اول انجامش بده بعد کاملش کن

رسانه
2021/11/01 نوامبر
100st.ir/17642
کپی شد
مانوئل اوهانجانیانس موسس و مدیر ایسمینار در کافه نشونی 100استارت‌آپ

یادگیری و به روز بودن یکی از ویژگی‌های انسان مدرن است. کلاس یا سمینار، تجربه‌ای لذت‌بخش همراه با یادگیری مهارتی کاربردی است. اما گاها به خاطر نزدیک نبودن محل برگزاری و زمان زیاد رفت و برگشت به کلاس‌، در آن شرکت نمی‌کنیم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده بیشتر از اینترنت، کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شوند. پلتفرم‌هایی نیز برای برگزاری سمینارهای آنلاین یا وبینار به وجود آمدند. ایسمینار یکی از این پلتفرم هاست. ایسمینار پلتفرمی تخصصی در زمینه برگزاری وبینار و رویدادهای آنلاین است. هرچیزی که برای برگزاری یک وبینار نیاز است را ارائه می‌دهد. مواردی مانند: نرم افزار وبینار، ثبت‌نام آنلاین، مدیریت کاربران، بسته‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، فروش فیلم وبینارهای برگزار شده و… .

مانوئل اوهانجانیانس موسس ایسمینار

من مانوئل اوهانجانیانس مدیر و موسس ایسمینار هستم. ایسمینار، پلتفرمی برای برگزاری وبینار و رویداد آنلاین است. مسیری طولانی و پر فراز و نشیب را برای به‌ثمررسیدن ایسمنار طی کردم. سال ۸۲ وارد دنیای وب و سال ۸۸ وارد دنیای مشاوره مدیریتی شدم.از سال ۸۸ تا ۹۶ شغل کارمندی، داشتن کارفرما و هر چیزی که برای کارآفرینی لازم بود را تجربه کردم. درنهایت سال 96 با خواهرم مارینا اوهانجانیانس و خانمم آدرینه خدابخشیان، ایسمنار را شروع کردیم. 

جذب سرمایه برای ایسمینار

ما در دو مرحله موفق به جذب در مرحله بذری شده‌ایم. چون وارد شتابدهنده‌ای نشده‌بودیم، در مرحله پیش‌بذری جذب سرمایه‌ نداشته‌ایم. البته در بازه‌ای در مرکز نوآوری سامسونگ و امیرکبیر بوده‌ایم. سال 98 اولین و آبان 99 دومین جذب سرمایه در مرحله بذری را دریافت کردیم. که مبلغ سرمایه دریافتی ما یک میلیارد و دویست میلیون تومان بود.

تصمیم برای جذب سرمایه

به نظرم تصمیم برای جذب سرمایه بستگی به شرایط زندگی هر فرد و بازار آن حوزه دارد. اولین مورد برای جذب سرمایه این است که بدانیم در کدام مرحله (stage) قرار داریم. بر اساس اینکه در کدام مرحله قرار داریم، باید رفتاری متفاوت داشته باشیم. یکی از راه‌هایی که می‌توان در مراحل پایین‌تر استفاده کرد، بوت استرپ یا جذب سرمایه به روش Family, Friends, and Fools است که افراد ساد‌ه‌دل در مجموعه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. از یکجایی به بعد تیم‌ها مجبور می‌شوند به سراغ جذب سرمایه بروند چون استارتاپ‌ها نیاز به جذب کاربر (user) دارند. 

جذب سرمایه در مرحله‌ای که فقط یه ایده وجود دارد، بسیار خطرناک است. با این کار نه‌تنها سرمایه‌ای حاصل نمی‌شود بلکه باعث عقب‌گرد نیز می‌شود. اما زمانی که حداقل محصول پذیرفته شده ( mvp ) به وجود آمده و کمی هم کاربر جذب شده‌، واقعا به جذب سرمایه نیاز پیدامی‌کنید. اینکه یک تیم فقط یکبار و در یک مرحله جذب سرمایه داشته باشد، قانون کلی نیست. برای مثال ایسمینار دوبار در مرحله بذری جذب سرمایه داشت.

 

مراحل استارتاپی در مقاله کافه نشونی مانوئل اوهانجانیانس موسس و مدیر ایسمینار درسایت 100استارت‌آپ

 

چه زمانی وقت اسکیل‌آپ است؟

اسفند ۹۸ با رشد ۱۰ برابری ایسمینار، یک اسکیل‌آپ واقعی را تجربه کردم. می‌شودگفت؛ اسکیل‌آپ است که به دنبال مجموعه می‌آید. دقیقا زمانی که فکر می‌کنیم آماده‌ایم،‌ همه چیز بهم می‌ریزد. کم آوردن نیروی انسانی، جواب ندادن زیرساخت‌ها، عدم پاسخگویی به تمامی افراد و… نشان‌دهنده یک اسکیل‌آپ هستند. در این زمان تناسب محصول-بازار ( Product-Market Fit ) به وجود آمده و مشتری به محصول علاقه پیدا کرده است. اسکیل‌آپ در عین حال که بسیار سخت است اما امیدوارم که تمامی کسب‌وکارها تجربه‌اش کنند. 

 

مانوئل اوهانجانیانس موسس و مدیر ایسمینار در کافه نشونی 100استارت‌آپ

 

مراحل یک استارتاپ

مراحل موفقیت یک استارتاپ،‌ از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به طور مثال من به دلیل مشکل مالی،‌ مجبور بودم که کارمند باشم و در کنارش رویای خودم را دنبال کنم. در زمان کارمندی روی کسب‌وکارم وقت می‌گذاشتم. این کسب‌وکار به اندازه‌ای رشد که من مجبور شدم، شغلم را رها کنم. بخش زیادی از مسیری که طی کرده‌ام کارمندی بوده و همین سهم مهمی در موفقیت امروز من داشته‌است. به نظرم فردی که با پول پدر وارد این عرصه شود،‌ موفقیتی به دست نخواهد آورد. چون ارزش ریال به ریالی که هزینه می‌کند را نمی‌داند.

هر کسی در کنار کاری که انجام می‌دهد، مثلا دانشجویی یا کارمندی کسب‌وکاری را جلو ببرد. جنس این کسب‌وکار اصلا مهم نیست مثلا می‌تواند حمل‌ونقل آب هویج باشد. تجربه‌ای که در این مسیر به دست می‌آید مهمتر است. حتی اگر با شکست مواجه شوند. بالاخره زمان آن می‌رسد که فرد متوجه می‌شود؛ وقت آن رسیده که روی کسب‌و‌کار خود مشغول شود. 

انتظار از دولت جدید

هیچ‌کاری نکند. به معنای واقعی کلمه هیچ‌کاری نکند.

 

توصیه مانوئل اوهانجانیانس به افرادی که می‌خواهند در حوزه فناوری و استارتاپ فعالیت کنند:

ایده‌آل‌گرایی را کنار بگذارید! ایده‌آل‌گراها هیچوقت موفق نشده‌اند. جمله‌ای که همیشه بک‌گراند دسکتاپ من است:

.Done Is Better Than Perfect. اول انجامش بده بعد کاملش کن.

زمان مهمترین عنصری است که ما داریم. هر کاری که دوست دارید را الان انجام دهید.

 

 

مانوئل اوهانجانیانس موسس و مدیر ایسمینار در کافه نشونی 100استارت‌آپ اسکیل آپ را به مشابه یک طوفان دانست