چگونه بهره‌وری تیم استارت‌آپ خود را افزایش دهیم؟

رسانه
2023/01/18 ژانویه
100st.ir/23891
کپی شد
افزایش بهره‌وری استارت‌آپ

در دنیایی که بهره‌وری عامل مهمی برای پیشرفت است، چگونه می‌توانیم بهره‌وری تیم استارت‌آپ خود را افزایش دهیم؟ بهره‌وری تیم استارت‌آپ به‌معنای آن است که بتوانیم از یک زمان معین، حداکثر کارایی را به دست آوریم. اگر استارت‌آپی را اداره می‌کنید، باید بتوانید عوامل حواس‌پرت و مسائل ناگهانی و پیش‌بینی‌نشده را در محیط کار خود مدیریت کنید. در این مقاله با ما همراه شوید تا ۸ روش مهم برای افزایش بهره‌وری را در اختیارتان بگذاریم. 

بهره‌وری در محل کار چیست؟ 

همه کارآفرین‌ها می‌دانند که میزان بهره‌وری در محل کار چقدر اهمیت دارد. اما مسئله این است که تنها تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند بهره‌وری را در محل کارشان افزایش دهند. بهره‌وری در محل کار یعنی اینکه چگونه کارمندان وظایف یا کارهای محوله‌شان را به‌طور کارآمد انجام دهند.

به کلمه «کارآمد» توجه کنید. بهره‌وری صرفا به‌معنای این نیست که اگر دیروز دو کار انجام دادید امروز سه کار انجام دهید. بهره‌وری چیزی فراتر از تحویل سهمیه‌های کاری است. بهره‌وری با کیفیت همراه است. اگر استارت‌آپی اهداف تولیدی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با نهایت کیفیت انجام دهد، یعنی آن استارتاپ بسیار بهره‌ور است.

بااین‌حال، بهره‌وری در محل کار چیزی نیست که بتوان به‌راحتی به آن دست یافت. حتی استارت‌آپ‌های باتجربه همچنان نرخ بهره‌وری پایین را مانعی برای موفقیت خود می‌دانند. عوامل زیادی وجود دارد که مانع بهره‌وری کارکنان می‌شود. در مقام یک مدیر تجاری، باید از این موانع آگاه باشید تا بتوانید قبل از آنکه بر عملکرد شرکت تا ثیر بگذارند، با آن‌ها مقابله کنید.

۸ روش مهم برای افزایش بهره‌وری تیم استارت‌آپ

چگونه بهره‌وری تیم استارت‌آپ را در محل کار افزایش دهیم؟ روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد. در این مقاله به ۸ روش رایج‌ و موثر را برای افزایش بهره‌وری استارت‌آپ‌ها معرفی می‌کنیم. بیایید باهم آن‌ها را بررسی کنیم.

افزایش بهره‌وری استارت‌آپ

برگزاری جلسات

برگزاری جلسات روزانه مزایای زیادی دارد. کیفیت ارتباطات و تعامل کار تیمی را افزایش می‌دهد. بااین‌حال، برخی از مدیران استارت‌آپ‌ها، آن را وقت‌گیر می‌دانند و به آن توجه نمی‌کنند. درصورتی‌که، بیشتر این جلسات را می‌توان به‌سادگی و با یک ایمیل ساده انجام داد.

برگزاری جلسات کاری ضروری است، اما باید بتوانید ارزیابی کنید که کدام جلسه کاری اولویت بیشتری دارد و باید برگزار شود.

چند وقت پیش، فلوچارتی را در مقاله‌ای از مجله‌ کسب‌وکار هاروارد (Harvard Business Review) دیدم که به کمک آن می‌توانستیم ارزیابی کنیم آیا ضرورتی برای برگزاری جلسات کاری داریم یا خیر. این فلوچارت شامل سؤالاتی بود که با بله یا خیر باید به آن‌ها پاسخ می‌دادیم. اگر پاسخ‌های شما خیر بود، به‌جای برنامه‌ریزی جلسه، گزینه‌های جایگزین مناسبی ارائه می‌داد. اگر همه پاسخ‌های شما بله بود، این اطمینان را می‌داد که جلسات کاری شما حتماً باید برگزار شود.

