آموزشی هیجان‌انگیز در کهکشان راه شادی

رسانه
2022/09/01 سپتامبر
100st.ir/22725
کپی شد
محمد مظلومی، هم‌بنیان‌گذار مجموعه کهکشان راه شادی در سایت 100استارتاپ

تیم کهکشان راه شادی، با تجربیات متعددی که در زمینه‌ی بازی‌سازی داشت سال 1400 وارد مسیر استارت‌آپی شد. آنچه در ادامه می‌خوانید مصاحبه با محمد مظلومی، هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ کهکشان راه شادی است.

چرا تصمیم به راه‌اندازی استارت‌آپ گرفتید؟

من سال‌های زیادی است که در بازار کار داخل و خارج ایران، مشغول فعالیت‌های مختلفی در زمینه‌ی IT (فناوری اطلاعات) هستم. طی این سال‌ها روند کار ما بیشتر سفارشی بود. طراحی شبیه‌ساز، انیمیشن صنعتی، بازی‌های تحت وب برای شرکت های Lego، Disney و IBM، از جمله فعالیت‌های ما طی این سال‌ها بود. با تجربه‌ی خوبی که در بحث سفارش به دست آوردیم، تصمیم گرفتیم در حوزه‌ی کودک شروع به کار کنیم و محصولی متفاوت ارائه دهیم. این شد که کهکشان راه شادی را با طراحی و داستان‌نویسی شروع کردیم. 

کهکشان راه شادی چه‌طور شروع به کار کرد؟

قبل از راه‌اندازی کهکشان راه شادی، مسابقه‌ی XPrize که با همکاری ایلان ماسک طراحی شده بود و جایزه‌ی ۱۵ میلیون دلاری داشت را شرکت کردیم. این مسابقه‌ دوره‌ی ۵ ساله داشت و طرح اولیه‌ی ما نیز در آن پذیرفته شد. با این هدف که جزو ۵ تیم اول باشیم، در مسابقه شرکت کردیم؛ ولی مسائلی مانند سهام، تحریم‌ها و مشکلات حقوقی باعث شد فرصت ارائه محصول اولیه را از دست بدهیم. بازخورد اولیه‌ی خوبی که گرفتیم تبدیل به انگیزه‌ای مضاعف شد تا همه‌ی تلاشمان را روی این پروژه بگذاریم. اردیبهشت ۹۵ بازی دهکده شادی در شتاب‌دهنده اکسل، با هدف ادغام بازی و آموزش راه‌اندازی شد. طی ۲ هفته نسخه‌ی اولیه را به بازار ارائه کردیم. مرتب بازخورد مشتریان را مورد بررسی قرار می‌دادیم و اغلب هفته‌ها به طور منظم به‌روزرسانی داشتیم. آن زمان بازار خلوت بود و ما هم زمان مناسبی محصول را ارائه کردیم و طی ۹ ماه توانستیم به ۴۰۰۰۰ کاربر فعال روزانه برسیم. سپس بنا به برخی دلایل از جمله نداشتن سرمایه مناسب و عدم حمایت کافی، پروژه متوقف شد. مدتی بعد هم با استفاده از تجربیات قبلی بازی، تیم جدیدی تشکیل و استارت‌آپ کهکشان راه شادی در سال 1400 فعال شد.

وضعیت فعلی کهکشان راه شادی چه‌طور است؟

ما بر اساس تجربیاتی که از بازی‌های قبلی و به خصوص دهکده شادی داشتیم، تصمیم گرفتیم مجموعه بازی‌های جدیدی را در قالب گروه کهکشان راه شادی تولید کنیم. در حال حاضر سه محصول به نام‌های سیاره‌ی شادی، دبستان شادی و سرزمین قصه و شادی، ارائه کردیم که در واقع شکل بسیار گسترده‌تر و کامل‌تر از طرح اولیه در سال‌های گذشته هستند. این سه محصول از نو و با توجه به وضعیت فعلی بازار توسعه پیدا کردند و می‌توان گفت بیش از MVP (کمینه محصول پذیرفتنی) که اول مشخص کردیم را داریم. فعلا در فاز تقاضا‌یابی و بهینه‌سازی هستیم. در حال حاضر برنامه‌های زیادی داریم که با توجه به تغییرات بازار آن‌ها را عملی خواهیم کرد. این سه محصول در کافه بازار منتشر شده‌اند و به زودی در Google Play هم ارائه می‌شوند.

تیم کهکشان راه شادی از چند نفر تشکیل شده است؟

در سال‌های فعالیت، افراد و تیم‌های مختلفی روی بازی‌های ما کار کردند؛ اما از هسته اصلی تیم در حال حاضر فقط من، برادرم و آقای صداقت در تیم هستیم. البته در تشکیل تیم و شرکت جدید، آقای صمصامی که از همکاران قدیمی ما نیز هستند به عنوان هم‌بنیان گذار با ما بودند و هم اکنون هم در تیم و در بخش‌های مدیریتی با ما همکاری مستقیم دارند. در طی مسیر نیروهای دیگری نیز به ما اضافه شدند؛ آقای تقی‌زاده و خانم سهمانی به عنوان گرافیست، خانم‌ها  باباخانی و پورابراهیمی به عنوان اسکرام مستر، خانم شیر علی در بخش محتوا، آقای امیریان به عنوان مدیر محصول‌ و بازاریابی و آقایان رجبی و صداقت نیز به عنوان برنامه‌نویس در تیم فعالیت دارند. البته افراد دیگری هم در طول پروژه و در بازه‌های زمانی مختلف به صورت موقت به تیم اضافه شده و با ما همکاری دارند، ولی در حال حاضر اعضای اصلی و ثابت تیم افرادی هستند که به آن‌ها اشاره شد.

