صعود در بازار رمزارزها با بلاکچین بلورین

رسانه
2022/05/23 می
100st.ir/21508
کپی شد
سید امیر موسویان و محمد بلادیان هم‌بنیان‌گذاران تیم بلاکچین بلورین از تیم‌های پرتفو 100استارتاپ

در این قسمت از مصاحبه‌های ۱۰۰استارت‌آپ، به گپ‌وگفت با سید امیر موسویان و محمد بلادیان، هم‌بنیان‌گذاران استارتاپ بلاکچین بلورین، پرداختیم

سید امیر موسویان، یکی از هم‌بنیان‌گذاران بلاکچین بلورین، 32 ساله و فارغ التحصیل مهندسی پلیمر از دانشگاه امیرکبیر است. از ابتدای دوران دانشجویی تا به حال به دنبال کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکارهای مختلف بوده است. در چند سال اخیر به بازارهای مالی علاقمند شده و در حال حاضر در حوزه فینتک مشغول کار است.

محمد بلادیان، هم‌بنیان‌گذار دیگر بلاکچین بلورین دانشجوی مهندسی صنایع است. او از 14- 15 سالگی کارهای مختلفی در حوزه مالی و مارکتینگ انجام داده است. حدود 3 سال است که وارد فضای بازار سرمایه و رمزارز شده است و در حال حاضر در حوزه فیتک مشغول کار است.

ایده اولیه بلاکچین بلورین از کجا شروع شد؟

حدود یک سال پیش بنده و محمد بلادیان مشغول بررسی و تحلیل بازارهای مالی بودیم؛ که صحبت‌های شخص دیگری را راجع به داده‌های جدیدی که تا به‌حال تجربشان نکرده بودیم شنیدیم. این موضوع برایمان بسیار جالب بود و ایده‌ی ما از این‌جا شکل گرفت که چرا فقط یک عده‌ی خاص باید این داده‌ها را داشته باشند. در نتیجه به فکر راه‌اندازی بلاکچین بلورین افتادیم.

بلاکچین بلورین چه کاری انجام می‌دهد؟

در بلاکچین داده‌هایی با عنوان آن‌چین (On-Chain) وجود دارد که راجع به پشت پرده‌ی بازار و اتفاقاتی است که در معاملات میفتد. ما هم تحلیلی از پشت پرده‌، رفتار سرمایه‌دارهای بازار و افراد سرشناس این حوزه‌ را تجمیع، مرتب و دسته‌بندی کرده و در نهایت به تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران می‌فروشیم تا بتوانند روند‌های اصلی بازار را تشخیص دهند، سرمایه‌گذاری دقیقی داشته باشند و سود خوبی از بازار به دست آورند.

در حوزه‌ی بلاکچین یک موضوع مهم، قدمت سکه‌هاست؛ یا این‌که در حال حاضر چه سکه‌هایی به فروش می‌رود؟ سکه‌ها نو هستند یا قدیمی؟ بعدا چه اتفاقی قرار است برای سکه‌ها بیفتد؟ با این معیارها می‌توان ریسک بازار را تا حد زیادی کاهش داد. ما حدود ۳۰۰ معیار برای تحلیل داریم که به کاربر در بازار کمک می‌کند. به طور کلی، بلاکچین‌بلورین می‌خواهد دست بازار را برای کاربرها رو کند.

چرا حوزه‌ی بلاکچین را انتخاب کردید؟

قبل از راه‌اندازی بلاکچین بلورین، ما جزو سرمایه‌گذاران این حوزه بودیم. بعد از مدتی متوجه نیاز به تحلیل در سرمایه‌گذاری‌های خودمان شدیم. کسب‌وکارهایی را پیدا کردیم که چنین اطلاعاتی عرضه می‌کنند؛ بعد از بررسی‌هایی که انجام دادیم، تصمیم گرفتیم ما هم وارد این حوزه شویم. 

محل کار اعضای تیم بلاکچین بلورین

دیتا‌هایی که بر مبنای آن‌چین ارائه می‌کنید چه تفاوتی با تحلیل‌های دیگر دارد؟

از نظر من تحلیل تکنیکال یعنی تصادف و شانس. شما هیچ‌یک از شاخه‌های تحلیل تکنیکال را حتی با وجود قدمتی که دارد، در دوره‌های علمی و معتبر سرمایه‌گذاری، نمی‌بینید. ولی دوره‌های تحلیل فاندامنتال را می‌توانید در تمام آموزشگاه‌های رسمی و مطرح بگذرانید. نمی‌خواهم بگویم که نباید تحلیل تکنیکال انجام داد؛ به‌هرحال آمار و تصادف هم یک نکته است، ولی به نظر ما ارزش خیلی پایینی دارد و چیزی که می‌تواند ارزش آفرین باشد، بحث‌های فاندامنتال است. داده‌های فاندامنتال در بازارهای مالی استاندارد مثل بورس، توسط سبدگردان‌های حرفه‌ای که ریسک سنجی انجام می‌دهند، سبدها را ارزش‌گذاری و داده‌ها را بالا پایین می‌کنند، تامین می‌شود. بدون داده‌های آن‌چین، ما چنین چیزی در بلاکچین نداریم. داده‌‌ی آن‌چین در واقع می‌خواهد نقش داده‌‌های ارزشمند فاندامنتال را در این حوزه پر کند. به نظر من در آینده‌ی نزدیک آن‌چین، مهم‌ترین ابزار تحلیل‌گران خواهد شد.