بنابراین خیلی ساده می‌توانید با درنظرگرفتن شرایط تیم و کسب‌وکار خود معیارهایی را برای اولویت و فوریت‌ جلسات تعیین کنید. 

حذف عوامل مخل تمرکز

انگیزه چیزی است که کارکنان را به کار بیشتر و بهتر سوق می‌دهد. اگر کارکنان شما در محیط کاری باانگیزه هستند، مطمئناً تمرکز بیشتری بر انجام کارهایشان دارند و کار باکیفیت برایشان مهم است. اما اگر در محیط کار عواملی باشد که تمرکز تیم را به‌هم بریزد یا انگیزه تیم را کاهش دهد، بهره‌وری نیز کاهش می‌یابد.

برخی از مدیران استارتاپ‌ها فکر می‌کنند که دسترسی کارمندان به تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی در محیط کار می‌تواند موجب حواس‌پرتی و کاهش بهره‌وری آنان شود. این نگرش درست است. صدای اعلان‌های تلفن‌همراه می‌تواند تمرکز کارمندان را حین کار کاهش دهد. اما برخی از کارمندان نیز نمی‌توانند بدون چک‌کردن شبکه‌‌های اجتماعی خود از وضعیت پیشرفت کارها مطلع شوند.

این مدیران به‌عنوان راهکار استفاده از تلفن‌همراه را در محل کار ممنوع می‌کنند و دسترسی کارمندان را به شبکه‌های اجتماعی و موارد مشابه محدود می‌کنند. اما نکته اینجاست که ممنوع‌کردن چنین ابزارهایی انگیزه کارمندان را از بین می‌برد. به نظر شما چه‌کار کنیم؟

قوانین سختگیرانه اعمال کنید اما اگر لطمه‌ای در انجام کارها ایجاد نمی‌کند، لازم نیست دسترسی به تلفن‌های همراه را ممنوع کنید. زیرا در برخی از موقعیت‌های شغلی، برای کارآمدی بیشتر، باید به تلفن همراه یا شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشت. به همین دلیل اگر کارمندان در مشاغل استراتژیک هستند قوانین سختگیرانه اعمال کنید و به آن‌ها بگویید فقط در زمان استراحت و ناهار دسترسی کامل دارند، نه بیشتر.

اولویت‌‌دادن به سلامت کارکنان

سازمان جهانی بهداشت همیشه بر این موضوع تاکید می‌کند که سلامت محیط کار، بهره‌وری کارمندان را افزایش می‌دهد. توجه به سلامت نیروی کار می‌تواند روحیه و بهره‌وری کارکنان را افزایش و خستگی ذهنی آنان را کاهش دهد. 

شاید کلیشه‌ای باشد، اما سلامتی پادشاه است، به‌خصوص در کسب‌وکار. فرقی نمی‌کند كاركنان شما کارشان فیزیکی است یا فکری، باید سلامتشان در محیط کار تضمین شود. کارمندان شما، چه در خانه و مواقع دورکاری و چه در محل کار، باید از نور طبیعی، فضای کافی، هوای سالم، دمای مناسب و… برخوردار باشند. همچنین لازم است محیط کاری تاحدامکان کم‌تردد و بدون مزاحمت باشد.

ایجاد فرهنگ کاری اثربخش

داشتن فرهنگ کاری مؤثر تاثیر بسزایی در بهره‌وری تیم استارتاپ دارد و می‌تواند موجب موفقیت یا شکست یک استارتاپ شود. یک فرهنگ کاری خوب منجر به مشارکت بیشتر کارکنان و افزایش نتایج کسب‌وکار می‌شود.

وقتی می‌گوییم فرهنگ کاری اثربخش، منظورمان فقط فراهم کردن محیط کاری خوب یا مزایای شغلی نیست، بلکه منظورمان ارزش بخشیدن به تک‌تک اعضای تیم استارتاپ‌هاست. مدیران باید به اعضای تیم خود بفهمانند که چقدر حضورشان برای موفقیت استارتاپ ضروری است.

