«۱۰۰ استارتاپ» همه شتاب‌دهنده‌های کشور را همکار آينده خود می‌داند / گزارشی از دورهمی «۱۰۰ استارت‌آپ» با شتابدهنده‌ها

رسانه
2020/01/12 ژانویه
100st.ir/8264
کپی شد

دورهمی ۱۰۰ استارت‌آپ با شتاب‌دهنده‌های ایرانی چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه در فضای کار اشتراکی زاویه برگزار شد. در این دورهمی که با حضور حدود ۲۰ شتاب‌دهنده برگزار شد، درباره مدل‌های همکاری ۱۰۰ استارت‌آپ با شتاب‌دهنده‌ها، دلایل شکست شتابدهنده‌ها در تجربه‌های جهانی و وضعیت زیست‌بوم استارت‌آپی کشور و شتاب‌دهنده‌های ایرانی گفت‌وگو شد.

۱۰۰ استارت‌آپ و شتاب‌دهنده‌ها

پیمان لطفی مدیر بخش تعامل با شتاب‌دهنده‌ها در ۱۰۰ استارت‌آپ در این دورهمی با اشاره به اینکه ۱۰۰ استارت‌آپ، شتاب‌دهنده‌ها را شریک اصلی خود در ادامه راه می‌داند، گفت که آنها در ابتدا فکر می‌کردند تنها مشکل اکوسیستم در کشور، نبود سرمایه است ولی امروز متوجه شده‌اند که نبود یک تیم خوب برای سرمایه‌گذاری نیز معضل مهمی است که امروزه گریبان‌گیر شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران حوزه استارت‌آپی ایران شده است.

پیمان لطفی، مدیر تعامل با شتابدهنده‌ها

به گفته لطفی تا به امروز ۲۸۵ ثبت‌نام در پلتفرم ۱۰۰ استارت‌آپ صورت گرفته که ۱۳۰ عدد از آنها مستندات خود را تکمیل کرده‌اند و ۷۱ تیم نیز به مرحله داوری حضوری دست یافته‌اند. ۴۵ تیم برای سرمایه‌گذاران ارائه داشته‌اند و درنهایت ۸ تیم نهایی به فرایند سرمایه‌گذاری و مرحله عقد قرارداد رسیده‌اند. همچنین ۹ تیم دیگر در حال بازبینی و بررسی‌های مجدد هستند تا دوباره وارد چرخه تزریق سرمایه شوند. او صحبت‌هایش را درباره ۱۰۰ استارت‌آپ ادامه داد: «۱۰۰ استارت‌آپ در حال حاضر با ۳۰ نهاد در حال مذاکره و صحبت برای توسعه همکاری‌ است. با توجه به نظرسنجی که توسط ۱۰۰ استارت‌آپ از چندین مدیر شتاب‌دهنده کشور صورت گرفته، مشکل اصلی شتاب‌دهنده‌ها در ایران به عدم تجربه منتورها برمی‌گردد و پس از آن ساماندهی نامناسب جزو مشکلات اصلی‌شان به شمار می‌رود. همچنین مهم‌ترین چالش حاضر اکوسیستم استارت‌آپی کشور از دید مدیران شتاب‌دهنده‌ها، کیفیت پایین تیم‌ها و درنتیجه عدم علاقه سرمایه‌گذاری روی آنها است.»

لطفی گفت که مشارکت در تسهیل موارد مرتبط به رگولاتور و همچنین کمک به افزایش همکاری‌های شتاب‌دهنده‌ها و کمک در تامین زیرساخت، تنها بخشی از وظایف و راهبردهای آینده ۱۰۰ استارت‌آپ است و آنها قصد دارند ظرفیت آموزشی خود را نیز رشد داده و در هزینه‌های تیم‌ها نیز مشارکت داشته باشند تا بار مالی را کمتر کنند. به گفته لطفی، امروزه شتاب‌دهنده‌ها بیشتر از آنکه مشکل مالی داشته باشند، در مرحله پیش‌شتاب‌دهی آسیب‌هایی دارند و به دنبال تیم قوی و خوب و مورد اعتماد هستند.