تیم شما چطور شکل گرفت؟ و برای جذب افراد به تیم بلاکچین بلورین چه معیارهایی اهمیت بیشتری دارد؟

افراد فعلی که در تیم ما هستند، رفاقت‌های چندین ساله با یک‌دیگر دارند که باعث همدلی خیلی زیادی شده است. نکته‌ای که در افراد جدید برای ما مهم است حل کردن خودشان در جامعه و شور و هیجان تیم است. برای تحقق این موضوع هم ما انواع بازی‌ها را در تیم داریم؛ هم بازی‌های میدانی و هم بازی‌های رو‌میزی که باعث تعامل بیشتر اعضای تیم با یک‌دیگر می‌شود. تیم بلاکچین بلورین از افراد جوانی تشکیل شده که خیلی از آن‌ها تازه دانشجو شده‌اند و تجربه‌ی رسمی و آنچنانی در حوزه‌‌های کاری نداشته‌اند؛ ما نیز سعی کردیم تا این تجربه را در خود تیم ایجاد کنیم.

مقاله مرتبط: ۷ ویژگی تیم‌های موفق

مدل درآمدی بلاکچین بلورین به چه صورت است؟

از همان ابتدا منبع اصلی درآمد ما، فروش اشتراک به کاربران بوده است.

مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟

مخاطبان ما بیشتر افرادی هستند که یک آشنایی حداقلی را با این فضا دارند. به طور مثال بیت‌کوین خریده‌اند، کار با صرافی‌ها را بلدند و سایت‌های تحلیلی را تا حدودی می‌شناسند.

چشم‌انداز شما برای بلاکچین بلورین چیست؟

ما در ابتدا دو مسیر پیش روی خود داشتیم؛ یکی این‌که برگردیم عقب و دیتاهای آن‌چین بیشتری را تولید کنیم، مسیر دیگر هم حرکت رو به جلو و نتیجه‌گیری از دیتا‌های موجود برای اهداف کاربردی‌تر بود. ما مسیر دوم را انتخاب کردیم چون قصد داریم محاسبات و استراتژی‌هایی که یک کاربر باید روی دیتاها پیاده کند تا بتواند از آن‌ها نتیجه‌گیری کند را با هوش مصنوعی پیاده‌سازی کنیم و پیشنهادات مفیدی را به کاربر ارائه کنیم. یکی از افق‌های ما برای بلاکچین بلورین، ارا‌‌ئه‌ی تغییر روند‌های بازار به صورت خودکار، به کاربرهاست. تا این جا که بخشی از این‌ کار را به صورت دستی انجام دادیم، به شدت مورد استقبال کاربرها قرار گرفته است.

اعضای تیم بلاکچین بلورین از تیم‌های پرتفوی 100استارتاپ

از کجا با ۱۰۰استارت‌آپ آشنا شدید؟

زمانی که تصمیم به جذب سرمایه گرفتیم، من یک لیست از تمام سرمایه‌گذارهای ایران آماده کرده بودم. برای همه‌ی آن‌ها، حتی کسانی که در این حوزه فعالیتی نداشتند هم طرح را فرستادیم. یکی از این سرمایه‌گذاران ۱۰۰استارت‌آپ بود که طرح ما را پذیرفت که در نهایت موفق به جذب سرمایه شدیم. شناخت اولیه از ۱۰۰استارت‌آپ‌ هم زمانی داشتیم که قبل از بلاکچین بلورین یک شرکت از ما درخواست لانچ کردن محصول خود را داشت. خاطرم هست که آن‌ها هم برای جذب سرمایه سراغ ۱۰۰استارت‌آپ آمده بودند و در چند رویداد هم شرکت داشتند. همین باعث شناخت اولیه‌ی ما شد که هنگام نوشتن لیست بیشتر تمایل داشتیم ۱۰۰استارت‌آپ طرح ما را بپذیرد؛ چون ۱۰۰استارت‌آپ، یک شخص نیست و همراه خود چندین سرمایه‌گذار دارد.

سرمایه‌ی جذب شده را در چه زمینه‌ای استفاده کردید؟

ما در راند اول، ۶۰۰ میلیون تومان جذب سرمایه کردیم که حجم زیادی از آن برای نیروی انسانی و خریدهایی که داشتیم استفاده شد. طبیعتا قسمتی هم صرف خرید پکیج‌های آموزشی از سایت‌های معتبر خارجی شده است. یک بخش جذاب سایت ما، ارائه تحلیل از پکیج‌های آموزشی معتبر است. با خرید این ویدیو‌ها و بسته‌های آموزشی، علاوه بر ارائه آن‌ها به کاربران، خود تیم‌ هم آموزش می‌دید که در نهایت با این فرآیند‌ها، کنار یک‌دیگر به رشد خوبی رسیدیم. 

تاثیر جذب سرمایه روی کسب‌وکار و تیم شما چه بود؟

به شخصه مهمٰ‌ترین تاثیری که روی من داشت، جدا شدن از کار قبلی و تمرکز کامل روی بلاکچین بلورین بود. برای باقی تیم هم به همین شکل، باعث شد همگی روی این پروژه متمرکز شویم. علاوه بر آن، پیش‌بینی ما این بود که طی یک سال می‌توانیم بسته‌‌های خود را ارائه کنیم، ولی جذب سرمایه این مدت را به دو ماه کاهش داد. بعدها من فکر می‌کردم شاید نباید جذب سرمایه‌ می‌کردیم تا تمام سهام برای خودمان باقی بماند؛ ولی زمان ورود به بازار، یکی از مهم‌ترین پارامتر‌های موفقیت یک استارتاپ است. کند بودن و ورود دیرهنگام به بازار می‌تواند یک ایده را به کل نابود کند.

مقاله مرتبط: ایده، خلاقیت و نوآوری را باهم اشتباه نگیرید!

کلام آخر

ریسک نکردن، بزرگترین ریسک است. افرادی که در زندگی ریسک نمی‌کنند و سعی می‌کنند در دایره‌ی امن خود باشند نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض ریسک نابودی هستند.