قرآن برای کودکان

رسانه
2021/08/23 آگوست
100st.ir/11943
کپی شد
قرآن برای کودکان

استارتاپی با دغدغه ارائه محصولات دینی

استارتاپی با دغدغه فرهنگی

زمینه‌ی فعالیتی ما تولید و انتشار بازی و نرم افزار تلفن همراه است. دغدغه کار فرهنگی در جهت ارزش‌های دین و انقلاب همواره در گروه ما بوده و هست. سال95 رصدی از گوگل پلی و اپ‌استور داشتیم. هدف ما این بود که بدانیم دنیا، در ارائۀ مباحث دینی برای کودکان چه کاری کرده است. دیدیم که هزاران اپلیکیشن و بازی با محوریت تبلیغ دین مسیحیت وجود دارد.

رقیب قدر در ارائه محصولات دینی

تنها یکی از این محصولات به نام Bible for kids برای تبلیغ دین مسیحیت و داستان‌های کتاب مقدس بیش از 30 میلیون نصب داشت و با 20 زبان بین المللی از جمله فارسی ارائۀ محتوا می کرد. داستان‌های پیامبران به روایت کتاب مقدس برای کودکان فارسی زبان. این خیلی برای ما دردآور بود که مباحثی نظیر عیسی پسر خداست و خدا استراحت کرد و … اینگونه مسائل را کودکان ما ببینند. در نظرات گوگل‌پلی نیز نظرات بسیاری از کاربران ایرانی و ابراز احساس مثبت به این اپلیکیشن وجود داشت.

ضعف جهان اسلام در تولید محصول قرآنی برای کودکان

طبیعتا اپلیکیشن‌های جهان اسلام را نیز بررسی می‌کردیم تا ببینیم چه حرفی برای گفتن داریم. تقریباً هیچ محصول خوبی برای کودکان مسلمان وجود نداشت. فقط چند اپلیکیشن صفحات قرآن را با گرافیک غیرکودکانه و با صوت یک قاری کودک ارائه کرده ‌بودند. ما این دغدغه را با سازمان سراج که در حوزه فضای مجازی فعال است، ‌مطرح کردیم. سازمان سراج از ایده استقبال کرد و تولید این محصول را برعهده گرفت. یک تیم 30 نفره با هسته‌ مرکزی 5 نفر تشکیل شد. گروهی از طلاب حوزه علمیه قم، گوینده ها و مترجم‌های زبان عربی و انگلیسی و دیگر افراد دور هم جمع شدیم. اعضای تیم ما همه جزء بهترین‌های کشور در حوزه کاری خود بودند. به عنوان مثال تصویرساز مجموعه آقای حسین اجاقی از بهترین‌های کشور و نویسنده کار یکی از بهترین نویسنده‌های کودک کشور آقای بهروز رضایی کهریز بودند.‌ نریتور زبان انگلیسی ما از کودکی در خارج زندگی کرده بود و مترجم عربی سردبیر یک مجله کودکانه لبنانی بود.

رونمایی قرآن برای کودکان در سال 97

محصول قرآن برای کودکان طی تلاش شبانه‌روزی تیم 30 نفره به مدت 2 سال آماده شد. این اپلیکیشن با پوشش 3 زبان فارسی، انگلیسی و عربی و روایت 30 داستان قرآنی در سال 97 و در شهر قم توسط آیت الله اعرافی رونمایی شد. محصول تا کنون حدود 500 هزار نصب گرفته و معنی‌اش این است که 500 هزار کودک ایرانی داستان‌های پیامبران را به روایت قرآن شنیده‌اند و دیده‌اند.

مشکلات انتشار بین المللی

انتشار خارج از کشور هم نیاز به یک مسیر امن دارد چون نرم افزار خاص و ویژه است. و هم نیاز به تبلیغات دلاری جدی داشت. علیرغم اینکه تیم متخصص انتشار بین‌المللی شکل گرفت، گرانی دلار پیش آمد و عملاً انتشار بین‌المللی متوقف شد. پیگیری‌های سازمانی جدی برای تأمین هزینۀ انتشار صورت گرفت اما متاسفانه از آنجایی که محصول بازی و اپلیکیشن محصولات فرهنگی جدیدی هستند، درک جدی در این حوزه در سطح سازمانی وجود نداشت. این شد که به توصیۀ یکی از دوستان و با کسب اجازه از سازمان سراج به سراغ صد استارتاپ آمدیم.

اضافه شدن به 100 استارتاپ

ما با اضافه شدن به پرتفوی 100 استارتاپ قصد داریم در آیندۀ نزدیک “قرآن برای کودکان” را در گوگل‌پلی منتشر کنیم. همچنین نیاز به ارتقای زیرساخت،‌ اضافه کردن بازی در نرم افزار برای درگیر کردن مخاطب داریم. هدف ما پوشش جهانی این اپلیکیشن در دنیا با زبان‌های مختلف است. این طرح به دوستان صد استارتاپ ارائه شد و خوشبختانه اعتماد کردند و امیدواریم که مسیری پر از موفقیت را در کنار دوستان تجربه کنیم.

تیم با انگیزه و جوان

یک تیم با انگیزه و جوان مهم‌ترین عنصر مهم در به وجود آوردن محصولی خلاقانه است. تیم قرآن برای کودکان قصد دارد خلاقیت را هم در تولید و هم در انتشار به کار ببندد. موفقیت مجموعه قرآن برای کودکان رشد دائمی این محصول است، اینکه بتوانیم به راحتی تعداد زبان‌ها و داستان‌های آن را افزایش دهیم. همچنین محصول به راحتی به دست مسلمانان جهان برسد و تمام کودکان مسلمان از آن استفاده کنند.

آینده قرآن برای کودکان

هدف نهایی ما، ارائه مجموعه محصولاتی تحت عنوان Islam For Kids (اسلام برای کودکان) است. که یکی از مجموعۀ این محصولات قرآن برای کودکان خواهد بود. محصولاتی با موضوعات سبک زندگی اسلامی، اخلاق اسلامی، احکام اسلام، داستان اهل بیت علیهم‌السلام و … از خدا می‌خواهیم توفیق این حرکت فرهنگی را به مجموعۀ ما بدهد. ان‌شاءالله.