يک تكه كوچک از يک كيک بزرگ بهتر از تمام يک كيک كوچک

رسانه
2021/11/03 نوامبر
100st.ir/17698
کپی شد
کافه نشونی گفتگو با آيدين محمد حسينی یکی از یه همبنیان گذار بیمیتودر 100استارتاپ

آيدين محمد حسينی يكی از سه هم بنیان‌گذار شركت بيميتو می‌باشد. او همچنين مدير توسعه کسب‌وکار بيميتو و ازكی است. محمدحسينی فارغ‌التحصیل مهندسی مكانيك از دانشگاه علم‌وصنعت است. مقطع كارشناسي‌ارشد را هم در دانشگاه امیرکبیر تحصیل کرده.
به گفته خودش، از زمان ليسانس علاقه به راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاين داشته است. درنتیجه، این علاقه منجر به شکل‌گیری بيميتو شد كه به ارائه خدمات بيمه در فضای آنلاين می‌پردازد.


راه‌اندازی بيميتو، چه زمانی و چگونه؟


ايده شکل‌گیری بيميتو در سال ۹۵ و مقارن با روز بيمه بود. در اين روز اپليكيشن بيميتو در بستر اندرويد ساخته شد. شروع به كار رسمی تيم از اواخر دی ماه سال ۹۵ بود. بسياری از افراد، تيم بيميتو را به عنوان پيشگام در صنعت بيمه می‌شناسند اما واقعيت اين‌طور نيست. زيرا اشخاص ديگری قبل از ما در اين حوزه وارد شده بودند. تفاوت بيميتو با ساير کسب‌وکارهای مشابه در اين بود كه تيم بيميتو توانست محصول بهتری ارائه دهند. همين مسئله در حوزه ماركتينگ به آن‌ها كمك كرد.
از سال ۹۶ سعی كردند در رسانه‌های مختلف حضور داشته باشند. انتشار ویدئوهای مختلف و حضور در رسانه‌های شهری در دستور كار بيميتو قرار گرفت. اين موارد باعث شد ارتباط خوبی بين بيميتو و بقيه پليرهای صنعت بيمه در فضای آنلاين به وجود بيايد.


هم‌افزایی با مجموعه ازكی


در سال ۹۸ تيم بيميتو تصميم گرفت كه کسب‌وکار خود را با تيم ازكی تركيب كند. اين ايده برای بيميتو جذابيت داشت. تيم ازكی دارای پیش‌زمینه‌ی خارجی بود. همين مورد بيميتو را به بازار خارجی متصل می‌کرد. اين دو تيم در لايه بعدی به اين فكر كردند كه اين دو مجموعه چه پتانسیل‌هایی دارند و چه هم‌افزایی‌هایی می‌توانند با هم داشته باشند. بيميتو بيشتر سعی كرده بود در فضای تجارت بی 2 سی ( b به معنی business و c به معنی consumer است که در كل به معنی ارتباط تجاری بین فروشنده و خریدار است ) فعاليت كند. بيميتو در فروش بيمه های شخصی مردم كار مي‌كرد. در مجموعه ازكی يك ساختار سازمانی‌تر وجود داشت. اعضای تيم ازكی می‌توانستند بیمه‌های سازمانی را بهتر بفروشند.

کافه نشونی گفتگو با آيدين محمد حسينی در 100استارتاپ


اين دو مجموعه، دو بخش مهم بيمه را هدف‌گذاری كردند. درنتيجه به‌خوبی توانستند هم‌افزایی داشته باشند. در اواسط اسفند ۹۸ تركيب اين دو مجموعه اتفاق افتاد. در ابتدای كار تیم‌ها دو فرهنگ بسيار متفاوت از هم داشتند؛ اما در ادامه توانستند به‌خوبی هم‌افزایی کنند و فرهنگ‌ مشتركی را در كنار هم بسازند.
مجموعه حاضر حدود ۵ برابر مجموعه قبلی گسترش پیداکرده‌است. دو مجموعه در قالب يك تيم مشترك باهم كار می‌کنند. در عمل می‌توان گفت دو برند در داخل يك مجموعه قرار دارد. به‌زودی تغييراتی در ازكی به وجود می‌آید كه اخبار اين تغييرات منتشر خواهدشد. يكی از این تغييرات، سرويس “ازكی وام” است كه برای مشتریان خود تأمین وام می‌کند. 


