۱۰ کاربرد برتر اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۰

رسانه
2022/02/22 فوریه
100st.ir/20304
کپی شد
مفهوم اینترنت اشیا در سایت 100استارتاپ

اینترنت اشیا (Internet of Things یا به اختصار IoT) به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان گفته می‌شود که به اینترنت متصل هستند و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند و با کاربر و سایر دستگاه‌های متصل به اشتراک می‌گذارند. در این یادداشت پروژه‌هایIoT در ۱۰ حوزه کاربردی تقسیم‌بندی شده‌است، با ما همراه باشید.

داغ‌ترین حوزه‌های کاربردی اینترنت اشیا در حال حاضر کدامند؟

تجزیه‌و‌تحلیل اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که بیشتر پروژه‌های اینترنت اشیا در حوزه تولید یا صنعت هوشمند اتفاق می‌افتند، بعد از آن به ترتیب حوزه‌های حمل‌ونقل یا خودرو هوشمند، انرژی و خرده‌فروشی سهم بیشتری دارند.

این واقعیت که اکنون بیش از ۱۰۰۰ پروژه اینترنت اشیا از یک پلتفرم استفاده می‌کنند، اهمیت و فراگیر بودن پلتفرم‌های اینترنت اشیا را نشان می‌دهد.

کاربرد‌های اینترنت اشیا:

۱. تولید یا صنعت هوشمند:

تولید یا صنعت هوشمند، مقام اول را با سهم ۲۲٪ به خود اختصاص داده است. غول‌های فناوری مانند مایکروسافت (Microsoft) و AWS . همچنین بازیکنان بزرگ اتوماسیون صنعتی مانند زیمنس (Siemens) یا راکول (Rockwell) از جمله نیروهای محرک تحول دیجیتال در صنعت تولید یا صنعت هوشمند هستند.

حوزه کاربرد صنعتی اینترنت اشیا طیف وسیعی از پروژه‌های مرتبط با «اشیا» را در داخل و خارج از کارخانه پوشش می‌دهد. به عنوان مثال در داخل، بسیاری از پروژه‌های اتوماسیون و کنترل کارخانه مبتنی بر اینترنت اشیا شامل راه‌حل‌های کارخانه هوشمند مانند نظارت بر تولید، واقعیت افزوده در فروشگاه، کنترل از راه دور PLC یا سیستم‌های کنترل کیفیت خودکار هستند. پروژه‌های خارج از کارخانه شامل کنترل از راه دور ماشین آلات، نظارت بر تجهیزات، یا مدیریت و کنترل کل عملیات صنعتی از راه دور مانند سکوهای نفتی است.  

۲. حمل‌و‌نقل یا خودرو هوشمند:

حمل‌ونقل یا خودرو هوشمند دومین حوزه کاربردی بزرگ اینترنت اشیا در سال  ۲۰۲۰ است. تسلا در سال ۲۰۱۲ با معرفی مدل S، تحولی در صنعت خودرو ایجاد کرد و اولین قابلیت به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری را ارائه کرد. از آن زمان تا کنون تقریباً هر تولیدکننده خودرو با ادغام فناوری‌های مشابه IoT از این روش پیروی کرده است.

کاربردهای اینترنت اشیا در حمل‌ونقل یا خودرو هوشمند شامل راه‌حل‌های مدیریت ناوگان است. در واقع از طریق سیستم عامل داخل خودرو می‌توان روی خوردو نظارت داشت؛ برای مثال نظارت بر باتری، نظارت بر فشار باد تایر، نظارت بر راننده.

۳. انرژی:

 از آنجایی که انتظار می‌رود مصرف انرژی در سراسر جهان طی ۲۵ سال آینده ۴۰ درصد رشد کند، نیاز به راه‌حل‌های هوشمندانه‌تر برای مصرف انرژی  به بالاترین حد خود رسیده است. اینترنت اشیا تقریباً هر بخش از صنعت انرژی را از تولید تا توزیع متحول کرده و نحوه تعامل شرکت‌های انرژی و مشتریان را تغییر می‌دهد.  

انرژی ۱۱ درصد از پروژه‌های اینترنت اشیا را تشکیل می‌دهد. اکثر پروژه‌های حوزه انرژی  بر توزیع انرژی، بهینه‌سازی شبکه، نظارت و مدیریت دارایی از راه دور، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده و روی شفافیت بیشتر برای مشتریان تمرکز دارند.

۴. خرده‌فروشی هوشمند:

خرده‌فروشان علاقه زیادی به دیجیتالی کردن فروشگاه‌ها و ایجاد فرآیند‌های هوشمندانه‌تر دارند. آن‌ها می‌توانند با استفاده‌ی نوآورانه از اینترنت اشیا، هزینه‌ها را بهینه‌سازی و تجربه مشتری در فروشگاه را بهبود بخشند. خرده‌فروشی هوشمند ۱۲ درصد از پروژه‌های اینترنت اشیا را تشکیل می‌دهد، در حالی که در تحلیل سال ۲۰۱۸ این میزان ۵ درصد بود.