عوامل شکست و پیروزی شتاب‌دهنده‌ها

در ادامه این دورهمی، محمدرضا ازلی کارشناس حوزه فناوری نیز گزارشی را درباره عوامل شکست و پیروزی شتاب‌دهنده‌ها ارائه کرد که با همکاری مجموعه ۱۰۰ استارت‌آپ تهیه شده است. «یکی از این موارد عدم توانایی در جذب بهترین تیم است که گاه به دلیل مشکلاتی مانند مکان نامناسب شتاب‌دهنده‌ اتفاق می‌افتد، چراکه در برخی شهرستان‌ها شتاب‌دهنده‌ای وجود دارد اما اکوسیستم و تیمی وجود ندارد. همچنین ناتوانی در شناسایی تیم‌های خوب از دیگر معضلات شتاب‌دهنده‌ها است و مواردی چون توانایی اجرایی، استقامت، نظم، صداقت و کار تیمی در تیم‌هایی که هدایت می‌کنند نیز وجود ندارد.»

محمدرضا ازلی، سردبیر پایگاه تحلیلی تکراسا

به گفته او، در ابتدای شکل‌گیری شتاب‌دهنده‌ها، آنها در همه حوزه‌ها فعالیت می‌کردند ولی هر چه به جلو پیش می‌رویم شتاب‌دهنده‌ها نیز تخصصی‌تر می‌شوند و روی یک حوزه خاص تمرکز کرده‌اند که این موضوع مزیت‌های زیادی نسبت به شتاب‌دهنده‌هایی که در چندین حوزه فعالیت می‌کنند، دارد.

رضا قربانی رئیس هیئت‌مدیره موسسه تراکنش در این دورهمی با اشاره به اینکه مهم‌ترین نقد به سال‌های گذشته ورود نامناسب دولت و ایجاد انحراف در مسیر درست بود، گفت: «من با هر ایرانی یک استارت‌‌آپ و یا هر ایرانی یک شتاب‌دهنده هیچ مشکلی ندارم مادامی‌که پول دولت وسط نباشد یعنی اگر دولت نباشد، اصلا هر ایرانی، ۱۰ استارت‌آپ و این موضوع موردی نیز ندارد چون یکی از دلایلی که باعث مسیر اشتباه اکوسیستم استارت‌آپی کشور شد، حضور دولت بود.»

رضا قربانی، سردبیر پایگاه تخصصی راه پرداخت

به گفته قربانی، مقایسه ایران که از لحاظ سرمایه‌گذاری در بن‌بست است با آمریکا که بحران مالی داشته، درست نیست. باید توجه داشته باشیم که اوبر در بحران شکل گرفته است و نه در بن‌بست.

رئیس هیئت‌مدیره موسسه تراکنش به پایان استارت‌آپ نیز اشاره کرد و این‌طور توضیح داد: «پایان استارت‌آپ یعنی راه را اشتباه آمده‌ایم و یکی از دلایل آن نیز حضور دولت است. کسانی که اکنون از کارآفرینی نوین صحبت می‌کنند با آدرس اشتباهی موضوعات امروز فضای استارت‌آپی ایران را چیزهای دیگری معرفی می‌کنند و راه برون‌رفت را راه‌حل‌های من‌درآوردی می‌دانند اما توجه داشته باشیم که تنها راه‌حل برون‌رفت از این راه، آموزش جدی است که متاسفانه تنها جایی که می‌تواند آموزش دهد نیز مدرسه و دانشگاه است. درنتیجه اگر آموزش جدی نبینیم و به سمت خلق ارزش نرویم، همین مسیر ادامه خواهد داشت.»

به گفته قربانی، در شرایط بحرانی قرار داریم و یک اتفاق ساده که نظم است را فراموش کرده‌ایم. درحالی‌که نظم در این شرایط جدی‌تر است. همچنین در فضای استارت‌آپی کشور نیاز داریم که استارت‌آپ‌ها به سمت تکنولوژی حرکت کنند.

رضا کلانتری‌نژاد، مدیرعامل هم‌آوا

رضا کلانتری نژاد مدیرعامل هم‌آوا با اشاره به اکوسیستم استارت‌آپی ایران گفت: «کسانی که در این اکوسیستم به دنبال منفعت‌های کوتاه‌مدت هستند از بازار خارج خواهند شد و کسانی که تنها رویکرد اقتصادی دارند نیز کار اشتباهی می‌کنند. فعالیت استارت‌آپی یک فعالیت ارزش نهادی است و ما باید نگرش مثبتی به آینده داشته باشیم؛ در همین شرایط اقتصادی،‌ معاملات بزرگی در شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری صورت گرفته که برای رشد و توسعه‌ آنها بوده است، درنتیجه این روحیه ماست که آینده را شکل می‌دهند نه وقایع تاریخی و الگوها و مدل‌های جهانی که در سایر نقاط دنیا رخ داده است.»

منبع گزارش: راه پرداخت

بازتاب این رویداد در دیجیاتو: ۱۰۰ استارتاپ همه شتاب‌دهنده‌های کشور را همکار آينده خود می‌داند