نورولند، تحول در آموزش به کودکان

رسانه
2022/02/14 فوریه
100st.ir/20165
کپی شد
مصاحبه با تیم نورولند از تیم‌های پرتفو در سایت 100استارتاپ

علیرضا پیر به همراه همسرش لیلا افشار بنیان‌گذاران استارتاپ نورولند هستند. علیرضا پیر فارغ التحصیل دانشگاه علامه و مدیرعامل و لیلا افشار فارغ التحصیل دانشگاه تهران و رئیس هیئت مدیره شرکت است. علیرضا پیر و لیلا افشار در این مصاحبه از نحوه شکل‌گیری نورولند و چالش‌هایی که در مسیر این مجموعه وجود داشته می‌گویند.

اواخر سال ۱۳۹۱ وقتی که همه‌ی اعضا مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان بودند هسته مرکزی تیم ما شکل گرفت.

ما فعالیت‌های خود را از بازی‌های رایانه‌ای و ساخت آن‌ها آغاز کردیم. اغلب پروژه‌هایی که توسط گروه ما انجام می‌گرفت در حوزه کودک و آموزش بود. اولین بازی ساخته شده‌ی ما با نام «تا به تا» در کافه بازار عرضه شد و بعد از آن به ساخت بازی‌های متعدد برای مدارس و مراکز آموزشی پرداختیم. 

تولد نورولند

شرکت ما (نوین اندیشه پردازان آمولای) ابتدا در سال ۱۳۹۴ ثبت شد و پس از گذشت یک سال یعنی در سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را با عنوان شرکت دانش بنیان ادامه دادیم و در سال ۹۶ نیز از رشت به تهران نقل مکان کردیم.

بهمن ماه سال ۹۷ در فضای سبز دانشگاه تهران دور هم جمع شده بودیم. سوال اصلی ما این بود حالا می‌خواهیم چه کار کنیم؟ نگاه ما نسبت به آینده و حوزه‌ای که بنا داریم در آن فعالیت کنیم چیست؟

هر کدام از اعضای گروه، علاقه شخصی خود را می‌گفتند و نقطه اشتراک تمام آنها علاقه به کار در حوزه کودک بود.

علاقه شخصی همه‌ی اعضای تیم، کار در این حوزه‌ بود و برای ورود به دنیای کودکان چه ابزاری بهتر از بازی های رایانه‌ای که تخصص اصلی تیم ما است؟!

پس از مرحله اول، که پردازش ایده بود، حالا باید مشخص می‌کردیم کدام رده سنی از بچه‌ها در اولویت هستند.

پس از مشخص کردن گروه سنی هدف، به این نتیجه رسیدیم: کودکانی که دارای مشکل یادگیری هستند بیشتر از بقیه نیاز به کمک دارند و باید مورد توجه واقع شوند. البته نورولند پا را از این نیز، فراتر گذاشته و کل جامعه کودکان ۳ تا ۸ سال را پوشش داده است. 

نورولند چه کار می‌کند؟

نورولند مجموعه‌ای از بازی‌های موبایلی است که توانایی کودکان ۳ تا ۸ سال را در چهار حوزه‌ ارتقا می‌بخشد که عبارت‌اند از: انواع توجه، انواع حافظه، مهارت لازم برای ریاضی و مهارت لازم برای خواندن و نوشتن.

چالش‌های حوزه آموزش، فرصتی برای نورولند

کلینیک‌ها، تمارین و بازی‌هایی برای درمان کودکان تجویز می‌کردند اما، نتایج این بازی‌ها غیر واقعی و تحریف شده به دست کارشناسان می‌رسید و این نتایج بعضا از سوی والدین دچار تغییر شده بود که باعث اختلال در حوزه درمان می‌شد و همین مشکل، کلینک‌ها را نیازمند ابزاری می‌کرد که از طریق آن کودک بتواند بازی کند و نتایج بازی بدون هیچ تغییری به دست کارشناسان و متخصصان این حوزه برسد.

چالش بعدی علاقه زیاد کودکان به بازی‌های موبایلی بود، در حالی که استفاده کنترل نشده از آن برای کودکان مضر است.

