ثبت شرکت چه مزایا و مسئولیت‌هایی دارد؟

رسانه
2022/04/27 آوریل
100st.ir/21020
کپی شد
محمد مهدی صافی اصفهانی در مقاله آموزشی ثبت شرکت؛ مزایا و مسئولیت‌ها

در قسمت قبلی از این ویدیو آموزشی که به مسائل حقوقی کسب‌وکارها پرداختیم؛ با مفاهیمی چون: ابعاد حقوقی کسب وکارها، توافق‌نامه بین سهامداران و مسائل حقوقی با منابع انسانی آشنا شدیم. در این قسمت، همراه با محمدمهدی صافی اصفهانی درباره  ثبت شرکت خواهیم آموخت.

 

 

 

ثبت شرکت

در مسیر پیشبرد یک کسب و کار ممکن است احساس نیاز به ثبت شرکت ایجاد شود. با ثبت شرکت می‌توان از مزایای آن استفاده کرد. ثبت یک شرکت، منجر به ایجاد روابط اجتماعی می‌شود و هر رابطه اجتماعی جدید دارای یک سری قواعد حقوقی و قرارداد است.

دلایل ثبت شرکت 

ثبت یک شرکت ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد. از جمله: تقسیم مسئولیت با شرکا، ایجاد روابط رسمی با ارگان‌ها و سازمان‌ها، اخذ مجوزها یا برخورداری از تسهیلات.

چه شرکتی ثبت کنیم؟

انتخاب نوع ثبت یک شرکت نیازمند مطالعه فراوان یا مشورت با یک مشاور حقوقی است؛ چرا که داشتن اطلاعات جزیی در خصوص انواع شرکت‌ها برای تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام نوع برای یک استارتاپ پیشنهاد می‌شود ضروری است.

انواع شرکت‌ها:

  • شرکت سهامی خاص
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت مختلط سهامی
  • شرکت مختلط غیر سهامی
  • شرکت تعاونی

 

در قانون تجارت برای تک‌تک این شرکت‌ها جزییات و قواعدی پیش‌بینی شده است. یکی از کامل‌ترین این جزییات و قواعد مربوط به شرکت سهامی خاص است که قواعد و قوانین آن در لایحه اصلاح تجارت به صورت جزیی بیان شده است.

شرکت سهامی خاص می‌تواند قالب خوبی برای ثبت باشد؛ چرا که قوانین این شرکت به صورت مبسوط در لایحه اصلاح قانون تجارت بیان شده و در هنگام تردید درباره نحوه تعاملات می‌توان به آن مراجعه کرد. 

هر کدام از این شرکت‌های تجاری به یک دلیلی توسط قانون‌گذار پیش‌بینی شده است. برای مثال قانون‌گذار الزام کرده که صرافی‌ها حتما باید شرکت تضامنی ثبت کنند؛ این بدان معنی است که لازم است قبل از ثبت شرکت، بررسی شود که قوانین در خصوص کسب‌وکار مورد نظر قوانین یا الزام خاصی را مطرح کرده است، ثبت شرکت به مجوزهای خاصی نیاز دارد؟ سپس نسبت به ثبت شرکت اقدام کنیم. 

شرکت سهامی خاص

در شرکت سهامی خاص به جمع سهامداران در کنار یکدیگر مجمع عمومی می‌گویند. اگر این مجمع عمومی برای اولین بار شکل بگیرد، به آن مجمع عمومی موسس می‌گویند.

مجمع عمومی فوق‌العاده

کار این مجمع تدوین اساسنامه‌ی شرکت و اخذ تصمیمات ابتدایی شرکت برای انتخاب مدیران و… است. طبیعتا پس از شکل‌گیری شرکت، مجمع عمومی موسس به کار خود خاتمه می‌دهد؛ چون برای اولین بار بود که تشکیل شد. پس از آن در صورت قرار برای تغییر در اساسنامه‌ی شرکت و اتخاذ تصمیمات بنیادی، این کار توسط مجمعی از سهامداران به نام مجمع عمومی فوق‌العاده انجام می‌شود. 

برای تصمیمات رایج شرکت سهامداران، مجمع عمومی عادی را تشکیل می‌دهند. هر کدام از این مجامع نصاب خود را برای تشکیل و یا برای تصمیم دارد. برای مثال با توجه به اهمیت تصمیم‌گیری‌ها در مجمع عمومی فوق‌العاده، نصاب‌ها برای تشکیل یا برای تصمیم‌گیری در این مجمع، به نسبت مجمع عمومی عادی نصاب بیشتری است. 

مجمع عمومی عادی با بیش از نصف دارندگان سهام شرکت تشکیل شده و با همین نصاب هم تصمیمات در آن اتخاذ می‌شود. البته تصمیم‌گیری در رابطه با انتخاب مدیران باشه نصاب خود را دارد.

 

نکته: ممکن است نصاب‌ها در خصوص برخی تصمیم‌گیری‌ها متفاوت باشد. 

 

مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده

اگر مجمع عمومی عادی خارج از سال مالی یک شرکت تشکیل شود، مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده نامیده می‌شود. این مجمع هیچ تفاوتی با مجمع عمومی ندارد و نصاب تشکیل و تصمیم‌گیری در آن همان نصاب مجمع عمومی است.

با ثبت یک شرکت، یک شخصیت حقوقی ایجاد کرده‌ایم؛ شخصیت حقوقی یعنی یک ارتباط اجتماعی جدید و هر ارتباط اجتماعی هم دارای یک قانون یا قاعده‌ی حقوقی است. ثبت یک شرکت تنها دارای مزایا نیست، گاهی ممکن است وظایف بسیار جدی بر عهده‌ی ما داشته باشد. برای مثال: هنگامی‌که شخصی چک یک شرکت را امضا می‌کند، به همراه شرکت متضامنا مسئول پرداخت آن چک خواهد بود. بنابراین باید بخاطر داشته باشیم، قبل از ثبت شرکت تکالیف خود را به عنوان یک سهامدار یا به عنوان یک مدیر شناسایی کنیم.