نکته دیگر اینکه دیدگاه‌های خود را با اعضای تیم استارتاپ به اشتراک بگذارید، اما نظر خود را به آن‌ها تحمیل نکنید. فراموش نکنید هر کارمندی باید عضو ارزشمندی از تیم استارتاپ شما باشد. پس همیشه آن‌ها را بپذیرید و حمایت کنید.

تهیه امکانات و تجهیزات استاندارد 

بدون تجهیزات و امکانات مناسب، هیچ کارمندی نمی‌تواند مولد باشد. تجهیزات سالم از ضروریات استارتاپ‌هاست. بدون تجهیزات مناسب و استاندارد، کارمندان شما بهره‌وری درستی نخواهند داشت. این امکانات بسته به نوع فعالیت استارتاپ‌ها متفاوت است. برای مثال، استارت‌آپ‌های حوزه فناوری به امکاناتی نظیر رایانه، انواع نرم‌افزار، فضای اداری و اینترنت پایدار و پرسرعت نیاز دارند.

تنظیم دستورالعمل‌های صریح و واضح

آیا می‌دانستید که عناوین شغلی و وظایف کاری مبهم و نامشخص استرس زیادی در کارمندان ایجاد می‌کند؟ درست است که در مراحل اولیه شروع به کار استارت‌آپ‌ها نامشخص‌بودن کارها تا حدودی عادی است، اما توجه داشته باشید که استرس بر حوزه‌های مختلف زندگی هر فردی اثرات ناخوشایندی می‌گذارد که به‌مرور باعث کاهش بهره‌وری می‌شود! بنابراین، برای جلوگیری از این نوع نگرانی‌ها همیشه دستورالعمل‌های واضح و ساختارمندی ارائه دهید تا عملکرد و بهره‌وری تیم در ایدئال‌ترین حالت خود باشد. 

آموزش‌دادن 

استخدام افراد متخصصان برای استارتاپ شما ضروری است. بااین‌حال، باید در نظر داشته باشید که هیچ متخصصی همه‌چیز را نمی‌داند. به‌جای جست‌وجوی غیرممکن، سعی کنید افرادی را استخدام کنید که بتوانند ذهن خود را بر روی اهداف استارت‌آپ معطوف کنند. تنها چیزی که آن‌ها نیاز دارند، اراده‌ و پشتکار است. تنها با پشتکار است که می‌توان مهارت‌های خود را توسعه داد. به‌این‌ترتیب، هم‌زمان با توسعه استارتاپ کارمندان شما نیز رشد می‌کنند.

با توجه به حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، آموزش لازم را انتخاب کنید. البته گاهی لازم است مهارت‌های نرم و سخت را در کنار هم آموزش دهید. مهارت‌های سخت مانند زبان‌های برنامه‌نویسی، نرم‌افزار، تجزیه‌وتحلیل داده و… مهارت‌های نرم مانند ارتباط مؤثر، مهارت‌ گوش دادن، همدلی و حمایت.

به تیم خود کمک کنید تا یاد بگیرند چگونه زمان خود را بهتر مدیریت کنند و چگونه احساسات و نظرات خود را به‌گونه‌ای بیان کنند که تاثیر منفی بر دیگران نداشته باشد. این کار موجب انسجام، گردش بهتر کار و افزایش بهره‌وری تیم می‌شود.

ایجاد صمیمیت و صداقت کاری

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار، بر بهره‌وری تیم استارتاپ‌ها، این است که اعضای تیم مشارکت صمیمی و صادقانه با یکدیگر دارند. تیم‌هایی که می‌دانند چگونه با یکدیگر ارتباط کاری برقرار کنند، در مقایسه با تیم‌هایی که نمی‌دانند، موفق‌تر هستند. علاوه بر مدیریت ارتباطات، شما باید ابزارهای ارتباطی کارکنان خود را فراهم کنید.