متخصصان حوزه کودک بر این باور بودند که با استفاده بهینه از این پتانسیل، می‌توان در جهت بهبود کیفیت، رشد و درمان کودکان استفاده کرد. از این رو روانشناس‌هایی که با ما در ارتباط بودند و حوزه فعالیتی ما را می‌شناختند، خواستار ساخت بازی‌های موبایلی آموزشی ، برای درمان کودکان شدند و اینجا بود که نرولند وارد میدان شد.

چالش اصلی نورولند

برخی از روانشناسان حوزه کودک، مخالف فعالیت نورولند بودند و آن را برای کودکان مضر می‌دانستند. چالش اساسی که ما با آن مواجه بودیم اقناع روانشناسان مخالف، به شیوه‌ی علمی بود.

 ما توانستیم از طریق انتشار مقاله‌های مرتبط در این زمینه، ادعا‌های خود را به صورت علمی ثابت کنیم.

از شرکت نرم افزاری تا استارتاپ شدن

بعد از ساخت بازی «تابه‌تا» و چند ایده‌ی کوچک و بزرگ دیگر که برخی موفق و برخی ناموفق بود، کمی از ایده اصلی فاصله گرفتیم و فعالیت ما خلاصه شده بود در انجام پروژه‌هایی که از سوی مدارس و مراکز روانشناسی پیشنهاد می‌شد. در نتیجه، ناخواسته به شرکت نرم افزاری تبدیل شده بودیم که فعالیتش را با قبول پروژه‌های از قبیل ساخت بازی‌های رایانه‌ای برای مراکز روانشناختی، پیش می‌برد. 

فعالیت‌های ما همچنان با محوریت علاقه‌مندی اعضای گروه، یعنی ساخت بازی‌های رایانه‌ای ویژه کودک ادامه یافت؛ اما هدف اصلی ما چیز دیگری بود.

در حقیقت هدف اصلی شرکت ما داشتن استارتاپی بود که صفر تا صد آن متعلق به خودمان باشد، یعنی تمامی مراحل از تولید ایده‌ تا ساخت بازی‌ها را خودمان انجام دهیم نه اینکه تنها مجری ایده‌های دیگران باشیم.

مدیرعامل و مدیرمارکتینگ تیم نورولند در سایت 100استارتاپ

نورولند؛ دنیای بازی‌ها

تا به امروز حدود چهل بازی تقویت مهارت، در نورولند وجود دارد.

برای آنکه فرایند حل تمارین برای کودکان جذاب باشد و بتواند آنها را برای ادامه دادن اقناع کند، دنیای جدیدی از بازی‌ها وارد نورولند شد. بازی هایی از جمله: ماشین سواری، دندان پزشکی و مراقبت از حیوانات که در کنار بازی و سرگرمی به مهارت افزایی نیز می‌پرداختند.

و در نهایت نورولند صفحه‌ای را به والدین اختصاص داد که در آن گزارشی از عملکرد کودکان ارائه می‌شد که والدین می‌توانستند از میزان توانایی کودک در حوزه‌های مختلف آگاه شوند. 

نورولند برای همه کودکان

در ابتدا، هدف نورولند فقط کودکان دارای اختلال بودند؛ اما پس از گذشت زمان متوجه شدیم که نورولند می‌تواند برای همه کودکان مفید باشد و نورولند از جامعه کودکان دارای اختلال یادگیری، به کل جامعه کودک گسترش پیدا کرد.

نورولند، از رقبای سنتی تا رقبای دنیای بازی

با نگاه کلی در این جامعه مخاطب، از یک زاویه دید، حتی کتاب‌های کمک آموزشی و پیش دبستانی هم به نوعی رقیب نورولند هستند. اما در بین بازی‌های دیجیتالی که به منظور بهبود یادگیری کودکان عرضه می‌شود، پاپایو، مغزینه، قطار شادی و مدرسه شادی رقیب های ایرانی نورولند و بازی های شرکت baby boss رقیب‌های خارجی آن محسوب می‌شوند. 

ویژگی‌های نورولند

همه‌ی بازی‌ها و تمرین‌های تعبیه شده در نورولند، دارای ساختار علمی هستند؛ بازی‌های مختلفی که در نورولند وجود دارد بر عملکرد ذهنی کودک تاثیر حداکثری می‌گذارد، ارائه گزارش دقیق عملکرد کودکان به والدین آن‌ها، سطح‌بندی سخت و آسان بودن تمرین‌ها بر اساس عملکرد کودک و حفظ کردن جنبه بازی و سرگرمی به میزان مطلوب برای کودک، یکی از ویژگی‌های بارز نورولند است که آن را از دیگر همتایان خود متمایز می‌کند. 

