با رویکرد هوش مصنوعی وجود دارد یا خیر؟

با توجه به اینکه در حال حاضر بازدهی سرمایه در این حوزه خیلی سخت است، ارزش گذاری و انتخاب نهایی برای سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی مشکل است. 

این مسئله باعث به وجود‌ آمدن ریسک بالا در سرمایه‌گذاری می‌شود. سرمایه‌گذاران بعد از بررسی‌های متعدد به این نتیجه می‌رسند که سرمایه خود را در بخش دیگری به کار ببرند. بنابراین ما نیازمندیم که در این حوزه یا سرمایه‌گذاران علاقه‌مند حضور پیدا کنند و یا شرکت‌های بزرگی که نیازمند فرایند هوش مصنوعی هستند. در خلاصه این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاران صبورتر و آینده‌نگرتری است که به عرصه هوش مصنوعی ورود پیدا کنند. 

دلیل همکاری شما با مجموعه ۱۰۰ استارتاپ چیست؟ 

ما حوزه سرمایه‌گذاری خود را هوش مصنوعی انتخاب کردیم و به سختی می‌توانستیم در این حوزه با کسب‌وکارها ارتباط بگیریم. واقعیت امر این است که زایش استارتاپ‌ها اخیرا کم شده است و استارتاپ‌های هوش مصنوعی علاقه‌مندان و فعالان کمتری پیداکرده‌اند.

مجموعه ۱۰۰ استارتاپ مجموعه‌ی خوش رزومه‌ای در برگزاری رویدادها و همایش برای جذاب استارتاپ‌ها به این رویدادها بود. این فرصت را در نتیجه با دوستان مطرح کردیم که ایونت مشترکی داشته باشیم که بررسی از همه استارتاپ‌های کل کشور داشته باشیم که به دنبال سرمایه‌اند. همچنین این پیام را به استارتاپ‌ها مخابره کنیم که سرمایه‌گذارها نیز به دنبال سرمایه‌گذاری در این حوزه‌اند.

 

 

انتظار شما از دولت آینده برای عملکرد در این حوزه چیست؟

با توجه به مطالعاتی که در سطح دنیا صورت گرفته، به این نتیجه رسیده‌اند که راه پیشرفت این حوزه حجم سرمایه‌گذاری‌هاست.

 به عنوان یک فعال در اکوسیستم استارتاپ‌های ایران انتظارم از دولت آینده این است که دولت ابزارهای پول سرمایه‌گذاران خطرپذیر را اهرم قرار دهد. 

دومین درخواست من قانون‌گذاری درست است. آیین نامه‌ها‌، قانون‌گذاری‌ها و مجوزهای غلط مانعی شده‌است که باعث سخت شدن شرایط برای کسب‌وکارهاست. ما نیازمند قوانینی هستیم که این روند را تسهیل کند.

 

مقاله مرتبط : اقتصاد دیجیتال؛ انتظار از دولت آینده

 

 نظرتان درباره طرح صیانت چیست؟ 

طرح صیانت پاسخی اشتباه به مسئله‌ای درست است. 

یعنی عموم مسائل و دغدغه‌هایی که در طرح صیانت در نظر گرفته شده کاملا درست‌اند اما راه‌حل‌های اشتباهی در نظر گرفته شده‌است که نشان دهنده ناآگاهی عوامل تدوین این طرح است. 

تمام تجربیات شخصی و کاری خود را اگر ممکن است در قالب یک توصیه به مخاطبین ما هدیه بدهید. 

دنیای کسب‌وکار دنیای واقعیت است نه دنیای تخیلات و انتظارات ما! 

واقعیت‌های شرایط و محیط کسب‌وکار، فضای مالی و سرمایه‌گذاری کشور را ببینید و در شروع کار توقع حمایت نداشته باشید. بدانید که سرمایه‌گذارها هم زمان سرمایه‌گذاری بازدهی را درنظر می‌گیرند و نقش خیریه ندارند. انگیزه شما باید بیشتر از هرکس دیگری باشد و اگر سرمایه‌گذاران و مشتریان این انگیزه را در شما نبینند، به دنبال شما نخواهند آمد.