شتابدهنده يا acceleretor

رسانه
2020/12/09 دسامبر
100st.ir/18841
کپی شد
شتابدهنده استارت آپ یا شتابدهنده کسب و کارهای نوپا یا Startup Accelerator از اصطلاحات استارتاپی در سایت ۱۰۰استارتاپ

 نكته اول اينكه اصطلاح شتابدهنده استارت آپ یا شتابدهنده کسب و کارهای نوپا یا Startup Accelerator اصطلاح دقیق‌تری است. دليل اينكه شتابدهنده كسب وكارهای نوپا گفته مي‌شود به این خاطر است که شتابدهنده‌ها در مراحل اولیه شکل گیری کسب و کار به کمک آن‌ها می‌آیند. 

شتابدهنده‌ سازمانی است که با فراهم‌کردن خدمات حمایتی و کمک‌های مالی به استارتاپ‌ها کمک می‌کند؛ خدماتی مثل آموزش منتورشیپ (Mentoring) و ارائه فضای کاری و ارائه منابع لازم برای زنجیره تامین. این سازمان‌ها هم‌چنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های مستعد را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند. شتابدهنده‌ معمولاً استارتاپ‌های شایسته (ایده قوی و کارکنان مستعد) را وارد برنامه خود می‌کنند و طی زمانی کم‌تر از 6 ماه آن‌ها را تحت حمایت می‌گیرند. این با توجه به نیازهای کسب‌وکار ممکن است در زمینه‌های مختلفی به آن‌ها ارائه شود؛ مثلاً ممکن است صاحب ایده برای مدیریت سازمان تحت آموزش قرار گیرد. گاهی هم تنها مشکلِ استارتاپ نداشتنِ منابعِ مالیِ کافی است. این مشکل با حمایت مالی شتابدهنده‌ رفع خواهد شد.

در چند سال گذشته، شتاب­‌دهنده‌­ها توجه زیادی را به خود جلب کرده‌­اند. اولین و یکی از بزرگترین شتاب­‌دهنده­‌های مطرح دنیا، شتاب­‌دهنده‌­­ی Y Combinator است که در سال 2005 توسط پل گراهام و در منطقه‌­ی کوهستانی کالیفرنیا تاسیس شد و شامل شرکت­‌هایی چون Airbnb و Dropbox است. شتاب­‌دهنده‌­ها با ساختاری منسجم و مشخص به طور معمول از کسب و کارهای نوپا حمایت می‌­کنند و اغلب به عنوان مسیری برای کوتاه کردن روند توسعه­‌‌ی یک کسب و کار نوپا و به دست آوردن بودجه و سرمایه شناخته می‌­شوند.

راحل عضویت یک استارت‌­آپ در شتاب­‌دهنده­‌ها acceleretor در سایت ۱۰۰ استارتاپ

مراحل عضویت یک استارت‌­آپ در شتاب­‌دهنده­‌ها عبارت است از:

  1. درخواست و پذیرش در دوره­‌ی پیش شتاب‌­دهی:

از شتاب‌­دهنده‌­های مطرح و شناخته شده به سختی می‌­توان پذیرش گرفت؛ به طور معمول تنها 1 تا 3% استارت‌­آپ‌­ها می‌­توانند عضوی از آن­‌ها شوند. استارت‌­آپ‌­ها در حالی­‌که هیچ تعهدی به شتاب‌­دهنده­‌ها نداده‌­اند می‌­توانند در دوره‌­ی پیش شتاب‌­دهی با منتورها ارتباط بیشتری برقرار کرده و از جزئیات کار آن‌­ها بدانند و سپس قرارداد ببندند. در این دوره برخی از بنیان‌­گذاران با وجود آن‌­که از شتاب‌­دهنده­‌ها پذیرش گرفته‌­اند، انصراف می­‌دهند.

  1. جذب سرمایه:

یکی از دلایلی که کارآفرینان و استارت‌­آپ‌­ها به سراغ شتاب‌­دهنده‌­ها می­‌روند، جذب سرمایه است. شتاب­‌دهنده‌­ها به طور معمول سرمایه بذری (seed money) را در اختیار استارت‌­­آپ‌­ها قرار می‌دهند. این پول ممکن است از 10،000 تا 120،000 دلار بسته به استارت­‌‌آپتان باشد.

  1. تمرکز:

یکی از بزرگترین مزایای این سیستم، تمرکز بر کارآفرینان است. بر طبق نظرسنجی کسب و کار هاروارد، آن‌­ها به طور معمول یک روند 3 تا 6 ماهه را می­‌گذرانند. این زمان فشرده­‌ای است که شرکت‌کنندگان مجبور به تمرکز و پیشرفت کار خود هستند.

  1. یادگیری:

یادگیری قسمت بزرگی از این فرآیند است. در سمینارها، کارگاه‌­ها و ایونت‌­ها شرکت کنید و از مربیانی باتجربه که سال‌­ها در یک حوزه­‌ی مشخص فعالیت داشته‌­اند و آشنا به محیط و حوزه­‌ی کاری خودشان هستند، کمک بگیرید.

  1. شبکه‌­سازی:

در طول دوره‌­ی شتاب­‌دهی، کارآفرینان برای همکاری با همتایان خود، ارائه‌دهندگان خدمات پشتیبانی صنعت و سرمایه­‌گذاران بالقوه فرصت‌­های زیادی که بسیار ارزشمند و مهم هستند، خواهند داشت و شبکه­‌سازی می­‌کنند.


  1. Demo Day:

در نهایت به «Demo Day» می­‌رسیم. در این روز اعضای تیم‌­های استارت‌­آپی که دوره­‌ی شتاب‌­دهی را به پایان رسانده‌­اند، در فرصتی که در اختیارشان قرار داده می­‌شوند می­‌توانند ایده‌­های کسب و کاری و فعالیتی که در حال انجام آن هستند را به سرمایه­‌گذاران توضیح ­دهند.