نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

رسانه
2021/05/12 می
100st.ir/21391
کپی شد
مفهوم نرخ بازگشت سرمایه در سایت 100استارتاپ

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI) Return on Investment) ، یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد و معیارهایی است که میزان موفقیت یک سرمایه گذاری را نشان می‌دهد. شاید بهترین و ساده‌ترین تعریف برای نرخ بازگشت سرمایه، نسبت سود حاصل به میزان هزینه و سرمایه پرداخت شده باشد.

سود به دست آمده ممکن است تنها جنبه مالی نداشته باشد و شامل موارد غیر مالی مانند برندسازی شود؛ ولی به صورت کلی منظور از محاسبه نرخ بازگشت سرمایه، درآمد و سودآوری مالی کسب و کار است.

نرخ بازگشت سرمایه در صنایع و حوزه‌های کاری مختلفی کاربرد دارد. با محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در سرمایه گذاری می‌توان فهمید که تکنیک‌های استفاده شده چقدر در رشد و موفقیت کسب و کار تأثیر داشته‌اند و باید به کدام بخش‌ها بودجه بیشتر یا کمتری اختصاص داد.

سرمایه‌گذاران از این معیار برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های خود و عملکرد آن در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های دیگر بهره می‌گیرند. این شاخص در واقع سود به دست آمده از یک سرمایه‌گذاری را نسبت به هزینه سرمایه‌گذاری شده می‌سنجد. هرچه این نسبت بزرگ‌تر باشد، سود به دست آمده بیشتر است.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) به بیان ساده سود حاصل از سرمایه‌گذاری، نسبت به کل هزینه پرداختی است. بر این اساس می‌توانیم خیلی ساده فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه را به صورت زیر به دست آوریم:

نرخ بازگشت سرمایه = (کل هزینه – کل درآمد) / کل سرمایه گذاری

 

برای اینکه بتوانید نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را براساس درصد حساب کنید، می‌توانید نتیجه بالا را در 100 ضرب کنید.