کمپین‌ها؛ فرصت رشد یا تهدید موقعیت!

رسانه
2021/12/19 دسامبر
100st.ir/19134
کپی شد
وحید بهرامیان سرپرست تیم بازاریابی ژاکِت دز مصاحبه با کافه نشونی سایت 100استارتاپ

قطعا نیازمند بررسی‌های همه جانبه و تحلیل داده‌های زیادی است و تعداد زیادی از منابع انسانی یک کسب‌وکار را درگیر می‌کند. وحید بهرامیان سرپرست تیم بازاریابی ژاکِت هرآنچه که باید درباره راز و رمز کمپین‌های موفق بدانید را با ما در این مصاحبه درمیان گذاشته‌است. وحید بهرامیان با سابقه چندین ساله خود در حوزه کمپین و بازاریابی در مصاحبه‌ای با کافه‌نشونی، ۱۰۰استارت‌آپ از برگزاری کمیپن اصولی می‌گوید. 

ارائه ارزش پیشنهادی خوب برای کمپین

باید ارزش پیشنهادی خوبی برای کمپین داشته باشید تا افراد در مواجهه با کمپین شما، چیزی که شما ارائه می‌کنید را لمس کنند. سپس با توجه به هدف خودتان، افرادی که با محتوای شما در کمپین درگیر شدند را به محصول یا خدماتتان جذب می‌کنید.

به‌طور دقیق نمی‌توان گفت کدام نوع از تبلیغات بهتر است. وبینار، بنر، تبلیغات کلیکی و… در واقع شما باید با توجه به کارتان و محتوای قابل ارائه تصمیم بگیرید که کدامیک از این موارد برای تبلیغات کار شما بهتر و موثرتر است.

ابتدا مشخص کنید که مشتری و مخاطب شما کیست.  پس از آن بررسی کنید که مشتری شما بیشتر در چه محیطی درگیر است. آیا به سمت اینترنت متمایل است یا به سمت محیط کار بیرونی؟ جواب این سوال، بهترین گلوگاهی است که می‌توانید محصول خود را عرضه کنید.

 

یک استارتاپ تازه راه‌اندازی شده چگونه باید مخاطب هدف خود را بشناسد؟

وقتی که از استارتاپ‌ها صحبت می‌کنیم یعنی آن تیم، قبل از تاسیس بیزینس مدل‌ خود را طراحی کرده‌است. مخاطبین من چه افرادی باشند، راه‌های ارتباطی‌ام چه هستند و … مواردی است که باید در طراحی مشخص شده باشد.

اگر شما همه این‌ها را از پیش طراحی کرده باشید قطعا وابسته به نوع خدمات و ارزش‌های خود یک قشر خاص از مشتری را جذب می‌کنید. البته این نکته را درنظر داشته باشید اگر یک مدل برای کسب‌وکار خود طراحی می‌کنید، قرار نیست با همان مدل تا انتها ادامه دهید. می‌توانید در هر بازه زمانی متناسب با مواردی و منافع تیم و ارتباطات بیشتر با مخاطب تغییراتی برای بهبود عملکرد ایجاد کنید.

 

چگونه می‌شود رفتار دیجیتال مارکتینگ‌ها را تحلیل کرد؟ 

امروزه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که ابزار‌ها مهم‌ترین عناصر در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کسب‌وکارند. شاید محور کسب‌وکار شما اینترنتی نباشد اما برای اینکه بتوانید از نزدیک با مخاطب خود ارتباط بگیرید به صفحاتی در فضای مجازی نیاز دارید. اینترنت به شما ابزار زیاد و مختلفی می‌دهد تا از آنها در مسیر توسعه‌ی کسب‌وکارتان استفاده کنید. تمامی این امکانات می‌توانند آنالیز‌های خیلی خوبی از مخاطبین، برای شما ارائه دهند. برای هر یک از پارامتر‌ها سرویس‌های زیادی جهت تحلیل وجود دارد.

دوستانی که کسب‌وکار خود را بر اساس وردپرس بنا می‌کنند ابزار‌ها و نشانه‌های زیادی برای تحلیل کردن و پیاده‌سازی الگو‌های بازاریابی در دسترسشان است.

وحید بهرامیان سرپرست تیم بازاریابی ژاکِت

اقیانوس خیلی قرمز!

در کسب‌وکارهایی که رقبای خیلی بزرگ دارند و تازه تاسیس هستند و به تنهایی داده‌های زیادی ندارند، تحلیل رقبا نیز شاید چندان کمکی به آنها نکند. اما راه حل این چالش چیست؟  

ما در بازاریابی اصطلاحی داریم تحت عنوان: نیچ مارکتینگ(Niche Market)! به طور مثال وقتی می‌خواهید آنلاین‌شاپی در حوزه خدمات تلفن همراه و ابزار جانبی تاسیس کنید حتما به این فکرمی‌کنید که همه این‌ها در دیجی کالا هم وجود دارد. همه‌ی این ابزار و خدمات در ابعاد وسیع‌تر و پلتفرم قوی‌تری مانند دیجی کالا قابل عرضه است. در نتیجه شما باید پس از بررسی‌های بسیار تصمیم بگیرید به بخشی از کار ورود پیدا کنید که دیده نشده است. قطعا دیجی کالا نمی‌تواند برای همه جوانب، بررسی‌های تخصصی روی محصولات داشته باشد.