اعضای تیم کهکشان راه شادی در سایت 100استارتاپ

برای مدیریت بهتر، در کهکشان راه شادی از چه ساختاری استفاده می‌کنید؟

ما از اسکرام استفاده می‌کنیم ولی به دلیل تجربه‌ای که داشتیم، ساختار ما کمی با ساختار اصلی اسکرام متفاوت است. به این دلیل که اوایل در کهکشان راه شادی همه‌چیز گنگ بود، هر ۲ هفته انتشار و تست انجام می‌دادیم. خیلی از بازی های موفق ایرانی از این تکنیک استفاده می‌کنند؛ یک بازی موفق خارجی را انتخاب کرده و بعد از تحلیل، در فاز اول آن را اجرا می‌کنند. چون خروجی بازی مشخص است، تسک‌ها نیز واضح‌اند. در نتیجه طی این مدت از اسکرام استفاده می‌کنند؛ عمدتا برنامه مشخص است و چالش خاصی هم ندارند. ولی بعد از ارائه محصول به بازار، چون شرایط کمی پیچیده می‌شود، شبیه سبک رایج اسکرام، عمل می‌کنند. ما طبق تجربه‌های قبلی می‌دانستیم محصول باید چه ویژگی‌هایی را داشته باشد. فقط بازخورد کاربر را بررسی می‌کردیم، AB test انجام می‌دادیم و تغییرات مورد نیاز را اعمال می‌کردیم.

چشم انداز شما برای کهکشان راه شادی چیست؟

اگر اتفاق خیلی عجیبی در بازار نیفتد، امیدواریم تا ۳ سال آینده یکی از محصولاتمان جز ۱۰ محصول پول‌ساز حوزه‌ی کودک شود. ما نگاهمان فقط بازی نیست و می‌خواهیم یک پلتفرم آموزشی باشیم. قصد داریم در بحث آموزش کودک، پلتفرم‌هایی را به سازمان‌ها یا شرکت‌های مختلف ارائه دهیم. زیرساخت‌هایی نیز برای این موضوع آماده کرده‌ایم. در دوره‌های بعد هم می‌توانیم به سنین بالاتر فکر کنیم. در طرح نوشته شده، محصولات جانبی هم داریم ولی اولویت فعلی ما همین ۳ محصول است. به طور کلی سعی داریم در داخل و خارج از ایران، منحصر به فرد باشیم و با رقبای خود فرق اساسی داشته باشیم.

مزیت رقابتی کهکشان راه شادی چیست؟

تنوع محتوا برای کودکان اهمیت زیادی دارد، آن‌ها به ماجراجویی علاقه‌مندند. ما نقاط ضعف و قوت رهبران بازار جهانی این حوزه را بررسی کردیم. مطابق آن یک ساختار برای خودمان نوشتیم؛ به طور مثال سعی کردیم همزمان با بالا بردن تنوع، کیفیت مطلوبمان را هم حفظ کنیم. همینطور از نظر فنی تلاش کردیم تا در کنار پایین آوردن هزینه‌ی تولید، تنوع محصولات را بالا ببریم. 

در شروع کار سرمایه داشتید؟

ما کارمان را به صورت سفارشی در سایت‌های خارجی شروع کردیم و عملا سرمایه‌ای نداشتیم. بعد از آن برای شتاب‌دهنده اکسل اقدام کردیم تا بتوانیم استارت‌آپ خود را راه‌اندازی کنیم. برخلاف پروژه‌های قبلی که چند روزه بودند، طی فرصت چند ماهه روی یک محصول تمرکز کردیم. این محصول اولیه (سال 95) به دلیل برخی مشکلات و علی‌رغم موفقیت در بازار، بعد از مدتی به صورت کامل کنار گذاشته شد. اما برای محصولات و تیم جدید توانستیم از صندوق نوآوری و شکوفایی و ۱۰۰استارت‌آپ، مبلغ ۲ میلیارد تومان جذب سرمایه انجام دهیم.

چه پیشنهادی به تازه‌کار‌های این حوزه دارید؟

اگر ایده‌ی گنگ و نویی دارید، بهتر است از همان اول، انتشار داشته باشید و بازخورد مشتری و کاربر را بررسی کنید. اگر به درآمد دلاری دسترسی دارید و محصولتان خارج از ایران معنا دارد حتما به آن فکر کنید و این فرصت را از دست ندهید. این درآمد در مسیر رشد، کمک زیادی به شما خواهد کرد. هنگام راه‌اندازی استارت‌آپ، تحقیقات بازار بسیار اهمیت دارد. ببینید در ایران چه کاری انجام نشده و شما تیم مناسب و توانایی انجام آن را دارید، به آن سمت حرکت کنید.