هیچ‌کس دیگر وقت ندارد تمام ایمیل‌های خود را بخواند و به آن‌ها پاسخ دهد.

با افزایش انواع برنامه‌های چت و ویدئو، ایمیل‌ها کارکرد کمتری پیدا کردند و در حال منسوخ‌شدن هستند. سعی کنید یک ابزار ارتباطی مناسب برای تیم استارتاپ خود پیدا کنید تا به شما در بهبود ارتباطات داخلی و افزایش بهره‌وری تیم کمک کند.

افزایش بهره‌وری استارت‌آپ

چگونه میزان بهره‌وری تیم استارت‌آپ خود را پیگیری کنیم؟ 

تا اینجای مقاله به نکاتی اشاره کردیم که برای افزایش بهره‌وری به آن‌ها نیاز داشتیم. اما چطور میزان بهره‌وری تیم استارت‌آپ خود را پیگیری کنیم؟

برای پیگیری بهره‌وری تیم استارت‌آپ برنامه‌هایی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

برنامه‌های کاربردی ضروری برای پیگیری و افزایش بهره‌وری

مدیریت زمان اصلی‌ترین عامل افزایش بهره‌وری است. برای بهره‌وری بیشتر باید بدانید که چگونه زمان خود را مدیریت کنید. برای این کار می‌توانیم از ابزارهای مختلف که برای این منظور وجود دارد استفاده کنید. مثلاً برای مدیریت پروژه از ProofHub یا Monday، برای مدیریت برنامه‌ریزی از Google Calendar، برای مدیریت ارتباطات کاری از Gmail و Skype، مدیریت اسناد Google Drive یا Google Docs و برای ردیابی زمان از Time Doctor و Toggl استفاده کنیم.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که وظایف اعضای تیم خود را بر اساس فوریت و اولویت آن برچسب‌گذاری کنید.

برای اینکه کارها به‌اصطلاح گیر نکند و روند انجام کارها سرعت مناسبی داشته باشد، بهتر است آن‌هایی که فوری‌ و درعین‌حال آسان‌ هستند را به کارمندانی واگذار کنید که سرعت چندانی ندارند یا معمولا کارها را با تاخیر بیشتری آماده می‌کنند.

سخن نهایی

اغلب استارت‌آپ‌ها افزایش بهره‌وری تیم خود را در محل کار یک معضل می‌دانند و فکر می‌کنند داشتن تیمی که بهره‌ور باشد و بتواند کارها را درست و سریع پیش ببرد سخت است.

مهم نیست ساختن تیمی که بهره‌وری زیادی دارد چقدر دشوار است. مهم این است که برای داشتن آن اقدام کنید. بدیهی است که هر شروعی چقدر دشوار است. استارتاپ شما باارزش‌ترین دارایی شماست. اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان رشد کند، باید مطمئن شوید بهره‌وری در تیم شما روندی صعودی دارد.

متغیرهای زیادی وجود دارد که بر بهره‌وری تیم استارت‌آپ‌ها تأثیر می‌گذارد. در این مقاله نکاتی را به شما ارائه دادیم که به کمک آن فرایند بهتری را برای اینکه بهره‌وری تیم استارت‌آپ خود را افزایش دهید بگذرانید. چند برنامه مناسب نیز برای پیگیری بهره‌وری تیم ارائه دادیم.

بهره‌وری تیم استارتاپ شما صرفاً با تجربه کاری آن‌ها حاصل نمی‌شود و به عوامل متعددی بستگی دارد. بنابراین، سعی کنید این نکات و رویه‌ها را برای بهبود کلی محل کار خود اجرا کنید. از تیم خود مراقبت کنید و به آن‌ها نشان دهید که برای آن‌ها ارزش قائل هستید تا آن‌ها نیز وفاداری خود را نشان می‌دهند و درازای آن بهترین کارشان را به شما تحویل دهند. به‌هرحال، یک تیم استارت‌آپ قوی، مهم‌ترین عامل برای رشد بیشتر کسب‌وکار شماست!