پروفایل‌سنتر، کارآفرینی به سبک نوین

رسانه
2022/02/28 فوریه
100st.ir/20469
کپی شد
گفتگو با تیم پروفایل‌سنتر از تیم‌های پرتفو 100استارتاپ

شهرام ثبوتی‌پور متولد ۱۳۵۴ و مدیر عامل مجموعه پروفایل‌سنتر است.

علی‌رغم میل شخصی، در دبیرستان از ریاضی به تجربی تغییر رشته می‌دهد سرانجام در رشته پزشکی قبول شده و پس از تحصیل در این رشته موفق به کسب مدرک دکتری عمومی پزشکی می‌شود اما هیچ وقت طبابت نکرده است؛ علاقه او به حوزه IT باعث شد به کسب‌وکار در فضایی بپردازد که از دوران دبیرستان به آن علاقه داشته است.

در ادامه، ۱۰۰استارتاپ به گفتگو با شهرام ثبوتی‌پور مدیرعامل استارتاپ پروفایل‌سنتر پرداخته با ما همراه باشید.

پس از تحصیل در رشته پزشکی به IT و بیزینس در این حوزه پرداختید، چه عاملی باعث این تغییر شد؟

رشته تحصیلی من در دوران دبیرستان ریاضی بود اما با فشار خانواده رشته پزشکی را انتخاب و مشغول به تحصیل شدم. پس از پایان دوره عمومی به دلیل علاقه شدید به حوزه IT فعالیت خود را در این زمینه ادامه دادم.

در دهه ۸۰ به مدت ۱۰ سال مدیریت شرکتی را به عهده داشتم و در آن مدت فعالیت شرکت ما به شکل پروژه محور در حوزه فناوری اطلاعات و تولید نرم‌افزار بود.

در دهه ۹۰ حوزه کاری مجموعه ما گسترده‌تر شد. یک دوره عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بودم. با شرکت‌های خارجی، سازمان‌های بزرگ و NGOها (سازمان‌های مردم‌نهاد) همکاری داشتم و همچنین انجام پروژه ملی با وزارت فناوری اطلاعات از جمله فعالیت‌های من بود که باعث کسب تجربه بسیار شد.

محصول اولیه پروفایل‌سنتر

در ابتدا محصول ما یک سرویس هدایت شغلی-تحصیلی بود که در آن آزمون‌های روانشناسی تعبیه شده بود و هر فرد با انجام آزمون‌ها به ویژگی‌های شخصیتی خود دست می‌یافت و پس از آن، از طریق الگوریتم طراحی‌شده در این محصول، میزان هم‌پوشانی این ویژگی‌ها با مشاغل مختلف سنجیده و در قالب گزارش‌های متعدد به فرد ارائه می‌شد. نتایج به دست آمده از آزمون‌ها برای فرد بسیار جذاب است زیرا پس از انجام تست‌ها به اطلاعات جامعی درباره خودش می‌رسد. در این قسمت پروفایل‌سنتر نقش یک مشاور و راهنما را ایفا کرده و به تصمیم‌گیری فرد برای آینده شغلی‌اش کمک می‌کرد. این روند تا سال 99 و با هدف توسعه محصول ادامه داشت.

هر کسی برای هر شغلی ساخته نشده

ایده اصلی پروفایل‌سنتر از سال ۹۶ شکل گرفت؛ تغییر جهت یک شبه از رشته پزشکی به حوزه IT عامل اصلی شکل‌گیری این ایده شد. مسیر تحصیلی من با کسب‌وکاری که انتخاب کرده بودم در یک راستا نبود.

هر انسانی در ابتدا باید هدف شغلی خود را مشخص کند و سپس با توجه به شغلی که برای آینده خود در نظر دارد، مسیر تحصیلی‌اش را انتخاب کند. پروفایل‌سنتر با همین رویکرد و در جهت پیدا کردن هدف شغلی افراد به میدان آمد.

