چگونه پیچ‌دک را به سرمایه‌گذار ارائه دهیم؟

رسانه
2022/06/22 ژوئن
100st.ir/22071
کپی شد
راهکارهای یک ارائه موفق از زبان محمدحسین مسعودی، مدیر مدیر رشد و شتابدهی ۱۰۰استارت‌آپ

پیچ‌دک (PITCH DECK) چیست؟


یکی از سولات همیشگی و پرتکرار تیم‌های استارتاپی از ما سوال درباره‌ی طراحی و ارائه‌ی پیچ‌دک (PITCH DECK) است. ماحصل ارتباط مستمر با تیم‌های استارتاپی و بررسی نقاط ضعف و قوت آن‌ها و هم‌چنین ارتباط با سرمایه‌گذاران متعدد تجربه‌ی گران‌بهایی است که حالا محمدحسین مسعودی، مدیر رشد و شتابدهی ۱۰۰استارت‌آپ آن را در اختیار شما گذاشته است. تهیه و ارائه‌ی یک پیچ‌دک (PITCH DECK) استاندارد و قانع‌کننده یکی از اقدامات مهم در جذب سرمایه است. درواقع پیچ‌دک نقطه‌ی شروع تماس شما با سرمایه‌گذاران و اولین مواجه و برداشت آن‌ها از استارتاپ شماست. در اولین قسمت از مجموعه ویدئوهای آموزشی پیچ‌دک  (PITCH DECK) استاندارد ضمن توضیح مختصری از
۳ مدل ارائه‌ی کسب‌وکار به دیگران به‌طور مفصل در مورد پیچ‌دک صحبت خواهیم کرد.

 

انواع ارائه به سرمایه‌گذار

 

شما معمولا کسب‌وکارتان را در ۳ مدل می‌توانید به دیگران ارائه کنید:

۱- ارائه‌ی تک جمله‌ای: در یک جمله واضح و شفاف بگویید که دقیقا چه کاری انجام می‌دهید، این تک جمله به دیگران می‌گوید که شما در چه صنفی فعالیت دارید.

۲- ارائه‌ی آسانسوری: فرض کنید تنها جایی که می‌توانید سرمایه‌گذار مد نظرتان را ببینید در آسانسور محل کارش است. در مدت زمانی که آسانسور به طبقه‌ی مورد نظر می‌رسد فقط می‌توانید این ۳ مسئله‌ی مهم را با او به اشتراک بگذارید: الف) کی هستید و چیکار می‌کنید؟ ب) خدمت یا محصول شما به درد چه کسانی می‌خورد؟ ج) چطور می‌خواهید از سرمایه‌گذارتان پول بگیرید؟

۳- پیچ‌دک  (PITCH DECK): در این مدل شما تمام سوالاتی که پاسخ آن‌ها برای سرمایه‌گذار مهم است را به صورت منظم و مرتب، با یک ریتم و منطق مشخص و به صورت کوتاه و بهینه در اختیار سرمایه‌گذار می‌گذارید.

مقاله مرتبط: چگونه یک پیچ‌دک استاندارد آماده کنیم؟

فقط به ۵ دقیقه زمان نیاز دارید

مدت زمان استاندارد ارائه‌ی پیچ‌دک (PITCH DECK) ، ۳-۵دقیقه‌ست. وقتی این جمله را کسانی که با این فضا آشنایی ندارند برای اولین‌بار بشنوند سریع می‌گویند: من تو ۵ دقیقه نمی‌تونم ارائه بدم! اما باید بدانید که اگر کلام شما در ۵ دقیقه جا نمی‌شود یعنی یک جای کار می‌لنگد. فرقی ندارد که می‌خواهید یک ایده‌ی خام را برای یک شتابدهنده ارائه دهید یا دنبال جذب سرمایه در مراحل بالاتر هستید، ۵ دقیقه زمان مناسبی برای شماست. در این ۵ دقیقه باید بگویید در حال حاضر چه کار می‌کنید، قبل از آن چه می‌کردید و بعدا قرار است چه کنید. بقیه‌ی زمان شما به پارامترهای دیگری بستگی دارد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

چطور یک ارائه‌ موفق داشته باشیم؟

  • ساده و به یاد ماندنی صحبت کنید: ساده بودن باعث می‌شود به خوبی در ذهن سرمایه‌گذار بمانید.