۵. شهر هوشمند: 

شهرهای هوشمند در تمام نقاط جهان در حال رشد و شکوفایی هستند. سنگاپور، زوریخ و اسلو ۳ شهر هوشمند برتر در سال ۲۰۱۹ شناخته شدند و به دنبال آن ژنو، کپنهاگ، اوکلند، تایپه، هلسینکی، بیلبائو و دوسلدورف جز ۱۰ شهر برتر هستند.  

درصد پروژه‌های شهر هوشمند نسبت به تحلیل سال ۲۰۱۸ به دلایلی مانند زمان طولانی برای شروع پروژه‌های شهر هوشمند و نیاز به هدایت سیاسی شهر کاهش یافته است. به عنوان مثال، مدیر عامل یک استارت‌آپ پلتفرم اینترنت اشیا، اخیراً با تجزیه‌وتحلیل اینترنت اشیا به اشتراک گذاشته است که «گاهی اوقات، جدول زمانی مناقصه شهر هوشمند آنقدر طولانی است که استارت‌آپ‌ها نمی‌توانند آنقدر زنده بمانند که منتظر پایان فرآیند بمانند.»

پروژه‌های معمولی اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند شامل کنترل ترافیک (پارکینگ هوشمند، مدیریت ترافیک)، خدمات شهری (زباله هوشمند، روشنایی)، ایمنی عمومی (نظارت تصویری) و نظارت بر محیط زیست (آلودگی هوا) است.

کاربردهای اینترنت اشیا در سایت 100استارتاپ

۶.  سلامت هوشمند:

اینترنت اشیا در حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی هم نفوذ کرده است. با توجه به همه‌گیری COVID-19، راه‌حل‌های سلامت دیجیتال مرتبط با COVID-19 در حال افزایش هستند. تقاضا برای کاربردهای خاص سلامت IoT مانند مشاوره از راه دور، تشخیص دیجیتال، نظارت از راه دور و کمک ربات در حال افزایش است. این بیماری همه‌گیر، صنعت سلامت را در کانون توجه قرار داده است.  

پروژه‌های سلامت مبتنی بر اینترنت اشیا در بیمارستان‌ها یا کلینیک‌ها شامل نظارت بر دستگاه‌های پزشکی، هماهنگی تیم سلامت، بهینه‌سازی عملیات گردش کار می‌باشد.  

۷. زنجیره‌تامین هوشمند:

 ارائه‌دهندگان لجستیک به طور فزاینده‌ای از راه‌حل‌های دیجیتالی هوشمند برای مقابله با پیچیدگی فرآیند‌ها، استفاده می‌کنند.  

پروژه‌های IoT زنجیره‌تامین معمولی شامل ردیابی دارایی، نظارت بر وضعیت (به عنوان مثال وضعیت کالاهای پزشکی)، مدیریت موجودی و انبارداری، وسایل نقلیه هدایت خودکار و غیره است.  

۸.  کشاورزی هوشمند:

 حسگرهای اینترنت اشیا می‌توانند به کشاورزان کمک کنند تا تصمیمات آگاهانه‌تری برای دستیابی به محصولات با کیفیت بهتر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها با کاهش استفاده از کودها و آفت‌کش ها اتخاذ کنند. 

پروژه‌های کشاورزی هوشمند شامل کشاورزی دقیق، نظارت بر دام، مدیریت آبیاری، و پهپادهای خودکار برای بررسی مزارع، نقشه‌برداری از مزارع، سمپاشی محصولات و غیره است. 

 

۹. ساختمان‌های هوشمند:

 هدف اکثر راه‌حل‌های نوآورانه در این حوزه افزایش بهره‌وری ساختمان در عین حال کاهش هزینه‌های عملیاتی از طریق مدیریت کامل چرخه عمر ساختمان است.

پروژه‌های ساختمانی متصل به اینترنت شامل اتوماسیون تسهیلات و نظارت بر سیستم‌های ساختمان (تهویه مطبوع، روشنایی، آسانسور، هشدار دود، کپسول آتش نشانی)، استفاده از ساختمان و امنیت (استفاده از اتاق، دسترسی، نظارت) می‌باشد.

۱۰. سایر: 

تنها چند پروژه (۳%) شناسایی شده‌اند که جزء ۹ دسته دیگر نیستند. 

نمونه پروژه‌هایی که مبتنی بر اینترنت اشیا هستند و شامل دسته‌های قبل نمی‌شوند، پروژه‌هایی مانند مهمان‌داری، سازمانی، مالی و ورزش هستند.