نحوه جذب سرمايه


در تركيب تيم ازكی و بيميتو يك Investments (سرمایه‌گذاری) هم شكل گرفت كه به اصطلاح دست تيم را برای هزینه‌های ماركتينگ باز گذاشت. همين مورد باعث شد، اين مجموعه قبل از حضور در تلويزيون فعالیت‌های بازاریابی بسياری داشته باشد.
نبايد شرايط سختی را برای جذب سرمايه در نظر گرفت. در يك بازه زمانی حس می‌کردیم ايده ما بسيار ارزشمند است و كس ديگری نمی‌تواند چنين ایده‌ای داشته باشد. اكنون كه حدود ۵ سال از فعاليت مجموعه می‌گذرد می‌توانم بگويم كه ايده چيزی حدود ۵ درصد از كل فرآيند کسب‌وکار را بر دوش خود دارد. اجرا كردن ايده و صد البته درست اجرا كردن آن ۹۵ درصد بقيه کسب‌وکار را شكل می‌دهد.
در كنار اين قضايا قطعاً لايه مالی به شدت اثرگذار خواهد بود. جذب سرمايه برای رشد مجموعه بسيار حائز اهميت است. چيزی كه در مجموعه بيميتو اتفاق افتاد اين بود كه ۵۰ درصد از دارايی خود را برای سرمایه‌گذار(investor) قرار دادند. اين تيم در راند اول نيز ۱۶ درصد از سهام شركت را واگذار كرد. 
شما بايد بتوانيد دارایی‌های خود را افزايش بدهيد. يك تكه كوچك از يك كيك بزرگ بهتر از تمام يك كيك كوچك است. اين جمله منطق اصلی تيم بيميتو است. اين منطق راه‌های بزرگ شدن و سريع بزرگ شدن را جلوی پای شما می‌گذارد. 

مقاله مرتبط:

اقتصاد دیجیتال؛ انتظار از دولت آینده – گفتگو با امیر ناظمی

پارتیان؛ بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در هوش مصنوعی – گفتگو با محمد میلانی

از بازاريابي براي استارت‌آپ‌ها چه مي‌دانيم؟ – گفتگو با عليجاه شهربانويی

کافه نشونی گفتگو با آيدين محمد حسينی همبنیان گذار بیمیتو و ازکی در 100استارتاپ


انتظارات از دولت فعلی


تغييرات دولت‌ها با تغير سیاست‌ها همراه است. درخواست ما اين است كه سیاست‌ها تغيير نكند. مثلاً طرح صيانت يكی از دغدغه‌های اصلی اكوسيستم استارت‌آپی شده‌است. دوستان اجراکننده اين طرح، بد نيست كه با كنشگران اين اكوسيستم وقت بيشتری بگذرانند. دغدغه‌های آنان را بشنوند. به‌این‌ترتیب چالش‌ها را در ذهن خود برطرف كنند. آينده اكوسيستم استارت‌آپی به اين تصميمات بزرگ دولت بستگی دارد. 


كلام آخر: توصيه به استارت‌آپ‌ها


توصيه من به كسانی كه می‌خواهند در اين حوزه فعاليت كنند اين است كه در قدم اول بايد بسيار صبور باشند. كار در استارت‌آپ‌ها معمولاً با عجله و در زمان كوتاه اثرگذار نخواهند بود. از طرفی توصيه می‌کنم هميشه و در همه حال سقف آرزوهای خود را بلند در نظر بگيريد. اميدوارم صبوری كردن در كنار بزرگ فكر كردن شمارا به خواسته‌ها و اهدافتان برساند.