 

  • سریع صحبت کنید: در اینجا ریتم آهسته کاربرد چندانی ندارد اما مراقب باشید سرعت را در حدی نگه‌دارید که دیگران متوجه صحبت شما بشوند.

 

  • زمان را کنترل کنید: برای تمام اسلایدهای فایل ارائه خود بودجه‌بندی زمانی داشته باشید.

 

  • واضح صحبت کنید: واضح بگویید که قرار است چه کاری انجام دهید. تیم‌های زیادی بودند که بعد از پایان ارائه اصلا کسی متوجه نشده چه مشکلی را حل می‌کنند.

 

  • از کلمات اختصاری بپرهیزید: ممکن است سرمایه‌گذاری که روبه‌روی شما نشسته به اندازه‌ی شما علم نداشته باشد. سرمایه‌گذار قرار است کسب‌وکار شما را قضاوت کند پس سعی کنید برایش ابهام ایجاد نکنید.

 

  • هر چیزی که نیاز است را بگویید: در زمان ارائه‌ی خود چیزی را خارج از چهارچوب نگویید و فقط روی موضوعاتی که مرتبط است تمرکز کنید.

 

  • قبل از ارائه تمرین کنید: قبل از جلسه‌ی سرمایه‌گذاری حتما برای هم‌تیمی‌هایتان بارها و بارها ارائه کنید و از آن‌ها بازخورد بگیرید.

 

  • یک داستان سرگرم‌کننده بگویید: چیزی بگویید که در قالب یک خاطره‌ی پنج دقیقه‌ای در ذهن دیگران ثبت شود و از شلوغ‌بازی و بزرگ‌نمایی (SHOW OFF) پرهیز کنید.

 

  • زمان ارائه را کم کنید: سعی کنید با کم کردن زمان ارائه روی پرسش و پاسخ متمرکز شوید.

 

  • از شکست نترسید: در دنیای استارتاپی در فضایی حرکت می‌کنید که احتمالا قبل از شما کسی به آن‌جا نرفته، پس اینکه دیگران شما را درک نکنند یک اتفاق طبیعی است.

 

  • طراحی ساده و شیک داشته باشید: این بحث سلیقه‌ایست اما سعی کنید همه چیز را روی اقلیات پیش ببرید. بنابراین محور اصلی ارائه را خودتان قرار دهید و از اسلایدها برای نکات مهم استفاده کنید.

 

  • پیچ‌دکتان  (PITCH DECK) را در قالب PDF ارسال کنید: برای این کار از فونت‌ها و جلوه‌های مختلفی می‌توانید استفاده کنید اما بهتر است که ریسک نکنید و محتوا را درست به دست دیگران برسانید.

 

  • فرصت‌هایتان را پررنگ کنید: قرار نیست کارت‌های صدآفرین دوران مدرسه‌تان را به رخ سرمایه‌گذار بکشید اما اگر در مسیر کسب‌وکارتان فرصت جذاب و پررنگی داشتید حتما به آن اشاره کنید.

مقاله مرتبط: ارائه حرفه‌ای مقدمه‌ای برای جذب سرمایه

در نهایت و با رعایت همه‌ی نکاتی که گفته شد یادتان باشد که هیچ‌وقت یک پیچ‌دک خوب و قوی نمی‌تواند یک ایده‌ی کم‌ارزش یا یک مدل کسب‌وکاری ضعیف را ارزشمند جلوه دهد. هرچقدر که تلاش کنید ارائه‌ی خوبی داشته باشید، سرمایه‌گذار باهوش است و تفاوت این‌ها را متوجه می‌شود. یک سرمایه‌گذار سالم سرمایه‌گذاری است که هدفش خلق ارزش در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری خودش است و آمده تا روی شما سرمایه‌گذاری کند، پس هرچقدر بتوانید بیشتر اطمینانش را جلب کنید احتمال موفقیتتان بیشتر است.

پیشنهاد می‌کنیم برای توضیح و آشنایی بیشتر با مباحث مطرح شده، ویدئو این آموزش را مشاهده کنید.