Brainstorm یا طوفان فکری

رسانه
2021/03/17 مارس
100st.ir/20652
کپی شد
مفهوم طوفان فکری در سایت 100استارتاپ

از روش طوفان فکری برای خلق چندین ایده‌ در یک جلسه استفاده می‌شود. در واقع این ایده‌ها راه‌حل‌های اولیه در حل مسئله هستند.

 طوفان فکری می‌تواند به عنوان ابزاری برای تقویت تفکر واگرا در زمان‌هایی که مسئله شما راه‌حل مشخصی ندارد به کمک‌تان بیاید. البته به شرطی که پیش از جلسه طوفان فکری توانسته باشید صورت مسئله را به شکل واضح و روشن تعریف کنید.

طوفان فکری به‌نظر کار راحتی می‌آید. چند نفر دور هم می‌نشینند و هر کس هر حرفی به ذهنش می‌رسد مطرح می‌کند. در این جلسه نباید هیچ‌کس از ایده‌ها و حرف‌های دیگران ایراد بگیرد. این‌کار باید آن‌قدر انجام شود تا نهایتاً چند ایده و راه‌کار اجرایی از بین حرف‌ها در بیاید؛ اما در عمل،‌ نکاتی وجود دارد که اگر آن‌ها را رعایت نکنیم، ممکن است جلسه طوفان فکری ما به نتیجه نرسد.

۴ اصل مهم در طوفان فکری

چهار اصل اساسی وجود دارد که باید در طوفان فکری رعایت شود. رعایت این قواعد، منجر به هم‌افزایی در گروه می‌شود که در نهایت سبب بروز خلاقیت در اعضای گروه می‌شود. بر این اساس، محدودیتی برای مطرح کردن ایده‌ها وجود نخواهد داشت و طی یک فرایند طبیعی و بدون دخالت بیرونی، جمع به‌طور پیوسته به ایده‌های بهتر دست خواهد یافت.

۱- عدم محدودیت تعداد ایده‌ها

هرچه تعداد ایده‌هایی که تولید می‌شوند بیش‌تر باشد، احتمال دست یافتن به یک راه‌حل اساسی و اثربخش بیش‌تر است.

۲- انتقاد نکردن از ایده‌ها

اگر در مواجهه اولیه با یک ایده، به جای انتقاد از آن، به توسعه و بهبود آن فکر کنیم، یک جو مناسب برای تولید ایده‌های غیرمعمول فراهم می‌شود؛ و همچنین باعث بازشدن فکر افراد می‌شود و استفاده از این متد سبب ایجاد دامنه زیادی از راه حل‌های باورنکردنی می‌شود.

۳-استقبال از ایده‌های غیرمعمول

ممکن است ایده‌های غیرمعمول رویکردهای جدیدی را برای درک مسئله فراهم کنند و منجر به راه‌حل‌های بهتری نسبت به ایده‌های معمول شوند.

۴-ترکیب و بهبود ایده‌ها

می‌توان با ترکیب دو ایدهٔ خوب، به ایده‌ای بهتر رسید که از هر دو ایده‌ی قبلی کامل‌تر باشد.