ارزش طول عمر مشتری (Customer Lifetime Value)

رسانه
2021/09/30 سپتامبر
100st.ir/22984
کپی شد
مفهوم ارزش طول عمر مشتری در سایت 100استارتاپ

ارزش طول عمر مشتری که به آن ارزش مشتری نیز گفته می‌شود، میزان سود یک مشتری در طول عمر خود برای یک کسب‌وکار است. به دلیل این‌که حفظ مشتری فعلی، هزینه‌ی کمتری نسبت به جذب یک مشتری جدید دارد، ارزش طول عمر مشتری (CLV) مقیاس بسیار مهمی به حساب می‌آید. پس از طریق ارتباط با مشتری و افزایش ارزش مشتریان فعلی، به راحتی در استارتاپ خود به رشد می‌رسید. استارتاپ‌ها با دانستن ارزش طول عمر مشتری (CLV) می‌توانند با حفظ حاشیه سود، برای جذب مشتریان جدید و نگهداشت مشتریان فعلی استراتژی تعیین کنند.

نحوه محاسبه ارزش طول عمر مشتری (CLV)

همانطور که گفتیم ارزش طول عمر مشتری، مجموع هزینه‌هایی است که مشتری از زمان شروع تا پایان ارتباط با یک کسب‌وکار، صرف می‌کند. از میانگین ارزش طول عمر مشتری، برای اهداف بازاریابی و تحلیلی استفاده می‌شود.

برای محاسبه آن مراحل زیر را طی کنید:

  1. شناسایی قراردادهایی که مشتری در آن ارزش ایجاد می‌کند 
  2. جمع‌آوری گزارش‌ها برای تعیین سابقه مشتری
  3. محاسبه درآمد هر قرارداد
  4. جمع همه موارد بالا

 

فرمول ساده‌تری نیز برای آن وجود دارد که می‌توانید در محاسبات خود از آن استفاده کنید:

فرمول محاسبه ارزش طول عمر مشتری در سایت 100استارتاپ

راه‌های افزایش ارزش طول عمر مشتری (CLV)

  • سرمایه‌گذاری روی ارتباط با مشتری
  • ارائه یک برنامه‌ی وفاداری مشتری (مانند ارائه تخفیف یا مزایا)
  • شناسایی بهترین مشتریان و اهدا هدیه به آن‌ها
  • رسیدگی به شکایات مشتریان ناراضی