نقش دانشگاه‌ها در اکوسیستم کارآفرینی کشور

رسانه
2021/01/03 ژانویه
100st.ir/10028
کپی شد
استارت آپ، استارتاپ، سکوی پرتاب یزد، دانشگاه یزد، سرمایه گذاری استارتاپی

 

یادداشت دکتر قاسم بریدلقمانی در آستانه سکوی پرتاب یزد

دانشگاه‌های نسل اول کشور که صرفا آموزش محور بودند، وظیفه خود را به خوبی انجام دادند چون فارغ التحصیلان آن‌ها به سادگی جذب دانشگاه‌های مطرح دنیا شدند. با سیاست گذاری‌های انجام شده توسط وزارت عتف برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل دوم که پژوهش محور بودند، در زمان مناسبی رتبه‌های پژوهشی خوبی برای کشور در سطح منطقه و جهان ایجاد شد، گرچه تعدادی از تخلفات پژوهشی تا حدی باعث بد نامی کشور در مجامع علمی شد. در سال‌های اخیر وزارت عتف برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم یا کارآفرین، سیاست گذاری‌های خود را در قالب آیین نامه‌ها و شیوه نامه‌ها آغاز کرده که یقینا در آینده‌ای نزدیک، دانشگاه‌های کشور موفقیت‌هایی در این مسیر کسب خواهند کرد.

با توجه به شرایط امروز، که اگر محصولات از آخرین تکنولوژی‌ها و یافته‌های علمی بی‌بهره باشند توان رقابت در سطح ملی و بین المللی را نخواهند داشت، کارآفرینی از طریق پیوند ناگسستنی خود با آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی و با توجه به اینکه زیربنای بیشتر رویدادهای کارآفرینی تسلط به مباحث علمی و دانشگاهی است، نقش دانشگاه‌ها در اکوسیستم کارآفرینی بسیار پر رنگ خواهد بود.

با تهیه آیین‌ نامه‌هایی مانند افزایش توان اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی، فرصت مطالعاتی اساتید در جامعه و صنعت، جهت‌گیری پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری برای حل معضلات جامعه و صنعت، برگزاری ایده شوها، استارتاپ‌ها، تورهای گردشگری کار آفرینی، راه اندازی مراکز نوآوری، ایجاد پردیس‌ها و دفاتر انتقال فناوری و موارد دیگر که در تکمیل عناصر اکوسیستم کارآفرینی نقش دارند در ذیل دانشگاه‌ها نشان دهنده اهتمام ویژه و نقش پررنگ دانشگاه‌ها در اکوسیستم کارآفرینی کشور است.

دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه مادر استان طبق سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت ترویج نوآوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان، برنامه‌های متعدد و متنوعی را طراحی و اجرا کرده است. برگزاری انواع رویدادهای ترویجی، برپایی نمایشگاه‌های تخصصی، اجرای دوره‌های آموزشی پرشمار در حوزه‌های مرتبط، برگزاری ایده شوها و استارتاپ‌ها، راه اندازی دفاتر انتقال فناوری و… از جمله فعالیت‌های دانشگاه یزد است که علاوه بر این موارد، راه اندازی مرکز نوآوری و پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه و اختصاص زمینی به مساحت 25 هکتار برای این کار، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طرح دانشگاه در این حوزه است که با استقبال اعضای هیئت علمی، دانشجویان و فارغ التحصیلان مواجه شده است.

لازم به یادآوری است که دانشگاه یزد با توجه ویژه به تامین سرمایه برای اعضای هیئت علمی و شرکت‌های تازه تاسیس در این مجموعه از سهام‌داران و بنیان گذاران پیشتاز صندوق پژوهش استان بوده است. در حال حاضر این دانشگاه فرصت پیش آمده برای برگزاری رویداد 100 استارتاپ را مغتنم شمرده و از کلیه تیم ایده‌های دانشجویی، اساتید و کارآفرینان دانشگاه دعوت می‌کند تا با شرکت در این رویداد به شتاب حرکت دانشگاه به سمت یک دانشگاه نسل سومی کمک کنند.