مقاله مرتبط: ساده و کاربردی بازاریابی کنید

بازاریابی نیچ مارکتینگ چه می‌گوید؟

نیچ مارکتینگ می‌گوید، روی بخشی تمرکز کنید که رقبای بزرگ شما خیلی قوی در آن ظاهر نشده‌ و عمل نکرده‌اند.

این‌گونه آرام آرام دیتا و مخاطب به سمت شما جذب می‌شود.

معمولا چه نکاتی در طراحی و اجرای یک کمپین فراموش می‌شود؟ 

مسئله‌ای که بنده در بسیاری از کمپین‌ها می‌بینم مفهومی است تحت عنوان سفر مشتری! شما باید کل مسیر قیف بازاریابی که برای مشتری وجود دارد، از ابتدای ورود تا انتهای آن را خودتان طراحی کرده باشید. باید به کل پنل فکر کنید. هدفی که تعیین کرده‌اید باید از ابتدای پنل تا انتهای آن قابل رویت و قابل تشخیص باشد. 

قیف فروش در مقالهکمپین‌ها؛ فرصت رشد یا تهدید موقعیت! در سایت 100استارتاپ

مسئله بعدی که در بسیاری از کمپین‌ها مشاهده می‌کنم این است که پس از طراحی و اجرای کمپین، آنالیزی روی آن صورت نمی‌گیرد! بسیاری از افراد پروسه طراحی و اجرای کمپین را یک پروسه خطی می‌بینند. در حالی که این یک سیکل یا فرایند دایره‌ای است. شما پس از هر اجرا باید آن را آنالیز کنید، بهبود ببخشید و دوباره اجرا کنید. تا در نهایت به ثباتی نسبتا مطلوب برسید.

  

راجع به کمپین بایا نظرتان چیست؟ بایا در حال حاضر به چه وضعیتی رسیده‌است؟

 به زعم بنده نمی‌توان درباره همه کمپین‌ها و یا کسب‌وکارها با صراحت صحبت کرد. اتفاقاتی که در بایا افتاد برندسازی قوی و موفقی بود. بسیاری از افراد مشهور و ایفلوئنسر‌ها درباره بایا صحبت کردند. خیلی سریع همه‌گیری عنوان و برند بایا در بین مردم اتفاق افتاد. بسیاری از افراد حتی به جهت تمسخر این‌ کار را انجام می‌دادند اما در نهایت منجر به بیشتر دیده شدن بایا می‌شد. به نظر بنده چنین محبوبیت و سر زبان‌ها افتادن، نشانه موفقیت یک کمپین است.

تعیین kpi براساس شرایط و موقعیت موجود به چه صورت است و در یک مجموعه وظیفه کیست؟

قطعا شخصی باید موارد kpi را مشخص کند که اشرافیت کامل به ابعاد مختلف بیزینس داشته باشد. حال ممکن است در یک کسب‌وکار، این شخص مدیر عامل و یا در کسب‌وکار دیگری مدیر دیجیتال مارکتینگ باشد که به همه چیز اشراف دارد.

در زمان اجرای یک کمپین باید تمامی جهات در نظر گرفته شود. اعم از منابع انسانی، محتوا و … در نتیجه شخصی موارد kpi را مشخص می‌كند که به تمام جزییات توجه نشان دهد و یک دید همه‌جانبه بر مسائل بیزینس داشته باشد.

غالبا این افراد مدیران عامل مجموعه‌ها هستند که از اول در جریان کار بوده‌اند و تمام مشکلات را لمس کرده‌اند و ظرفیت مجموعه را می‌شناسند.

زمانی که مدیرعامل به مجموعه اشرافیت کامل دارد اما نگاه مارکتینگی ندارد چه؟ 

زمانی که مدیرعامل شناخت مارکتینگ ندارد باید به متخصصین این حوزه اعتماد کند و کارسپاری صورت بگیرد. معمولا مدیرعاملی نگاه مارکتینگی خوبی ندارد، که داده‌ها و جزییات به خوبی از جانب مدیران مارکتینگ به او نمی‌رسد.

 

اگر بخواهید کل تجربیات خود در حوزه بیزینس را در قالب یک توصیه به مخاطبین ما ارائه دهید، چه می‌گویید؟ 

توصیه من این است که نگاه انتزاعی را از کسب‌وکار خود بردارید. مبتنی بر الگوی اسمارت هدف گذاری کنید. به‌این شکل، هدف‌های شما دقیق‌تر و دست‌یافتنی‌تر می‌شوند و سوخت‌ هزینه کمتری خواهید داشت.