الگوی درآمدی نورولند

سه پکیج متفاوت در نورولند موجود است؛ که هر کدام بازه زمانی خاصی دارد و والدین با خرید هر یک از اشتراک‌ها می‌توانند از بازی‌های موجود در آن بسته استفاده کنند. در طول استفاده از این پکیج‌ها نیز از مشاورین آنلاین بهره می‌برند و از عملکرد فرزندان خود آگاه می‌شوند.

ورود نورولند به آموزش و پرورش 

طی توافقات صورت گرفته بین ما و آموزش و پرورش، بخشی از بازی‌های موجود در نورولند توسط رمزینه‌های QR code وارد کتاب درسی شد. این بازی‌ها در کتاب نگارش دوم تا ششم ابتدایی، قابل اسکن هستند و دانش‌آموزان می‌توانند به نوعی در کنار بازی کردن یاد بگیرند و تمرین‌های درسی انجام دهند. 

اعضای تیم نورولند در سایت 100استارتاپ

نورولند در ۱۰ سال آینده

نورولند می‌تواند در سال‌های آینده به محبوب‌ترین نرم‎‌افزار آموزشی تبدیل شود. والدین اطمینان دارند که نیازهای آموزشی فرزندشان در بستری مطمئن و به شکل صحیح برآورده می‌شود و کودکان مهارت‌هایی که پیش از ورود به فضای آموزشی لازم است را در نورولند فرا می‌گیرند. به علاوه نورولند قصد دارد، در سال‌های آینده محصول مناسب سالمندان را نیز ارائه کند.

نسخه جدید نورولند با طراحی یک کاراکتر اصلی به بازار خواهد آمد و دارای نامی ساده خواهد بود به این منظور که نام نورولند بتواند در خاطر کودکان ماندگار بماند.

روند جذب سرمایه

در ابتدا برای جذب سرمایه از اقوام کمک گرفتیم و توانستیم طرح اولیه را بسازیم.

برای ورود به مرحله بازاری، نیاز به حمایت مالی داشتیم که توسط یکی از دوستان با رویداد ۱۰۰استارتاپ آشنا شدیم و در روز ارائه، طرح ما توسط داوران پذیرفته شد و فرایند جذب سرمایه از طریق ۱۰۰ استارتاپ انجام گرفت.

مقاله مرتبط: استارتاپ‌ها در هر مرحله چگونه تامین مالی می‌کنند؟

تیم، عاملی مهم برای سرمایه‌گذاران

مهم‌ترین ویژگی که سرمایه‌گذاران را به سمت ایده‌‌ها سوق می‌دهد، داشتن تیم قوی و منسجم است. محصول پیشنهادی نیز باید دارای ویژگی‌های قابل قبول برای اقناع سرمایه‌گذار باشد.

مهم‌ترین ملاک برای موفقیت یک استارتاپ، اعضای تیم هستند و دلیل شکست بسیاری از ایده‌های نوپا، تیم‌هایی هستند که زود تسلیم می‌شوند و بعد از عدم موفقیت از اول شروع نمی‌کنند. برای هر شرکت استارتاپی، تیم مستقل و قوی مهم‌ ترین ملاک است.

نورولند و ۱۰۰استارتاپ

۱۰۰استارتاپ بیش از آنکه به دنبال کسب سود و تقسیم سهام باشد، به دنبال پیشرفت ایده‌ها و به سرانجام رساندن آن‌ها است. این ویژگی ۱۰۰استارتاپ، باعث انتقال حس خوب و انگیزه به تیم‌های نوپا می‌شود و در رشد آنها بسیار موثر است.

جوایز نورولند

نورولند موفق به کسب مقام دوم رویداد چالش سرمایه شناختی در سال ۹۸ شد.

مقاله های علمی ارائه شده نورولند در سمپوزیوم بازی‌های جدی، جز مقالات برتر سال ۹۸ و۱۴۰۰ شناخته شد.

در جشنواره بازی‌های جدی، نورولند به عنوان بازی‌های آپدیت شده در سال ۱۴۰۰ منتخب گردید.