جعبه ابزار راه حل یابی خلاق

رسانه
2021/06/22 ژوئن
100st.ir/11200
کپی شد
تفکر طراحی یا به عبارتی به مانند طراحان فکر کردن، رویکردی اساسا متفاوت نسبت به تفکرهای تحلیلی مرسوم است که معمولا در کسب‌وکار به آن اتکا می‌شود.
  عصاره کتاب تفکر طراحی در کسب‌وکار

«اصلا انتظار چنین نتیجه‌ای نداشتیم! هم بخش قابل توجهی از مشتری‌هایمان را از دست دادیم هم رضایت  مشتری‌هایی که مانده‌اند کم شده است؛ تازه با اینکه کلی هزینه اضافی کردیم خدمات جدیدی ارائه دادیم. واقعا راهی نیست که بشود ریسک طرح‌های   جدیدمان را کم کنیم؟»

این موقعیت چقدر برایتان آشنا است؟ همه‌ی ما کمابیش و در سطوح مختلف درگیر برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌هایی بوده‌ایم. اما به راستی چرا طرح‌های موفق و تاثیرگذار تا این حد کمیاب‌اند؟

یکی از دلایل عمده این وضعیت این است که ما «دیگر در شرایط ساده و آشنای همیشگی نیستیم و به رویکردها و ابزارهای متفاوتی نیاز داریم.»

تفکر طراحی چیست؟

تفکر طراحی یا به عبارتی به مانند طراحان فکر کردن، رویکردی اساسا متفاوت نسبت به تفکرهای تحلیلی مرسوم است که معمولا در کسب‌وکار به آن اتکا می‌شود. از آغاز آموزش رسمی این رویکرد در جهان مدت زمان زیادی نمی‌گذرد و این کتاب، نخستین مرجعی است که به طور اختصاصی این موضوع را مطرح می‌کند.

هدف از به کارگیری این رویکرد درک عمیق و بی‌واسطه نیازهای واقعی مشتریان و شرایط کسب‌وکار است. در واقع می‌توان گفت تفکر طراحی کمک می‌کند نوآوری‌های موفق‌تر و سودآورتر داشته باشیم. استفاده از رویکرد تفکر طراحی و ابزارهای آن، در رویارویی با شرایط ابهام و عدم قطعیت بسیار کارآمد است؛ جایی که رویکردها و ابزارهای مرسوم در حال از دست دادن تدریجی کارایی خود هستند.

نگاهی به سرفصل‌های کتاب تفکر طراحی

در روایت نویسندگان کتاب از تفکر طراحی، برای راه‌حل‌یابی باید به چهار پرسش اساسی پرداخت:

  •       چه وضعیتی هست؟
  •       چه می‌شود اگر؟
  •       چه چیزی شگفت آور است؟
  •       چه چیزی جواب می‌دهد؟

پرداختن به هریک از این پرسش‌ها معادل یک مرحله در فرآیند تفکر طراحی در نظر گرفته شده است. در هریک از این مراحل چهارگانه ابزارهای زیر معرفی و تشریح می‌شوند که به یافتن پاسخ این پرسش‌ها کمک می‌کنند:

10 ابزار لازم در تفکر طراحی

1-    بصری سازی: استفاده از تصاویر برای تجسم امکان‌های مختلف و حیات بخشیدن به آنها

2-    ترسیم مسیرتجربه مشتری: ارزیابی تجربه موجود از نگاه مشتری

3-    تحلیل زنجیره ارزش: ارزیابی زنجیره ارزشِ فعلی که تامین کننده مسیر تجربه مشتری است.

4-    ترسیم نقشه ذهنی: استخراج بینش از فعالیت‌های  اکتشافی و به کاربردن آن برای ایجاد معیارهای طراحی

5-    بارش فکری: خلق امکان‌های جدید و مدل‌های کسب‌وکار جدید

6-    توسعه مدل مفهومی: گرد هم آوردن اجزای نوآورانه در راه حلی جدید و منسجم که امکان بررسی و ارزیابی داشته باشد.

7-    آزمون پیش فرض: مجزا کردن و آزمودن پیش فرض‌های اساسی که موفقیت یا شکست مدل مفهومی را سبب می‌شوند.

8-    نمونه‌سازی سریع: بیان مدل مفهومی جدید در قالبی ملموس به منظور بررسی، آزمایش و بهبود

9-    هم آفرینی با مشتریان: استفاده از مشتریان به منظور مشارکت در خلق راه‌حلی که بهترین شکل  نیازهایشان را برآورده می‌سازد.

10- عرضه اولیه به منظور یادگیری: ایجاد آزمایشی ارزان که به مشتریان اجازه دهد راه‌حل جدید را در بازه‌ی زمانی طولانی‌تر تجربه کنند، آزمودن پیش فرض‌های اساسی با داده‌های بازار

همچنین برای هدایت منظم پروژه تعریف شده‌تان، چهار ابزار پشتیبانِ مدیریت پروژه پیشنهاد شده است که بتوانید رسیدن به نتیجه مطلوب را قاعده مند کنید.

ابزارهای مدیریت پروژه در تفکر طراحی

ابزارمدیریت پروژه 1: دستورکار طراحی

ابزارمدیریت پروژه2: معیارهای طراحی

ابزارمدیریت پروژه 3: ارائه‌ی بصری جوهره

ابزارمدیریت پروژه 4: راهنمای یادگیری

مخاطبان این کتاب چه کسانی هستند؟

مخاطبان اصلی کتاب دوگروه در نظر گرفته شده‌اند؛ یک گروه مدیران و افراد در حوزه کسب‌وکارند و گروه دیگر متخصصان طراحی را شامل می‌شوند. بنابراین تلاش شده است تا مجموعه‌ای از عبارت‌های تخصصی و برخی مفاهیم پرکاربرد، در قالب واژه نامه توصیفی انتهای کتاب گردآوری شود.

یکی از مواردی که این کتاب را منبعی غنی و کاربردی تبدیل می‌کند، اشاره به نمونه‌های واقعی و ملموس است که ابزارهای تفکر طراحی پیرامون آنها تشریح می‌شوند. همچنین در این کتاب به داستان مدیرانی پرداخته می‌شود که به متفکر طراحی تبدیل شده‌اند. چگونگی تغییر نگرش این افراد نیزمی‌تواند الهام بخش باشد. بخش‌هایی با عنوان «خودتان تمرین کنید» نیز در کتاب در نظر گرفته شده است که به خواننده کمک می‌کند از راه تمرین‌های کوچک، مفاهیم و ابزارهای معرفی شده را به کار گیرد.