پیش‌تر در این زمینه تحقیقاتی صورت گرفته بود، من نیز به تحقیق و پژوهش در حوزه انتخاب هدف شغلی پرداختم و پس از جست‌وجوی فراوان به تئوری‌های انطباق شغلی رسیدم.

علاقه هر فرد نقش مهمی در موفقیت شغلی او دارد. پروفایل‌سنتر با همین هدف، کار خود را در آبان ماه سال ۱۳۹۶ آغاز کرد.

پروفایل‌سنتر چند پلتفرم در خود جای داده است؟

پروفایل‌سنتر می‌تواند به طور جداگانه شش پلتفرم را پوشش دهد:

پلتفرم‌های پروفایل‌سنتر در سایت 100استارتاپ

اکنون پلتفرم پروفایل‌سنتر بر چهار پایه اصلی از جمله: بانک اطلاعات جامع مشاغل و رشته‌های تحصیلی، الگوریتم هوشمند انطباق شغلی، اتوماسیون سنجش و تحلیل، و زیرساخت ابری برای ارائه خدمات سنجش استوار است.

در بخش بانک اطلاعات جامع مشاغل و رشته‌های تحصیلی بومی‌سازی O*NET را انجام دادیم و سعی داریم آن را به‌روز نگه داریم. یکی از وجوه تمایز پروفایل‌سنتر، نشان دادن مسیر روشن برای رسیدن به شغل آینده فرد است، یعنی پس از سنجش سازگاری فرد با شغل (انطباق شغلی) برای دانش‌آموز ترسیم می‌کند از دبیرستان تا مقاطع مختلف دانشگاه باید در کدام رشته‌ها تحصیل کند تا دانش لازم برای رسیدن به شغل مورد نظرش را کسب کند. علاوه بر این اطلاعات خوبی در خصوص مهارت‌های مورد نیاز برای دستیابی به شغل به فرد ارائه می‌دهد.

ما در پروفایل‌سنتر به قصد «کمّی» شدن صنعت مشاوره (که در حال حاضر صنعتی بسیار «کیفی» است) گام برداشتیم. با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی، ویژگی‌های افراد را شناسایی کرده و گزارش ارائه می‌دهیم. کمّی کردن گزارش‌ها در این زمینه تحلیل‌های دقیق‌تری ارائه می‌دهد. قدم بعدی بهینه‌سازی آزمون‌ها در زمینه انطباق شغلی بود به نحوی که با صرف زمان کم (حدود ۱۵ دقیقه) و تعداد سؤالات محدودِ دو گزینه‌ای نتیجه‌ای با کیفیت مطلوب حاصل می‌شود.

اکثر سرویس‌های کاریابی آنلاین در گزینش افراد، تنها بر تخصص اکتفا می‌کنند اما سیستم ما علاوه بر توجه به دانش و مهارت، به بررسی فرد، از نظر ذاتی و همچنین سازگاری او با شغل نیز می‌پردازد.

پلتفرم «رشد و پرورش کودک» در مهدکودک‌ها کاربرد دارد، که می‌تواند به استعداد‌یابی کودکان با توجه گروه سنی آنان بپردازد.

برخی از پژوهشگران که در زمینه طراحی و بهینه‌سازی آزمون فعالیت دارند نیز، می‌توانند با استفاده از پلتفرم «پژوهشگران، محققان و دانشجویان» آزمون‌های خود را به کاربران نهایی خود برسانند و همچنین مجموعه ما نیز با استفاده از این آزمون‌ها منبع خود را تأمین می‌کند.

مدل درآمدی پروفایل‌سنتر چگونه است؟

مدل درآمدی پروفایل‌سنتر به سه دسته فروش خدمات، اشتراک پنل سازمانی و شرکای تجاری استراتژیک تقسیم می‌شود.

مدل درآمدی در بخش فروش خدمات شامل: بسته‌های سنجش و تحلیل فردی، بسته‌های هدایت تحصیلی و شغلی و سرویس دستیار استخدام است. اشتراک پنل سازمانی نیز مراکز آموزشی و مشاوره تحصیلی، شرکت‌ها و سازمان‌ها (منابع انسانی)، مراکز کاریابی و استخدام و همچنین مراکز مشاوره را در بر می‌گیرد. در مدل درآمدی شرکای تجاری استراتژیک می‌توان به جاب بوردها و سرویس‌های کاریابی آنلاین و همچنین به ارگان‌ها و سازمان‌های بزرگ در سطح کشور اشاره کرد.

