کاشت نعنا را تجربه کنید

رسانه
2021/05/16 می
100st.ir/10929
کپی شد
ویدئو مارکتینگ، نعنا، مخاطب، 100 استارتاپ، استارتاپ، استارت آپ
گفتگو با نیما میرزایی، مدیر مارکتینگ دلپذیر در کافه نشونی

نیما میرزایی، راهبر ارشد بازاریابی دلپذیر، دارای مدرک کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی اصفهان و کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه شریف است. سابقه فعالیت در استارتاپ‌هایی همچون رایتل، توسن و اسنپ مارکت  در حوزه خدمات مشتریان، بازاریابی و مدیریت عملیات داشته است. در حال حاضر او مدیر مارکتینگ مجموعه دلپذیر است. گفتگویی در مورد استراتژی مارکتینگ و شروع کسب‌وکارهای نوپا با ایشان داشتیم.

برای شروع استارتاپ، کاشت نعناع را تجربه کنید!

استارتاپ‌ها به چند شکل ایجاد می‌شوند؛ از طریق ایده، تخصص، سرمایه و یا تبدیل کسب‌وکار سنتی به آنلاین.  هر یک از این موارد، استراتژی برندینگ متفاوتی می‌طلبد. توصیه من برای شروع، تجربه کاشت نعناست! اشتراکات زیادی بین این تجربه و شروع کسب‌وکار وجود دارد. شما برای کاشت نعنا به بذر خوب احتیاج دارید و باید تامین‌کننده درجه یک پیدا کنید، در غیر این صورت محصول نهایی با کیفیتی نخواهید داشت. برای راه‌اندازی استارتاپ، نیاز به افراد متخصص و مکمل خود دارید؛ مثلا اگر توانایی تولید محصول را دارید، نیازمند افراد متخصص در حوزه مارکتینگ هستید. مرحله بعدی کاشت نعنا، انجام تست AB است‌. باید چند نوع بذر را به مدت شش ماه بکارید، تا بفهمید کدام بهتر است. در همه استارتاپ‌ها نیز، تست AB جزو اولین راهکارها است.

شروع خوب، تضمین موفقیت کسب‌وکار

 با شناسایی جایگزین‌های موجود و نتایجی که حاصل می‌شود، می‌توان بهترین استراتژی را متناسب با نوع بیزینس و زمان آن به‌ کار گرفت.مرحله بعدی برای گیاه نعناع، تشخیص میزان آب و کود مناسب است. در مورد استارتاپ‌ها نیز، اینکه چه خوراکی به کار تزریق کنید، بسیار مهم است. خوراک استارتاپ شما، همان نیازسنجی و اطلاعاتی است که از بازار دریافت می‌کنید. در نهایت اگر روزهای اول به خوبی از نعنا مراقبت کنید، پس از مدتی هرچقدر هم نعنا بچینید به‌ جای‌ آن محصول جدید رشد کرده و قابل برداشت است. در مورد استارتاپ‌ها نیز این موضوع صادق است. شما اگر شروع خوبی داشته باشید، کار به ثمر خواهد رسید وگرنه در همان مراحل اول با شکست مواجه می‌شوید.

نیازسنجی اصولی استارتاپ از طریق ارتباط با مخاطب

استارتاپ شما چه مشکلی را از چه کسانی حل می‌کند؟ مشکل بزرگی از افراد کمی برطرف می شود یا مشکل کوچکی از عده زیادی؟ پاسخ به این سوالات بسیار مهم است. چنین پرسش‌هایی مخاطبین هدف شما را تعیین می‌کند. استراتژی برندینگ شما بر این اساس انتخاب خواهد شد. باید چشم‌انداز کسب‌وکار را در نظر بگیرید. دوست دارید چند سال آینده چه تعریف و تصوری از برند شما در ذهن مخاطب تداعی شود؟ مطابق این چشم انداز با مخاطبین هدف در ارتباط باشید. نیازمندی‌ها، علایق و حتی منطقه زندگی یا شبکه‌های اجتماعی محبوب این افراد را شناسایی کنید و با آن‌ها در تعامل باشید.

تعصب و خودمحوری بزرگترین اشتباه در استارتاپ

 بزرگترین اشتباهی که می‌توان در زمینه برندینگ مرتکب شد، تعصب و خودمحوری است. ممکن است سایر استفاده‌کنندگان از محصول یا خدمات، نظری متفاوت از شما داشته باشند. باید محصول نهایی را متناسب با نیاز‌های اولیه مخاطبان تولید کرده و مورد استفاده آن‌ها قرار دهید، سپس بازخوردهایی که می‌گیرید، تحلیل و بررسی کنید تا به نتایج بهتری برسید. حتی قوی‌ترین محصول هم با برندینگ و مارکتینگ ضعیف محکوم به شکست خواهد بود. بنابراین از همان مراحل اولیه شروع استارتاپ، کار بنیادی و قوی در این زمینه انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید؛ اما لازم نیست خیلی درگیر اصطلاحات سخت و پیچیده شوید. شاید اصطلاحاتی مثل بیزینس‌پلن، غول خیلی بزرگی برای ایده به شمار روند، ولی در مراحل اولیه استارتاپ بیزینس‌پلن به معنای واقعی آن مدنظر نیست. همین که نیازسنجی درستی داشته باشید، مهم‌ترین مسئله است و کفایت می‌کند.

 

دو نکته مهم در ویدئو مارکتینگ

در بحث ساخت تیزر و ویدئو مارکتینگ دو نکته حائز اهمیت است:

  1. چه چیزی ساخته شود؟
  2. کجا پخش شود؟

مثلا در مجموعه دلپذیر که تیزر تلویزیونی پخش می‌کند، محدودیت‌ها و چارچوبی در این قالب رسانه‌ای وجود دارد که باید رعایت شود‌؛ فعالیت سوشال مارکتینگ با این چارچوب در تناقض خواهد بود. خط مشی برندینگ اهمیت بالایی دارد که چه چشم‌انداز و هدفی داریم؟ اگر با هدف آگاهی، ویدئو می‌سازید باید در پی انتشار حداکثری باشید ولی اگر هدفتان صرفاً کارایی یک محصول است باید در پی ترغیب افراد به استفاده از آن باشید. استراتژی برندینگ باید در تمام نمادهای بکار رفته در ویدئو حتی رنگ لباس افراد هم لحاظ شود. درنهایت بسته به نوع بیزینس، بستر رسانه‌ای مورد استفاده، زمان ارائه به بازار و مخاطبین هدفی که داریم، نوع محتوا متفاوت خواهد بود.