سال ۹۹ تصمیم گرفتیم این بیزینس را از b2c به b2b تبدیل کنیم. در مدل b2c به طور مستقیم با مصرف‌کننده ارتباط برقرار می‌کردیم اما بعد از آن تصمیم گرفتیم این ارتباط با واسطه انجام گیرد، یعنی همان مدل b2b یا به‌طور دقیق‌تر b2b2c. این تغییر به دلیل پیچیده بودن پروفایل‌سنتر انجام شد.

فرد پس از تکمیل آزمون‌های شناختی با حجم زیادی از اطلاعات مواجه می‌شد که ما تصمیم گرفتیم انتقال اطلاعات، با واسطه و از طریق یک فرد آگاه و متخصص در این حوزه انجام شود؛ و اینجا بود که به سمت b2b شدن سوق پیدا کردیم و واسطه‌ها نیز مدارس و مشاوران بودند.

پروفایل‌سنتر به دلیل برخورداری از زیرساخت کامل، نشان داد که قابلیت ارتقا دارد و می‌تواند فراتر از آنچه که طراحی شده عمل کند؛ بنابراین پروفایل‌سنتر به پلتفرمی تبدیل شد که ذینفعان مختلف با اهداف متفاوت را به هم وصل می‌کرد.

مجموعه شما در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کرده است. این امر باعث تضعیف کیفیت محصولات شما نشده؟

مهم‌ترین ویژگی یک استارتاپ تمرکز کامل بر حوزه کاری‌اش است که با وجود شاخه‌های متعدد این تمرکز کاهش می‌یابد. اما شش پلتفرم ساخته شده توسط مجموعه ما از نظر ماهیت تکنیکال و زیرساختی تفاوتی ندارند و نکته قابل توجه این است که ما از یک محصول، شش خروجی گرفتیم و همه آن‌ها به نوعی به یکدیگر متصل هستند. تنها تفاوتی که دارند، در بحث مارکتینگ و فروش آن‌ها است که انرژی زیادی می‌گیرد اما ما به‌طور هم‌زمان همه‌ی پلتفرم‌ها را وارد حوزه فروش نکردیم. بلکه تک‌تک و با سرانجام رساندن یک پلتفرم سراغ گزینه بعدی رفتیم.

اعضای تیم پروفایل‌سنتر در مصاحبه با این تیم در سایت 100استارتاپ

پروفایل‌سنتر با چه چالش‌هایی مواجه شد؟

مشکل مالی جزء چالش‌هایی است که اغلب استارتاپ‌ها با آن مواجه هستند. علاوه بر آن نگرانی‌های مربوط به طرح صیانت، نقص در قانون‌گذاری حکومتی و همچنین مجوزهای روح‌وار که در روند اداری به آن‌ها استناد می‌شود در صورتی که وجود خارجی ندارند؛ از چالش‌های اساسی است که فکر استارتاپ را از هدف اصلی دور کرده و او را درگیر حواشی می‌کند.

جذب سرمایه چگونه انجام شد؟

سال ۱۳۹۹ به جذب سرمایه نیاز پیدا کردیم؛ دقیقاً زمانی که تصمیم گرفتیم مدل خود را به b2b تغییر دهیم. البته این تغییرات هزینه‌ی زیادی به دنبال داشت.

به واسطه یکی از دوستان به سمت جذب سرمایه گرایش پیدا کردیم و ارتباط اصلی ما با ۱۰۰استارتاپ از طریق اجوتک شکل گرفت؛ و پس از تأیید طرح، روند جذب سرمایه انجام شد و در مردادماه ۱۴۰۰ محصول جدید آماده شده و نسخه اولیه آن از طریق مارکت به کاربران عرضه گردید.